Manualul de sport, bani cheltuiți inutil?
Părerile sunt împărțite în rândul profesorilor din județul Covasna când vine vorba despre noutatea anului în educație: manualul de educație fizică și sport
Anunțul de săptămâna trecută al ministrului Educației, Liviu Pop, cu privire la introducerea unui nou manual pentru elevii de clasa a V-a, cel pentru educație fizică și sport, nu a trecut neobservat pe lângă profesorii din județul Covasna, care s-au împărțit în tabere pro și contra.
În condițiile în care nu demult discuțiile cu privire la faptul că elevii nu fac suficientă mișcare invadau spațiul public, acum un nou val de comentarii se naște pe baza celei mai recente surprize a Ministerului Educației Naționale – manualul de educație fizică și sport pentru elevii de clasa a V-a.
Deși dezbaterea ia naștere abia după ce faptul a fost împlinit și manualele comandate, vestea nu a fost una ignorată de factorii interesați. Astfel că, pe de o parte sunt profesorii care cred inutilă o astfel de inovație, dar sunt și cei care consideră ideea chiar binevenită.
Ore de sport mai organizate
Inspectorul școlar de educație fizică și sport al județului Covasna, Farkas Csaba István, este de părere că ideea, deja implementată în alte țări, este foarte oportună în ideea în care și profesorul, dar și elevii au un punct de reper în organizarea orelor de sport.
„Am o părere foarte bună și cred că e o inițiativă foarte bună. Nu suntem primii în lume. Mai există țări în care sunt astfel de manuale. Toată lumea trebuie să știe că ora de educație fizică nu se modifică cu absolut nimic. Tot așa se va desfășura, ca și până acum, numai că elevul va avea un manual să vadă ce s-a făcut la ora de educație fizică. În afară de acest lucru, cumva profesorul va fi obligat să se țină de programa școlară. (...) În cazul în care elevul are nevoie și dorește anumite cunoștințe, are unde să se uite. Deci nu e nimic rău în treaba asta”, a declarat pentru „Observatorul de Covasna”, inspectorul școlar Farkas Csaba István.
Banii cheltuiți pe manuale erau necesari mai degrabă pentru articole sportive
Pe de altă parte, sunt profesori care nu privesc cu ochi buni investiția în manualele de sport, spunând că banii ar fi putut fi utilizați mai degrabă pentru achiziționarea de articole sportive, care nu doar că lipsesc, ci ar putea chiar să facă orele și mai atractive pentru elevi.
„Nu am o părere bună despre asta și cred că sunt niște bani cheltuiți degeaba. (...) Mai bine primeam bani pentru articole sportive și echipamente, decât să dea banii pe manualele pe care nu prea avem cum să le folosim. O să fie destul de dificil. Noi trebuie să îi atragem pe copii să vină către sport. Dacă le mai dăm și cărți și mai trebuie să îi punem și să învețe din ele, atunci nu o să mai facă nici atât sport”, ne-a spus profesorul de sport Bogdan Stroie din Întorsura Buzăului.
Manualul chiar arată bine, păcat că nu poate fi utilizat
Inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre, spune că deși manualul este structurat foarte bine și conține informații interesante, e greu de zis când va putea fi utilizat de profesori și elevi, dat fiind faptul că orele de sport nu se desfășoară în săli de clasă obișnuite, ci în săli de sport sau afară.
„Acest manual a fost redactat pe baza programei școlare. (...) La educație fizică și sport sunt mai multe discipline. Educația fizică este cea de bază, care se învață în fiecare școală, indiferent de profilul școlii. La școlile cu specialități în sport au discipline separate pentru fiecare ramură de sport. Nu știu dacă și pentru acestea sunt redactate manuale. Eu am văzut doar un manual de clasa a V-a pentru că am primit și noi un exemplar de la o editură. Personal, pentru că eu nu sunt profesor de educație fizică și sport, ci de matematică, cred că manualul chiar arată foarte bine. Este conceput sistematic, prezintă fiecare ramură de sport, cu poze, cu explicații pentru ce sunt bune mișcările și așa mai departe. Ca un document care poate să fie folosit, eu spun că poate fi util. Problema este când să fie folosit? Dacă faci sport și mergi în sala de sport, atunci nu ai timp de manual. Eventual acasă dacă elevii se uită sau dacă profesorul le dă de citit de acolo”, ne-a declarat inspectorul școlar general Kiss Imre.
Ghiozdanul, mai greu din cauza unui manual inutil
De asemenea, inspectorul școlar general a spus că e justificată supărarea părinților care spun că și așa ghiozdanul copiilor este destul de greu, deci nu era nevoie să mai fie încărcat cu încă un manual care nu poate fi utilizat la ore.
„S-a pus problema că e o carte în plus pentru fiecare elev de clasa a V-a, care și așa are ghiozdanul încărcat și de ce să îl mai încărcăm cu unul pe care nu îl folosesc. Cred că oamenii au dreptate din acest punct de vedere. Cred că atunci când Ministerul a comandat pentru fiecare programă câte un manual trebuia să ia în considerare care e util și care mai puțin util. De banii aceștia, eventual puteau să fie achiziționate echipamente sportive sau alte lucruri necesare”, este de părere și inspectorul Kiss Imre.
Ministrul Educației: Greutatea enormă a ghiozdanului nu este dată de manuale
Ministrul Educației, Liviu Pop, a declarat recent că greutatea enormă a ghiozdanului elevilor români, pe care o reclamă unele asociații, nu este dată de manual, ci de auxiliarele pe care profesorii și părinții le comandă la începutul fiecărui an școlar. El susține că pentru noul an școlar ar trebui „auxiliare un pic mai ușoare”.
„Am auzit unele asociații spunând: «Domnule, e greutate enormă a ghiozdanului». Greutatea enormă a ghiozdanului nu este dată de manual. Un manual cântărește, în medie, cam 200 de grame. Un elev are maxim cinci ore, mă refer la clasa a V-a. Pe zi, la școală, 5 ori 200 de grame înseamnă un kilogram” a spus Ministrul Educației, Liviu Pop, într-o conferință de presă la Alba-Iulia.
El a adăugat că greutatea mare a ghiozdanului unui elev este dată de auxiliarele pe care profesorii și părinții le comandă la începutul fiecărui an școlar. „Auxiliarele au, da, o greutate mai mare. Acele auxiliare pe care editurile le pun la dispoziția unităților școlare pentru a fi comandate de către părinți, profesori sau diriginți, fapt pentru care începutul noului an școlar va trebui să ne găsească cu auxiliare un pic mai ușoare”, a mai spus Liviu Pop.
Structura manualului de educație fizică și sport
Manualul de Educație fizică și sport îi are autori pe Laurențiu Oprea, Vera Ana Pîslaru, Marilena Geanina Calistru, Dorin Stoican și Vicol Eduard Nicușor Șuță.
Primul capitol din manual este cel privind „Organizarea activităților motrice” și cuprinde următoarele lecții: „Formații de adunare în linie pe un rând și pe două rânduri”, „Poziția fundamentală stând și derivatele acesteia”, „Alinieri în linie și în coloană”, „Întoarceri de pe loc”, „Formarea coloanei de gimnastică”, „Pornire și oprire din mers”, „Treceri dintr-o formație în alta”.
Capitolul doi din manual se intitulează „Dezvoltare fizică armonioasă”, iar cel de-al treilea, „Capacitate motrică”.
La capitolul patru, elevii vor învăța despre disciplinele sportive și la capitolul cinci, despre igiena și protecție individuală.
Titlul capitolului șase este „Comportamente și atitudini”.