STIREA ZILEI 2 februarie 2018

Economiști covăsneni: isteria Declarației 600, nejustificată

de Iulia Drăghici | 397 vizualizări

Cum explică doi experți din județ „criza” din spatele formularului și ce îi sfătuiesc pe covăsneni să facă în continuare

Dezbaterile în spațiul public în jurul deja celebrei „Declarații 600” sunt nejustificate și au apărut pe fondul unei comunicări deficitare, spun specialiști covăsneni în economie și mediu de afaceri. Aceștia sunt convinși că, într-un fel sau altul, formularul va exista și după 15 aprilie a.c., deși guvernanții au transmis că va fi eliminat.

Guvernul proaspăt instalat la Palatul Victoria a anunțat miercuri, 31 ianuarie, amânarea termenul inițial pentru depunerea mult-discutatului formular 600 până la data de 15 aprilie a.c., cu toate că ministrul finanțelor, Eugen Teodorovici, anunța cu o zi înainte că nimeni nu va mai fi nevoit să depună acest formular și chiar că se vor căuta soluții pentru „eliminarea” documentului atât de discutat.

De fapt, spun doi specialiști din județul Covasna, isteria cauzată de acest document este complet nejustificată. Declarația 600 a existat și în anii trecuți, însă din cauza comunicării deficitare de care au dat dovadă reprezentanții Ministerului Finanțelor, dar și a câtorva modificări importante, discuțiile au căpătat o amploare neașteptată.

„Realitatea este că e nevoie de bani”

„Sunt de vină mass-media și politicienii care habar n-au de finanțe și economie și au început să povestească prostii. (...) Nimeni nu a vorbit cum trebuia, asta e problema. A fost o lipsă de comunicare sau o comunicare proastă din partea Ministerului de Finanțe. Trebuia să vină mai repede să spună la oameni și la mass-media despre ce este vorba. Problema este că e nevoie de bani. Știți foarte bine că se subvenționează bugetul de pensii cu 3 miliarde de euro în fiecare an, deci nu sunt bani. Populația activă nu poate să îi întrețină pe pensionari. Deci e nevoie de bani. Și la sănătate e nevoie de bani. Că unii cheltuiesc aiurea, asta e altă problemă, dar realitatea este că e nevoie de bani”, a declarat pentru „Observatorul de Covasna” expertul contabil Debreczeni János, președintele de onoare al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați (CECCAR) din Covasna și administratorul firmei Cont-Exp din Sfântu Gheorghe.

Expertul contabil ne-a explicat și de ce Declarația 600 este, din punctul său de vedere, o măsură pozitivă. „Față de reglementarea de anul trecut, când CAS și CASS s-au calculat efectiv la venitul net realizat, acum este plafonat. Deci este o măsură într-un fel pozitivă pentru că nu se plătește toată suma realizată. Deci după mine nu a fost o măsură rea. Păcat că s-a făcut isteria asta. (...) Singura deficiență, dacă pot să îi spun așa, a Declarației 600 este că dezavantajează persoanele fizice autorizate care au venituri între 22.800 până în 35.000 de lei pentru că sunt mici și contribuțiile sunt mari, pentru că e plafonată. Cei care au venit net anual de peste 35.000 de lei sunt avantajați complet. Notarii, avocații, informaticienii sau persoanele fizice care realizează peste 35.000 de lei, e în regulă cu ei. Cei care sunt în acest interval menționat sunt, într-adevăr, dezavantajați, dar nu poți să mulțumești pe toată lumea”, a spus Debreczeni János.

„Declarația 600 nu e o noutate”

Potrivit președintelui Camerei de Comerț şi Industrie (CCI) Covasna, membru în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Édler András, discuțiile în spațiul public au apărut pe fondul modificării care include un număr mai mare de contribuabili, în special persoane nefamiliarizate cu birocrația fiscală.  

„Declarația 600 exista și înainte, deci nu este o noutate. Noutatea este că începând cu acest an s-a lărgit baza celor care ar trebui să completeze Declarația 600. Eu pot să vorbesc din punct de vedere al mediului de afaceri, și mă refer aici la persoane fizice autorizate care utilizau acest document, pentru care nu e nicio problemă. Problema e la cei care, spre exemplu, realizează venituri din arendă și începând din acest an trebuie să completeze acest formular și habar n-au că au această obligație. Sunt niște oameni simpli, de la țară, care nu se pricep la hârtii. De aceea e toată discuția asta”, ne-a explicat Édler András.

