Centru cultural modern în locul autogării Multi-Trans
„Revoluția” transportului în comun din Sfântu Gheorghe vine cu o schimbare majoră și la nivel cultural
Până în anul 2023, Primăria Sfântu Gheorghe promite să revoluționeze transportul în comun din municipiu. Autoritățile vor să achiziționeze, în primă fază, 12 autobuze electrice, să modernizeze stațiile și infrastructura, dar mai ales să mute sediul companiei Multi-Trans în Parcul Industrial. În locul autogării de aici vor fi construite clădiri noi-nouțe, din fonduri de la Guvernul Ungariei, pentru câteva instituții de cultură prezente acum în centrul orașului.
Teatrul „Tamási Áron”, Biblioteca Județeană „Bod Péter” și Centrul de Artă Contemporană din Sfântu Gheorghe vor avea, în doi ani, până în 2020, alte sedii, au anunțat joi reprezentanții autorităților locale din reședința de județ. Cele trei instituții culturale vor fi mutate în locul autogării și sediului companiei de transport în comun Multi-Trans, situată la intersecția străzilor Császár Bálint și Nicolae Iorga. Vestea a fost transmisă în contextul prezentării proiectului Primăriei de modernizare a transportului în comun, care va include mutarea parcului auto și sediul companiei în Parcul Industrial din Câmpu Frumos sau achiziționarea de autobuze electrice.
„Sunt convins că în 2020 vom avea aici un centru cultural foarte frumos în locul acestor magazii și service-uri care nu fac onoare orașului. În acest sens, Guvernul Maghiar a aprobat o sumă pentru municipalitate și practic Guvernul Ungariei ne va sprijini în realizarea acestei investiții. (...) Este vorba despre o sumă cadru (...) de aproximativ 13 milioane de euro, care vor fi investiți în realizarea unui centru cultural în centrul municipiului Sfântu Gheorghe, unde își vor muta sediile Teatrul „Tamási Áron”, Biblioteca Județeană „Bod Péter” și Centrul de Artă Contemporană”, a declarat joi, în cadrul unei conferințe de presă atipică, desfășurată într-un autobuz nou, primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád.
Întrebat ce se va întâmpla în locul clădirilor din centrul municipiului care vor rămâne astfel goale, edilul nu a dat detalii, precizând că deși sunt idei și planuri în acest sens, lucrurile vor fi tratate și prezentate pas cu pas.
„Ideea e că tot ce vedeți aici (n.red. la sediul Multi-Trans) va dispărea și vom face prelungirea străzii Nicolae Iorga. Aici va fi o zonă revitalizată din punct de vedere urbanistic și integrată în circuitul orașului”, a explicat primarul.
Antal Árpád a spus că în mod cert și sediul Gospodăriei Comunale va fi mutat în Parcul Industrial, astfel că zona semi-industrială din zona Pieței Centrale a municipiului va dispărea.
„Aici rezolvăm mai multe lucruri deodată. Pe de o parte dispare o zonă neîngrijită a orașului și va deveni o zonă îngrijită. Vor dispărea foarte multe mașini, utilaje grele, care în acest moment intră în centrul orașului și nu e normal. (...) Deci decongestionăm și traficul, creăm și locuri de parcare și creăm și ceva frumos. (...) Să nu uităm de prelungirea străzii Nicolae Iorga, adică se va decongestiona și centrul orașului, va lega zona Simeria de zona Gării. (...) Cu siguranță vor fi critici, dar per total cred că va fi o chestiune despre care va fi foarte greu să spui că nu e ok”, a spus primarul Antal Árpád.
De ce nu parcare în locul centrului cultural?
În contextul în care tot mai mulți locuitori deplâng lipsa locurilor de parcare, edilul din Sfântu Gheorghe a explicat de ce nu se va folosi întreaga zonă pentru crearea doar de noi locuri de parcare.
„Vor fi parcări. Zona e foarte generoasă. Vor fi și parcări, va fi și parc. Degeaba am face aici o parcare pentru 3.000 de autoturisme, că nu ar veni aici pentru că nu există o necesitate pentru o asemenea parcare. Cei care stau la Gară nu o să-și țină mașina aici. Locul o să fie calibrat în planul urbanistic zonal în așa fel încât atât pentru instituțiile de cultură, cât și pentru zona pieței să fie ok și din punctul de vedere al parcărilor, și din punctul de vedere al zonelor verzi și din punctul de vedere al oferirii de servicii culturale și nu numai”, a spus Antal Árpád.
