STIREA ZILEI 26 august 2020

Asimptomatic în hârtii, fără test în viața reală

de Iulia Drăghici - Taraș | 4323 vizualizări

Cum a ajuns o covăsneancă să primească un aviz epidemiologic de „contact cu caz pozitiv Covid-19” , deși persoana din cauza căreia a intrat în izolare nu a fost testată sau diagnosticată 

Nu mai este nici o îndoială că pandemia de COVID-19 a scos la iveală și mai multe slăbiciuni ale sistemului de sănătate din România. Printre acestea, birocrația alambicată și eroarea umană. Un caz care le cuprinde pe ambele ne-a fost semnalat de un cititor al publicației Observatorul de Covasna – CovasnaMedia.ro, care a primit de la Direcția de Sănătate Publică a județului Covasna un aviz epidemiologic pentru concediul medical pe care scrie „a fost contact cu un caz pozitiv Covid-19, asimptomatic”. Problema vine din faptul că în situația respectivă, nu s-a făcut nici măcar un test care să arate că persoana cu care aceasta a intrat în contact ar putea fi sau nu infectată. Iar un diagnostic scris pe hârtie fără un test, fără un control, pune câteva semne de întrebare, care au nevoie de răspuns, mai ales că, din păcate, nu ducem lipsă de teorii ale conspirației. DSP Covasna spune că în cazul prezentat a fost vorba despre o greșeală de redactare și atât. Și, totuși, ce este de făcut când ne întâlnim cu astfel de cazuri? 

Din România noastră - Covid 19”. Așa începe sesizarea care ne-a fost transmisă la începutul lunii august, prin intermediul Facebook. Este întâmplarea trăită de o locuitoare a județului Covasna. După ce a stat două săptămâni în izolare la domiciliu, pentru că fratele acesteia s-a întors din Anglia, zonă galbenă la vremea respectivă, a primit un aviz epidemiologic de la DSP, care îi servea pentru concediul medical, pe care scrie „a fost contact cu un caz pozitiv Covid-19”. 

„Având nevoie de avizul epidemiologic pentru concediul medical, căci am stat în autoizolare la domiciliu, am constatat cu stupoare ca fratele meu ( el fiind „vinovatul” pentru izolarea mea, venind din Anglia acasă) este caz pozitiv covid-19-asimpomatic!!!! Daaaaa, asta scrie în avizul epidemiologic, că eu am avut contact cu caz pozitiv Covid-19 -asimptomatic!!!!

Acum, mă întreb dacă el este nr. X din câte cazuri avem în Județul Covasna sau așa cum mi-a spus cineva „cu ce mă deranjează prostia unui funcționar numit politic????” Mă deranjează MINCIUNA !!!!!! P.S. Precizez că fratelui meu NU i  s-a făcut niciun test !!!!!”, ne-a scris femeia. 

Pe lângă asta, covăsneanca susține că a durat peste o săptămână până să primească în final, actele pentru concediul medical, fapt care a dus la pierderea avansului, pentru că nu a depus în timp util actele necesare.  

„Fratele a intrat în țară în data de 1.07 și a ajuns acasă seara. Eu fiind schimbul 2 normal că am mers la muncă pentru că nu ne-am întâlnit. (...) În ziua respectivă mi-am anunțat superiorii că voi intra din data de 2 în izolare la domiciliu. Dimineața, în data de 2.07 am sunat la DSP Covasna și mi-am anunțat izolarea, dând datele fratelui meu și pe ale mele. Problemele mele au început de aici!

Deci, în 02.07 era joi ....joi, vineri, au venit cei de la poliție și ne-au verificat acasă. Apoi sâmbăta, pe 4.07 legea a fost anulată (n.red. CCR) și atât telefonic, cât și prin mesaje, poliția ne-a anunțat de noile reguli. Am preferat să stau acasă în continuare, pentru siguranța mea și a celor din jur (mai ales a colegilor). No, și de aici distracția cu concediul medical. L-am obținut doar în data de 28.07. După o săptămână și două zile de umblat și de dat telefoane. Obținându-l târziu ca și dată, nu am luat nici avansul din 25”, a explicat aceasta. 

De ce vorbim despre un caz din luna iulie abia acum? De teama de a nu rămâne fără acte, spune femeia. 

„Ideea este că nu am făcut public acest lucru până acum, pentru că aveam nevoie de acel concediu medical pentru muncă să îmi acopăr cele 14 zile de stat acasă, să nu rămân cu zilele fără plată”, este răspunsul dat de aceasta. 

DSP Covasna: greșeală, nu rea-voință 

Printr-un răspuns la o solicitare de informații de interes public, Direcția de Sănătate Publică a județului Covasna spune că în cazul cu pricina ar fi vorba despre o eroare umană, pusă pe seama volumul mare de lucru și al schimbărilor legislative frecvente. 

Pentru a putea cerceta cazul am verificat bazele noastre de date şi credem că am reușit să identificăm cazul. Am constatat că are persoana dreptate. În baza de date figurează corect ca „contact cu „XY””, însă la completarea avizului epidemiologic, din greșeală a rămas textul din avizul precedent care a fost eliberat. Este o simplă greșeală, fără nici o rea-voință. Lucrăm pe o bază de date de 11 mii de persoane, în condițiile în care sunt şi o serie de alte probleme de rezolvat. E greu să te concentrezi în așa fel încât să nu se strecoare nici o greșeală”, se arată în răspunsul oferit de către DSP Covasna, semnat de directorul executiv Ágoston László.