Acesta ne-a declarat și că în Comisia de dialog social din care face parte a propus reprezentanților Ministerului de Finanțe ca primăriile să fie instituțiile de legătură între ei și contribuabili, nu ANAF-ul, care are sedii doar în orașele mari, departe de micii contribuabili vizați de această Declarație 600.

„Am fost la Ministerul de Finanțe, am discutat de Declarația 600, că știți că sunt în acea Comisie de dialog social, prin care avizăm cumva toate legile economice care sunt propuse pentru a intra în vigoare  și am și zis că Ministerul de Finanțe ar trebui să încheie niște convenții de colaborare cu primăriile dacă vrea ca acea declarație 600 să și funcționeze. Oamenii (n.red. vizați de modificare) au mai multă tangență cu primăriile, decât cu Fiscul, care nici nu are sediu în toate localitățile. (...) Vorbim despre niște oameni care nu sunt familiarizați cu birocrația asta și cu mersul la Fisc și așa mai departe. Problema nu se pune la cei care au firme, ci pentru cei care au PFA și întreprinderi individuale, de exemplu”, a explicat președintele CCI Covasna.

Ce este de făcut în continuare

O oarecare contradicție între cei doi experți vine la întrebarea „ce este de făcut în continuare?”. Pe de o parte, expertul contabil Debreczeni János le transmite covăsnenilor să nu se grăbească în depunerea Declarației 600 și să aștepte până se limpezește situația. De cealaltă parte, președintele CCI Covasna, Édler András îi sfătuiește pe locuitorii județului vizați să meargă și să depună formularul, conform legii.  

„Dacă nu au depus până acum, să aștepte. Eu, colegii și firmele pe care le avem aici am fost foarte disciplinați și am depus declarațiile până în 31 ianuarie. Noi suntem cei care trebuie să respectăm reglementarea, dar acum cum s-a prelungit trebuie așteptat pentru că nu știm ce se va întâmpla. (...) Repet, după părerea mea, nu trebuie grăbit că e timp destul până în 15 aprilie. Eu cred că până atunci se va clarifica totul, într-un fel”,  a spus Debreczeni János, care a completat că fără îndoială această Declarație va continua să existe într-un fel sau altul: „Chiar ieri am avut o întâlnire profesională cu specialiști din București și au spus că e posibil să fie introdusă în Declarația 200, care trebuie depusă până în 25 mai. Deci nu se poate renunța de tot, pentru că nu se poate modifica tot Codul Fiscal. O să se găsească ceva, dar nu știm. Se pare că totul este la nivel de a ghici”.

„Eu nu pot să sfătuiesc pe oameni decât ceea ce prevede legea. Dacă s-a amânat termenul până pe 15 aprilie, ar trebui să meargă până atunci să își rezolve problemele. Acum eu nu zic să meargă astăzi, dar să meargă, totuși, până la mijlocul lui aprilie să rezolve această problemă. Acum au timp suficient să se documenteze și să meargă. Nu e mare lucru. Sincer, nu înțeleg de ce Declarația 600 e dintr-o dată o așa mare problemă”, este de părere președintele Camerei de Comerț şi Industrie Covasna.

Iniţial, toți românii care estimau că vor realiza venituri în afară salariilor mai mari de 1.900 de lei lunar trebuia să depună Declarația 600 până miercuri, 31 ianuarie a.c., însă chiar în această zi, Executivul a adoptat un act prin care termenul se prelungește până în 15 aprilie.

Potrivit cifrelor oficiale, peste 200.000 de oameni, artişti, avocaţi, contabili, investitori, persoane fizice autorizate, dar şi persoane cu drepturi de autor, sunt vizați de această Declarație.

Până la 31 ianuarie, peste 28.500 de persoane cu venituri în afară salariilor au depus deja formularul 600, ceea ce înseamnă mai bine de 10% dintre contribuabilii la care face referire formularul fiscal în discuție.

Potrivit ANAF, Declarația 600 privește „venitul asupra căruia se datorează contribuția de asigurări sociale și cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate (OPANAF 4140/2017)”.

Formularul se completează și se depune de către persoanele fizice care realizează venituri asupra cărora se datorează contribuție de asigurări sociale și/sau contribuție de asigurări sociale de sănătate. Informațiile colectate sunt utilizate în procesul stabilirii și administrării contribuțiilor de asigurări sociale și a contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice

Declarația se poate depune direct la registratura organului fiscal, prin poștă, prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire, sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii, până la data de 15 aprilie inclusiv sau în termen de 30 de zile în cazul celor care încep o activitate în cursul anului, mai arată ANAF.

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.