Caz concret care arată că OUG privind problema urșilor nu poate fi aplicată
În lipsa normelor de aplicare a Ordonanței de Urgență, autoritățile nu știu cum pot interveni
Ordonanța de Urgență (OUG) cu numărul 81, publicată încă de pe 21 iulie 2021, nu produce încă efecte. În lipsa normelor de aplicare a Legii, autoritățile locale nu pot constitui comisia care a fost însărcinată de Guvern să decidă gradul de risc pe care îl reprezintă ursul și ce se poate întâmpla mai departe cu sălbăticiunea.
Duminică, 1 august, în jurul orei 13:30, în mijlocul zilei deci, cetățenii din Întorsura Buzăului au fost alertați cu privire la apariția unui urs în zona Camping a orașului.
„ATENȚIE! A fost semnalată prezența unui urs în orașul Întorsura Buzăului, zona Camping. Animalul este considerat periculos. Nu încercați să vă apropiați de el sau să îl hrăniți. Evitați deplasarea în zonă dacă nu este absolut necesară”, a fost mesajul Ro-Alert transmis de Inspectoratul pentru Situații de Urgență Covasna.
Primarul din Întorsura Buzăului, Raul Urdă, ne-a spus că s-a dus la fața locului, însă doar pentru a vedea care este situația, căci în lipsa normelor de aplicare a Ordonanței de Urgență, nu se știe care sunt pașii de constituire a comisiei care poate evalua situația.
„Nu s-a constituit Comisia pentru că nu a apărut încă norma de aplicare a Ordonanței de Urgență. Deci suntem și noi doritori să constituim comisia, dar nu putem până nu știm cum. Am fost la fața locului, am chemat paznicul fondului de vânătoare. E o zonă în care, undeva acolo în spatele cabanei domnului Baniță, este un urs și coboară frecvent la Buzău și mai mănâncă porumbul cetățenilor de peste Buzău. Mi-a dat informațiile paznicul fondului de vânătoare care se ocupă de zona respectivă. Nu a atacat, nu a făcut nimic, doar vine, mănâncă porumbul și merge înapoi în pădure”, a spus, pentru Observatorul de Covasna, Raul Urdă.
Cazul de față este unul în care tot ce ne rămâne de făcut este să ne bucurăm că sorții au fost favorabili și a fost vorba despre un urs care nu a creat pagube mari și nici nu a fost agresiv. Nu putem însă să nu luăm în calcul faptul că situația ar fi fost cu mult diferită, în sens negativ, dacă animalul ar fi atacat gospodăriile oamenilor. Mai mult decât atât, fără o comisie constituită conform OUG, ursul se poate întoarce oricând în curțile cetățenilor și nimeni nu poate garanta că data viitoare va fi la fel de pașnic.
Conform Legii, comisia, adică echipa de intervenție în cazul apariției urșilor în zonele locuibile, este condusă de primar sau viceprimar, după caz. Din aceasta mai fac parte un reprezentant al Jandarmeriei, un vânător și un medic. Decizia privind uciderea ursului aparține strict comisiei, după ce aceasta evaluează situația și stabilește gradul de risc: redus, mediu sau mare.
Asistăm, se pare, la eternul „joc” tipic românesc în care legile se emit fără o metodologie clară, doar de dragul de a fi emise. Am văzut asta de multe ori și în alte sisteme, de la cel medical, la cel al educației. Dacă în alte cazuri este greu să anticipăm care sunt consecințele imposibilității de a pune legea în practică, în povestea relației dintre om și urs nu este câtuși de puțin exagerat să vorbim despre pierderea unor vieți, fie ele de animale sau oameni.