12 autobuze electrice noi, achiziționate până în 2023
Vestea poate și mai interesantă și mult-așteptată este aceea că în cinci ani la Sfântu Gheorghe transportul în comun cum îl știm în ziua de azi va dispărea și îi va lua locul un sistem european, atât ca infrastructură, cât și ca servicii. Reprezentanții Primăriei sunt optimiști că până în 2023 vor „revoluționa” transportul în comun cu cele 17 milioane de euro puse la dispoziție de Uniunea Europeană.
Aproximativ 30% din suma care va fi alocată prin Programul Operațional Regional, în urma proiectului care va fi depus în decembrie, se va cheltui pe modernizarea drumurilor și a străzilor, iar restul vor fi utilizați pentru achiziționarea autobuzelor electrice, noul sistem de ticketing, stații și linii noi, sediul, pistele de biciclete și așa mai departe.
„Noi am încercat să menținem la acest nivel transportul în comun cu cât mai puține cheltuieli pentru că o să accesăm fonduri europene destul de consistente pentru a reînnoi transportul public, care nu înseamnă doar autobuze, ci mult mai mult, de la e-ticketing până la stații și linii noi”, a spus în cadrul aceleiași conferințe de presă directorul general al Multi-Trans S.A., Tittesz Zoltán.
În prezent, firma angajată de primărie pentru acest lucru lucrează la studiul de trafic, unul din documentele de bază necesar pentru depunerea proiectului și care se bazează pe planul de mobilitate, aprobat la sfârșitul anului trecut.
„Autoritatea publică locală din Sfântu Gheorghe a luat o decizie bună când a păstrat în proprietate publică acest serviciu și operează cu firmă proprie. Acesta este motivul pentru care la sfârșitul anului putem depune cereri de finanțare pentru o sumă care pentru un municipiu reședință de județ ajunge la 17 milioane de euro. Această sumă, în majoritatea ei va fi cheltuită pentru dezvoltarea acestui serviciu public. Din această sumă se preconizează mutarea în întregime a sediului cu toate elementele necesare, birouri, garaje, depou plus cumpărarea a 12 autobuze electrice pentru care, în depoul respectiv, se va amenaja și stația de încărcare. Se preconizează dezvoltarea stațiilor de autobuze astfel încât la stațiile din capăt iarăși să se monteze instalații de încărcare rapidă. Acest sistem va fi dirijat de un sistem electronic și IT de colectare a datelor, care va fi conectat la sistemul de dirijare a circulației din municipiul Sfântu Gheorghe”, a declarat și viceprimarul Tóth-Birtan Csaba.
Reprezentanții primăriei au subliniat că rolul acestui amplu proiect de modernizare a transportului în comun, care include de altfel și reabilitarea transportului pietonal și construirea de piste de biciclete, este de a convinge cetățenii să renunțe la mașinile personale, fapt care ar duce la degajarea traficului din oraș și reducerea poluării.
„Se vor extinde și traseele, astfel că autobuzele vor intra și pe străzi pe unde acum nu intră. Toată ideea este subordonată principiului de a se dezvolta transportul public local, să fie mai accesibil și să se apeleze mai puțin la transportul cu mașina proprietate personală. De aceea, normal, transportul public trebuie să fie mai atractiv, să fie punctual, să ajungă mai repede dintr-un punct al orașului în altul”, a mai explicat viceprimarul.
Multi-Trans are în prezent 12 autobuze a căror vârstă medie este de 18 ani. Transportul în comun din Sfântu Gheorghe funcționează în prezent pe 20 de linii, dintre care 4 principale. Într-o zi lucrătoare, autobuzele fac în medie 1.500 de kilometri. Doar în 2017, autobuzele Multi-Trans au făcut în total 480.000 de kilometri. Tot în decursul anului trecut fost vândute 2,5 milioane de călătorii, 250.000 de bilete, peste 2.000 de abonamente fără reducere, dar și 38.800 de abonamente gratuite pentru pensionarii cu pensia mai mică decât salariul minim, 800 de abonamente cu reduceri, alte peste 3.000 de abonamente pentru elevi și studenți și peste 3.100 de abonamente cu reducere între 10 și 30% pentru companii în funcție de numărul angajaților. Compania Multi-Trans se află în proprietatea Primăriei Sfântu Gheorghe, a fost înființată în 1997 și are în prezent 49 de angajați.