STIREA ZILEI 11 septembrie 2018

Cel mai nou și la modă sport, practicat și în județul Covasna

de Covasna Media | 2014 vizualizări

Chiar dacă infrastructura nu e pregătită, riderii covăsneni găsesc în zonă spații de antrenament

Enduro este cea mai nouă disciplină a mountain bike-ului. Aflat în plină evoluție, sportul este practicat și în județul Covasna, însă problema infrastructurii este, deocamdată, una nerezolvată.

Pentru că asigură un stil de viață sănătos în comuniune cu natura, pentru unii Mountain Bike-ul sau ciclismul de munte, a devenit în ultimii ani o adevărată pasiune, iar pentru alții - chiar un stil de viață. Iubitorii acestui stil de ciclism combină mersul pe bicicletă cu peisajul și adrenalina.

Mountain bike-ul (MTB) presupune o cursă pentru bicicletă pe un teren accidentat, concepută pentru a testa rezistența. Bicicletele pentru acest tip de ciclism au caracteristici destinate să sporească durabilitatea și performanța pe un teren accidentat.

Acest sport necesită rezistență, forță, abilități de manipulare a bicicletelor dar și încrederea în sine.

Enduro – cel mai nou și cel mai la modă sport

Afiliat în 2016 la Federația de Ciclism, Enduro este cel mai nou și cel mai la modă sport care a ieșit la iveală în ultimii 4 ani în România. Enduro îmbină avantajele celorlalte două discipline ale Mountain Bike-ului - Cross Country și Downhill.

Potrivit unui grup de împătimiți ai acestui tip de ciclism din Sfântu Ghoerghe, care a și înființat în 2010 ramura de Mountain Bike la Clubul Sportiv Show Time, în Enduro nu depinzi de mijloc de transport care să te ridice la deal, poți coborî și urca cu o bicicletă de enduro, care combină beneficiile ambelor biciclete –nu poți urca la fel de repede ca și cu o bicicletă de crosscountry, dar nici coborî la fel precum cu una de dowhnhill. În schimb poți să ajungi în vârf și poți să te distrezi coborând la vale. Mergi tare la vale, dar ai și timp limită să urci la deal.

Dacă în anii trecuți riderii covăsneni Vlad Pescaru, Constantin Toma și fratele său Răzvan, au participat în concursuri la categoria Elite, care presupune să ai o licență, anul acesta ei au participat la categoria Hobby. La Campionatul Național de anul trecut, Vlad Pescaru s-a impus pe locul 5 la categoria Elite, iar anul acesta a ajuns în primii 3 la categoria lui de vârstă, și în primii 15 la Hobby.

 „Enduro este un sport de sprint, în 3 minute trebuie să dai tot ce poți. Iar datul acela de tot ce poți trebuie să fie foarte controlat. E o combinație între forță și dexteritate. Trebuie să ai control. Să poți să faci ceea ce știi că trebuie să faci cu bicileta. Și în aleași timp să sprintezi. Când reușești să le perfecționezi pe amândouă e perfect, dar e vorba de antrenament,” a subliniat unul dintre rideri, Constantin Toma.

În ceea ce privește pericolele acestui sport, acesta ne-a spus: „La concurs traseele sunt protejate cu perne, în afara concursului nu-ți pune nimeni perne în pădure. Trebuie să ai grijă pe unde te dai. Însă și la concurs sunt pericole, fiind un sport nou, nici organizatorii nu au prea multă experiență, fiecare face trasee așa cum se gândește el că e bine. Noi încă învățăm din greșeli. Nimeni nu e profesionist, nimeni nu știe să facă trasee  în țara asta. Unii se cred specialiști, dar încă nu avem specialiști adevărați.”

Avantaj de dezvoltare turistică pentru stațiunea Șugaș Băi

Pentru a deveni un concurent foarte bun în acest sport ai nevoie de echipament foarte bun, antrenament, suport și infrastructură, ne-au mai spus riderii covăsneni.

Chiar dacă infrastructura pune probleme, practicanții de Enduro din Sfântu Gheorghe au găsit în zona Șugaș Băi terenuri cu multe avantaje în ceea ce privește practicarea acestui sport.  

Riderul Răzvan Toma a subliniat faptul că Enduro e în plină evoluție și că vede din ce în ce mai mulți copii prin oraș cu biciclete tot mai performante și echipați tot mai bine, care însă nu au un loc amenajat unde să practice acest sport.

În 2011 când am organizat o competiție mică în limita bugetului pe care l-am avut, am reușit să umplem stațiunea de la Șugas Băi cu turiști, spectatori și sportivi. Cu toți aceștia ne întâlnim pe la competiții prin țară și numai că nu ne roagă frumos să mai organizăm pentru că le-a plăcut foarte mult.Terenul de la Șugaș ne permite să amenajăm cel puțin 5 trasee de Downhill și Enduro, însă le amenajăm în zadar dacă nu avem un sistem de transport cu cablu care să ne urce până în vârful traseelor sau măcar până la jumătatea acestora”, a precizat sportivul.

