Campioni la apeluri false la 112
82% dintre apelurile de anul trecut ale covăsnenilor la numărul unic de urgență au fost neîntemeiate
Cel mai mic județ din țară are cel mai mare procent de apeluri de urgență false. În 2012, la Numărul Unic de Urgenţă 112 din judeţul Covasna au fost primite şi tratate 231.112 apeluri, dintre care 189.171 au fost false, ceea ce înseamnă că în aproape 82% din cazuri oamenii au sunat la 112 degeaba. Numărul apelurilor care s-au confirmat a fi reale a fost de 41.941, adică 18,15%. Un calcul simplu ne arată că din cele peste 630 de apeluri zilnice din Covasna la 112, aproape 520 sunt false.
Covasna se află pe acest rușinos loc I în ceea ce privește procentul apelurilor false la 112 și suntem urmați de județele Mureș și Dâmbovița, unde anul trecut 78,80, respectiv 78,68% dintre apeluri s-au dovedit a fi false. Cei mai conștiincioși par a fi clujenii și bucureștenii. În județul Cluj „doar” 55,40% dintre apeluri au fost false, pe când în Capitală acest procent a fost de 55,59%.
Ambulanța este cea mai solicitată
Peste jumătate dintre apelurile întemeiate primite la Numărul Unic de Urgență au fost direcționate către Ambulanță, pe locul doi se află Poliția, urmată de ISU și SMURD și Jandarmeria. Datele statistice arată că în ceea ce privește apelurile primite de Ambulanță, doar 86 au fost false, ceea ce înseamnă că doar unul din 7 apeluri nu a fost real. „În aceste 86 de cazuri echipajul ajuns la locul indicat nu a găsit nicio persoană, iar apelantul nu a mai putut fi contactat” – a declarat directoarea Ambulanței Covasna, Török Zsuzsanna.
Potrivit purtătoarei de cuvânt a IPJ Covasna, Iulia Grigoraș, anul trecut Poliția covăsneană a înregistrat 651 de apeluri false. „Este vorba de apeluri care nu s-au confirmat, categorie în care intră și cazurile în care cetățenii ne-au semnalat probleme personale sau ne-au cerut diferite date de contact” – a precizat Iulia Grigoraș.
37 de persoane sancţionate
Purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), Adrian Fulea, ne-a declarat că majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele pre-pay. „Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 37 cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale” – ne-a declarat Adrian Fulea.
Apeluri bizare
IPJ Covasna întocmește anual un top al celor mai bizare apeluri la 112. Anul trecut, de exemplu, un bărbat a sunat la Poliţie pentru a reclama că a fost bătut cu bulgări de un grup de copii, iar un taximetrist s-a plâns că unul dintre clienţi nu i-a plătit cursa. O altă persoană a sunat la 112 pentru a se plânge că s-a îmbolnăvit după ce vecinii i-au făcut vrăji, iar un angajat al unei societăţi comerciale a cerut ajutorul Poliţiei pentru că se simţea rău, iar şefa de echipă nu-l lăsa să plece acasă. Iulia Grigoraş a spus că au fost şi persoane care au sunat la Poliţie pentru că aveau nevoie de un taxi. Alţii sună pentru informaţii, sfaturi, reţete culinare, pentru a-şi reclama vecinii sau pur şi simplu din plictiseală.
Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi. La 112 se sună doar atunci când aveţi cu adevărat o urgenţă.