Soarta mobilității urbane din Sfântu Gheorghe, decisă pentru următorii 18 ani
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Sfântu Gheorghe a fost aprobat fără nicio modificare solicitată în dezbaterea publică prealabilă
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Sfântu Gheorghe a fost aprobat joi, 26 octombrie, în cadrul ședinței lunare a Consiliului Local. Documentul votat, care prevede soarta din punct de vedere al mobilității în reședința de județ până în 2035, a fost același care a fost prezentat și în dezbaterea publică de la începutul lunii octombrie a.c., ceea ce arată că nu s-a ținut cont de propunerile prezentate cadrul dezbaterii organizate.
72 de milioane de euro, deopotrivă bani europeni și resurse din bugetul local, vor fi investiți în perioada 2017 – 2035 în municipiul Sfântu Gheorghe, în lucrări al căror scop este de a satisface nevoia de mobilitate a cetățenilor și companiilor în oraș, dar și în împrejurimile acestuia, conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, aprobat în ședința de Consiliu Local din 26 octombrie a.c.
„Vocea Comunității” consideră că strategia trebuia regândită
Documentul votat de consilieri, care decide soarta orașului din punct de vedere al mobilității pentru următorii 18 ani, nu conține modificările și propunerile lansate în cadrul dezbaterii publice din 3 octombrie a.c.. Deși dezbaterea este una consultativă, autoritățile nu au inclus în strategie niciun amendament venit din partea asociațiilor și instituțiilor prezente la acțiunea de la începutul lunii.
„În dezbatere i-am atenționat de cheltuielile prea mari estimate în proiect. 5,5 milioane de euro, care ar putea fi utilizați pentru modernizarea a circa șase străzi, vor fi cheltuiți pentru modernizarea semafoarelor. Avem trei semafoare! De asemenea, tot aici se încadrează o propunere de a pune GPS pe autobuz, senzori de detectare a autovehiculelor, intersecții, treceri de pietoni și așa mai departe. Sunt exagerate costurile. E o risipă”, ne-au declarat reprezentanții Asociației „Vocea Comunității” (Civil Hang), care au susținut o prezentare în cadrul dezbaterii.
Din perspectiva acestora, strategia pentru dezvoltare urbană, deși are câteva aspecte pozitive, cum ar fi analiza statistică, se axează mai degrabă pe facilitățile din centrul orașului și prea puțin pe cele din afara acestuia, unde locuiesc de fapt oamenii.
„Pentru noi a fost șocant să vedem că majoritatea investițiilor vor fi făcute în centrul orașului. Considerăm că centrul este frumos și am investit destul de mult. Aglomerările de oameni se găsesc însă în celelalte cartiere: Simeria, Lenin, la gară. Aici sunt oamenii. Aici sunt problemele. Aici trebuie investit pentru că oamenii se chinuie, iar viața lor este pusă în pericol. Nu e normal ca oamenii să meargă pe marginea drumului pentru că nu au trotuar. (...) Nu vedem că se rezolvă problemele reale ale oamenilor”, ne-au spus liderii asociației civile „Vocea Comunității”, care au completat: „Noi am venit cu exemple concrete, pe documentația lor și le-am arătat ce nu e în regulă în această strategie. (...) Trebuia regândită și restabilite bugetele pentru că trebuie rezolvate probleme oamenilor, unde circulă și unde trăiesc. În Lenin spre exemplu, zeci de ani nu a fost făcut nimic. Asta e esențial. E frumos centrul, e ok, dar să ne oprim. Trebuie să vedem nevoile oamenilor, că ei plătesc impozitul, nu turiștii. (...) Strategia nu e pusă la punct. Ceea ce s-a votat privește viitorul copiilor noștri și nu e vorba doar de bani europeni, ci și de finanțări proprii. Vor fi foarte mulți bani ai noștri”, susțin reprezentanții asociației „Vocea Comunității”.
Se va ține cont de propunerile din dezbaterea publică la prioritizarea banilor
Întrebat dacă strategia votată cuprinde propunerile din cadrul dezbaterii, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba ne-a spus că nu, însă că se va ține cont de acestea în momentul prioritizării fondurilor.
„Nu sunt modificări, dar am notat ceea ce s-a discutat în cadrul dezbaterii publice și la prioritizarea proiectelor, la solicitarea de bani din fonduri europene sau fonduri proprii vom face diferența. De exemplu, a fost criticat acest sistem de bike-sharing, că ar costa mult, așa că o să îl punem în coada listei și o să încercăm să găsim o altă modalitate de finanțare. Am primit propuneri inclusiv să se facă pe gratis, printr-un proiect pilot”, a spus, pentru „Observatorul de Covasna”, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba.