Și Vlad Pescaru subliniază ideea necesității amenajării unor trasee dedicate acestui sport, care ar aduce avantaje nu doar sportivilor, ci și stațiunii Șugaș Băi, care ar putea avea astfel mai mulți vizitatori.

În Belgia de exemplu, este un deal mai mic decât Tâmpa din Brașov unde sportivii de acolo pot să organizeze un concurs de Cupă Mondială. Oamenii de acolo nu au avut nicio problemă să bage un buldozer acolo, să aranjeze fără să taie copaci. Noi ne chinuim cu lopata când plouă că altfel pământul e foarte uscat, dar și așa mai vine câte un băiat în verde să ne întrebe ce facem aici. La noi e problema de mentalitate a oamenilor. Trebuie să demonstrăm că ar fi destui oameni dispuși în fiecare weekend să vină să se dea dacă ar da drumul la teleschi”, a spus acesta.

Sportivii au precizat faptul că un Bike Parc asemănător celor din străinătate și din țară (Straja, Sinaia etc.) s-ar putea amenaja cu ajutorul celor de la CovAlpin și Salvamont. Pentru a îndeplini însă țelul este, evident, nevoie și de un sprijin financiar.

„Nu e vorba de cheltuieli foarte mari, dar totuși cu cât bugetul e mai mare, cu atât putem să construim ceva mai „fun to ride” și pentru mai multe categorii de sportivi sau simpli turiști. Nu urmărim nici un fel de profit din asta, câștigul nostru este că avem unde să ne antrenăm și unde să antrenăm și pe alții sau chiar să-i inițiem și pe alții în acest sport deosebit. Astfel teleschiul ar funcționa un timp foarte scurt și ar aduce un profit și în celelalte 3 sezoane, nu numai iarna. Avem dealuri și păduri extraordinare aici în stațiunea noastră și e păcat să nu ne bucurăm de ele”, a spus Răzvan Toma.

Costuri mari, plăcere pe măsură

Potrivit riderilor, Mountain Bike-ul presupune costuri destul de ridicate. O bicicletă care să corespundă tuturor cerințelor acestui tip de ciclism, costă în jur de 6-8.000 de euro. Piesele care se uzează cel mai des sunt cauciucurile, jențile și plăcuțe de frână.

La fiecare concurs trebuie să mergi cu cauciucuri noi, altfel nu ai nici cea mai mică șansă să faci ceva. Periodic e bine să schimbi bicicleta pentru că de la an la an se îmbunătățesc, pentru că altfel rămâi în urmă și te chinui mult mai mult fizic să mergi tare față de ceilalți pe care-i duce mai repede bicicleta”, a precizat Vlad Pescaru.

Competițiile cer cauciucuri bune, suspensiile să fie revizuite. Ai nevoie de piese noi, de transmisie bună, de absolut tot ce se uzează. Toate consumabilele trebuie să fie puse la punct. Trebuie să mergi la concurs cu lada de piese de schimb. Cu cât ți-e mai bună bicicleta cu atât sunt mai scumpe piesele. Competiția e cel mai bun antrenament. Cel mai mare progres îl facem la competiții. Acolo ești obligat să te controlezi și din punct de vedere psihic”, a adăugat și Constantin Toma.

În ceea ce privește avantajele Mountain Bike-ului în comparație cu celelalte tipuri de ciclism, Vlad Pescaru a subliniat: „Fiecare-și găsește o plăcere în ceva. E un pic de adrenalină, dar atât timp cât faci asta în full control e mai mult distracție și zâmbet decât adrenalină. E altceva, te solicită mai mult, și la deal și la vale. E un gram de risc, de pericol, în permanență, cel puțin la vale, pentru că ești cu capul aproape de copaci. Ești mult mai activ pe bicicletă, obstacolele sunt mult mai dese. Pe asfalt nu sunt obstacole. Până la urmă diversifici toate disciplinele bicicletei – pedalezi și drept, și la deal și la vale și în toate felurile.

Întrebați ce le-ar spune unui tânăr care este abia la început și care abia descoperă acest sport, riderii covăsneni au spus: „Cel mai important lucru este să o facă de plăcere și să nu te lași luat de val. Atât timp cât te distrezi făcând acest sport, atât de repede se lipește. Când ești concentrat și te frustrezi că nu iese, nu are nici un farmec. Contează foarte mult psihicul.”

Următoarele competiții de Enduro vor avea loc la Brașov – Campionatul Național – 22-23 Septembrie și la Reșița – EWS Qualifiers Round – 6-7 Octombrie, nu foarte departe de județul Covasna și de Șugaș Băi, care în condițiile amenajării unor terenuri dedicate acestui sport, ar putea aduce lejer în vizită atât pasionații de sporturi extreme, cât și turiști, adică venituri suplimentare zonei.

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.