În același timp, DSP Covasna admite și că a fost o perioadă în care, din cauza vidului legislativ, s-au eliberat mai greu spre deloc avizele necesare concediului medical, dar că în prezent acest demers durează maximum trei zile. 

Considerăm însă că persoana nu a fost păgubită în nici un fel întrucât până la urmă a primit în timp util avizul epidemiologic necesar pentru eliberarea certificatului de concediu medical. De altfel întârzierea eliberării s-a datorat tocmai vidului legislativ. Abia în data de 21.07.2020 a intrat în vigoare Legea 136/2020 care reglementează modul de eliberare a acestor avize. Avizul pentru persoana în cauză, a fost eliberat în data de 23, deci chiar şi în acest caz am răspuns în două zile. De la momentul apariției a trebuit să stabilim toate persoanele care au fost în izolare în perioada vidului legislativ, ceea ce a durat câteva zile. Însă până la urmă le-am eliberat pe toate în timp util. La ora actuală deja suntem la zi cu eliberarea acestora”,  arată răspunsul oferit ziarului Observatorul de Covasna de către DSP. 

Tot astfel se precizează și că noțiunea de „caz pozitiv Covid-19 asimptomatic” este valabilă, chiar dacă în acest caz este incorect folosită. „Trebuie să precizez că asemenea cazuri există, ba chiar nu sunt rare. Se întâmplă destul de des ca persoane total asimptomatice care se testează din diverse motive (excursie, se solicită la locul de muncă, etc.) să se dovedească a fi pozitive”, susține directorul DSP Covasna. 

Cum se poate soluționa o astfel de problemă 

Potrivit autorităților, greșelile de acest tip se pot rezolva fie prin a se adresa direct instituției care a emis avizul, fie prin instanță. 

DSP Covasna a transmis, de altfel, că „dacă dorește persoana în cauză poate - fără nici o grijă şi fără nici o teamă  - să se adreseze instituției noastre şi eliberăm un nou aviz – corectat”. 

Soluția pentru remedierea problemei, potrivit unui răspuns al Prefecturii Covasna la o solicitare a ziarului Observatorul de Covasna, „este ca persoana care se consideră vătămată în drepturi urmare a emiterii avizului epidemiologic cu probleme se poate adresa, după caz, instituției emitente pentru corectarea greșelilor identificate sau instanței competente, cu respectarea prevederilor Legii nr. 554/2004”. 

Mai pe larg, Prefectura Covasna informează că „în cazul în care se constată faptul că avizul epidemiologic emis de către D.S.P. este completat greșit (date de identificare incorecte, perioadă greșită, motivul eliberării incorect, etc.), persoana vizată poate formula, în condițiile art. 71 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, o solicitare către emitentul actului respectiv prin care, semnalând eroarea identificată, solicită corectarea acesteia. Această operațiune poate avea loc fie prin rectificarea actului respectiv, fie prin reconstituirea acestuia (revocarea actului completat greșit şi emiterea unui nou act)”. 

Ce pârghii are Prefectura, reprezentantul Guvernului în teritoriu, de a soluționa un astfel de caz? „Într-un astfel de caz, cum este cel semnalat de către dumneavoastră, Instituţia Prefectului poate îndruma persoana care se consideră vătămată în drepturi de prevederile actului emis, să se îndrepte către instituţia emitentă, în speţa de faţă D.S.P. Covasna, pentru corectarea erorii materiale identificate, iar dacă acest lucru nu mai este posibil, să se îndrepte pe calea contenciosului administrativ (în baza prevederilor Legii nr. 554/2004) în instanţă, pentru clarificarea situaţiei de fapt şi de drept.

În cazurile grave, în care se constată existenţa unor abateri disciplinare sau o îndeplinire cu rea-credinţă a atribuţiilor de serviciu, etc., în condiţiile art. 254, lit. c) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, prefectul poate propune ministrului, respectiv conducătorului organului administraţiei publice în subordinea căruia aceste servicii publice îşi desfăşoară activitatea cercetarea disciplinară a conducătorului serviciului public deconcentrat în cazul în care apreciază că acesta a săvârşit, în legătură cu realizarea atribuţiilor, o faptă ce constituie abatere disciplinară sau, după caz, poate sesiza direct comisia de disciplină competentă.

În cazul de faţă, D.S.P. Covasna este competentă să efectueze cercetări, în baza prevederilor art. 17, punctul II, lit. I), respectiv ale punctului III şi ale art. 12, lit. t) din Ordinul nr. 1.078/2010 privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, coroborate cu prevederile Codului muncii şi ale Codului administrativ, pentru a stabili condiţiile care au determinat apariţia erorii, respectiv persoana responsabilă pentru această situaţie şi, pe cale de consecinţă, corectarea erorii şi luarea măsurilor legale ce se impun faţă de vinovat”, este răspunsul complet al Prefecturii. 

Speța prezentată ar putea fi una izolată sau nu. Ce știm este că Direcția de Sănătate Publică nu a primit o misiune ușoară când a fost pusă în fața gestionării unei crize sanitare fără precedent, cu un virus despre care nu se știu toate datele nici până acum. Dar faptul că astfel de greșeli se strecoară în documente oficiale și trec neobservate nu este nici de lăudat. Semn că mai sunt încă multe aspecte de pus la punct. 

Sursa foto:  www.metro.co.uk stock.adobe.com și CovasnaMedia.ro

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.