Perspectiva poliției
La dezbaterea publică din 3 octombrie au fost prezenți și reprezentanți ai Biroului Rutier din Sfântu Gheorghe, care de asemenea au analizat Planul de Mobilitate, care va influența traficul de la nivelul municipiului. Și de aici s-au înregistrat solicitări de includere a amenajării de trotuare și treceri de pietoni pe două artere importante din oraș.
„Reprezentați ai instituției noastre, respectiv polițiști de la Biroul Rutier Sfântu Gheorghe, au participat la dezbaterea publică organizată pe marginea Planului de Mobilitate propus de autoritățile locale pentru traficul urban, plan care reprezintă o viziune pentru anii 2025-2035. Din punctul nostru de vedere, cele mai importante aspecte ale acestui plan sunt amenajarea unei noi centuri ocolitoare pe DN 12 și construirea unui nou pod rutier peste râul Olt, întrucât ambele măsuri ar însemna o reducere a traficului urban și, implicit, o diminuare a riscului rutier. Desigur că, referitor tot la acest subiect, considerăm utile și măsurile de amenajare de noi piste pentru cicliști sau dezvoltarea sistemului public de transport în comun. Trebuie menționat că activitatea de sistematizare a circulației rutiere și adoptarea unor măsuri de modificare a acesteia, amplasarea indicatoarelor și marcajelor rutiere, intră în sfera de competență a administratorului drumului public. Atribuțiile instituției noastre în această materie se limitează la acordarea unui aviz privind măsurile propuse, în sensul respectării prevederilor legale care reglementează această chestiune.
De asemenea, instituția noastră poate înainta către administratorul drumului public, propuneri pentru luarea unor măsuri privind desfășurarea traficului rutier, dacă în cadrul activităților specifice desfășurate se constată că astfel de măsuri sunt necesare în vederea creșterii gradului de siguranță pentru cetățeni. Putem exemplifica, în acest sens, propunerile de amenajare a trecerilor pentru pietoni de pe strada Lunca Oltului, dar și de amenajare a trotuarelor pe această stradă și pe Lt. Păiș David”, arată un răspuns solicitat de ziarul „Observatorul de Covasna” Inspectoratului de Poliție al Județului Covasna.
Planul de mobilitate va fi implementat în trei etape
Acum că Planul a fost aprobat și fără a se include noile propuneri, se va trece la implementarea acestuia, lucru care se va realiza în trei etape, potrivit reprezentanților primăriei, respectiv a documentației vizate.
„Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Sfântu Gheorghe stabilește modul în care se vor pune în aplicare conceptele moderne de planificare și management al mobilității urbane durabile, așa cum au fost definite și implementate la nivel european. Aceste concepte sunt particularizate la specificul Municipiului Sfântu Gheorghe, urmărind maximizarea efectelor aduse prin îmbunătățirea indicatorilor de mobilitate pe termen scurt (2020), mediu (2025) și lung (2035)”, arată documentul votat joi de consilierii locali în unanimitate.
În discursul său de prezentare a proiectului în fața consilierilor, viceprimarul Sztakics Éva-Judit a spus: „S-a încheiat și dezbaterea publică unde am discutat în amănunt Planul de Mobilitate Urbană, care are trei etape: până în 2020, până în 2025 și până în 2035. În prima etapă, până în 2020, aceste dezvoltări le-am completat cu pachete de acțiuni, am făcut o evaluare detaliată privind traficul și obiceiurile sau numărul de mașini. S-a constatat că va urma o creștere a numărului de automobile în municipiul Sfântu Gheorghe, ceea ce nu este foarte sănătos. Așa că dorim să schimbăm câteva din obiceiurile locuitorilor care ar conduce la reducerea circulației. Dorim să achiziționăm și autobuze electrice. Am stabilit și multe trasee noi.
Ea a adăugat că sunt luate în calcul și anumite schimbări. „De asemenea, dorim să mutăm sediul Multitrans și să stabilim un centru de logistică și o stație de transportare a materialelor depozitate, respectiv un centru din care călătorii ar putea să schimbe mijlocul de transport cu transportul în comun. Aceste modalități alternative de circulație intervin în obiceiurile locuitorilor și suntem siguri că vom întâmpina o oarecare opoziție, dar suntem de asemenea convinși că se va opta pentru transportul pe bicicletă sau alte mijloace. (...) Sperăm să determinăm locuitorii să își lase cât mai des mașinile acasă în vederea protejării mediului”, a explicat, ca o concluzie generală, viceprimarul Sztakics Éva-Judit în discursul său prezentat în cadrul ședinței ordinare din 26 octombrie.