Datorii de peste 6 milioane de lei la întreţinere
GospCom a scos la licitaţie locuința unor datornici pentru a recupera suma facturilor pentru apă și canalizare
Compania de furnizare a apei în mai multe localități din județ, Gospodărie Comunală SA (GospCom), încearcă să țină sub control creanțele, iar acest lucru, spun oficialii societății, este o adevărată provocare. La ora actuală datoria pe care o au consumatorii față de GospCom este de 6,4 milioane de lei, iar în timp ce compania se extinde în județ, extinde și paleta modalităților de plată a facturilor.
15.000 de facturi lunar
GospCom emite o dată la două luni 15.000 de facturi, iar numărul mare se datorează în primul rând faptului că la Covasna, Întorsura Buzăului și Târgu Secuiesc nu sunt asociații de proprietari, motiv pentru care societatea de furnizare a apei trimite facturi tuturor familiilor. Facturi primesc, însă nu toți plătesc, și așa se face că creanțele GospCom sunt de 6,4 milioane de lei, din care 4,4 milioane sunt datorii care au depășit termenul de plată. „Probleme sunt în general la blocuri pentru că la casele particulare dacă cineva nu plătește, este debranșat. Ei bine, la bloc nu se poate face acest lucru pentru că nu e corect să sufere o scară întreagă din cauza unui locatar sau a unei familii” – explică directorul executiv al GospCom, Fejér Alexandru. Adjunctul său, Kozsokár Attila, spune că în cazul în care datoriile se acumulează, datornicii sunt trimiși în judecată, iar anul acesta a fost deja un caz în care locuința datornicilor a fost scoasă la licitație pentru a recupera suma facturilor pentru apă și canalizare. „La ora actuală avem sute de procese în tot județul. La Sfântu Gheorghe în jur de 300, la Covasna 180, la Târgu Secuiesc 200, la Întorsura Buzăului 100. Trebuie însă știut faptul că suntem deschiși la dialog, așadar în cazul în care cineva depune cerere că dorește eșalonarea datoriei, o poate face” – spune Kozsokár Attila.
Plata prin Pay Point
„Am încheiat un contract cu cei de la Pay Point, așadar clienții pot achita facturile GospCom la orice terminal Pay Point, practic oriunde văd acest semn. Este nevoie să aibă factura la ei pentru că sistemul funcționează prin citirea codului de bare. Omul plătește cash, iar a doua zi la noi apare că factura a fost achitată. E important de știut și faptul că operațiunea este gratuită pentru clienți” – a declarat directorul adjunct al societății, Kozsokár Attila. Acesta a mai spus că sunt în discuții avansate cu cei de la Pay Zone societate similară cu Pay Point. Asta pentru că în mai multe localități nu există punct Pay Point, dar există Pay Zone, cum ar fi zona Baraolt sau Bodoc. În județul Covasna sunt în total 74 de puncte Pay Point și în jur de 70 de Pay Zone.
Proiect pilot la Ozun
De asemenea, GospCom dorește externalizarea serviciului de livrare a facturilor, iar sistemul va fi testat la Ozun. „Ne extindem din ce în ce mai mult în județ, motiv pentru care dorim să cedăm livrarea facturilor unei societăți comerciale. Dacă nu facem acest pas, vom avea nevoie de oameni angajați în fiecare comună, ceea ce ar însemna o creștere semnificativă de personal. Prin externalizare însă costurile ce țin de aceste servicii ar fi mai mici” – a declarat directorul executiv al GospCom, Fejér Alexandru. Acesta a spus că deocamdată metoda va fi testată la Ozun, însă dacă totul decurge bine, o vor extinde și în cazul altor localități.
Lucrări în întârziere
În ceea ce privește ritmul lucrărilor de reabilitare și modernizare a sistemului de apă și canalizare din județ, din păcate se înregistrează întârzieri. Motivul este pe de o parte legat de firma germană care a câștigat licitația și care la începutul acestui an a intrat în incapacitate de plată, dar și proasta mobilizare a muncitorilor de la punctele de lucru subcontractate. Kozsokár Attila spune că cea mai grava situație se înregistrează la Întorsura Buzăului unde ar fi trebuit deja terminate 70% din lucrări, însă au fost făcute doar 19%. „Contractantul spune că a efectuat 40% din lucrări, însă noi plătim doar pentru acele lucrări care sunt verificate și corespund standardelor. Aceste verificări le face o firmă de ingineri, iar specialiștii au validat practic doar 19% din lucrări. La începutul proiectului spuneam că la Întorsura Buzăului se lucrează foarte bine și iată că din fruntași au devenit codași” – spune Kozsokár Attila. La nivelul municipiului Sfântu Gheorghe lucrările sunt în urmă cu aproximativ 3 luni. Fejér Alexandru spune că problemele sunt în general legate de partea de refacere a drumului. „În municipiul reședință de județ se lucrează momentan la 21 de puncte de lucru, iar în alte 15 puncte lucrările nici nu au fost începute. Noi le-am zis mereu constructorilor să termine pe cât posibil un punct de lucru și numai după aceea să înceapă munca la un altul. Sper să putem accelera acest ritm, dar noi nu putem plăti nicio lucrare dacă aceasta nu este avizată de specialiști” – a concluzionat Fejér, adăugând că în cazul în care firmele care au câștigat licitația nu vor munci conform contractului, vor pierde garanția pe care au plătit-o în momentul semnării contractului.
Facturi mari la Covasna
Zeci de persoane din staţiunea Covasna au depus reclamații cu privire la ultima factură primită de la GospCom care, spun ei, este mult mai mare decât cele de până acum. Problema este cunoscută și de cei de la GospCom, care spun că facturile mari se datorează pierderilor mari din sistem. Fejér Alexandru spune că la Covasna, în cazul blocurilor problematice nu s-au efectuat lucrări de modernizare sau reparare în sistemul de apă și canalizare de 30 de ani. „Apa curge peste tot, iar până acum oamenii nu au plătit aceste pierderi. Problema dânșilor este că apa se măsoară, ceea ce nu s-a întâmplat până acum. Am numit o comisie care să facă investigările necesare pentru a stabili cu exactitate situația, și i-am rugat pe oameni să înființeze asociații de proprietari sau măcar să desemneze un reprezentant de scară pentru o mai bună gestionare a lucrurilor” – a concluzionat Fejér Alexandru.