Noul pod peste Râul Negru, în valoare de 14,5 milioane de lei, inaugurat în Sântionlunca
După ani de așteptări, trasee improvizate și obstacole birocratice, podul care leagă Sântionlunca de terenurile agricole aflate peste Râul Negru a devenit, în sfârșit, o certitudine. Investiția, în valoare de peste 14 milioane de lei, a fost inaugurată duminică, 15 decembrie. După discursuri și tăierea panglicii, comunitatea a marcat momentul printr-o paradă a mașinilor agricole.
Au trecut mai bine de patru ani de la dispariția vechiului pod de lemn, luat de apele revărsate ale Râului Negru în vara lui 2019, iar acum locuitorii din Sântionlunca au din nou o cale sigură de acces către terenurile lor agricole.
Investiția în noul pod din beton a fost în cele din urmă finalizată, după doi ani și jumătate, în ciuda numeroaselor provocări administrative și tehnice, spun autoritățile locale.
Podul de lemn inițial, construit în 1977, a deservit comunitatea aproape patru decenii. În 2016, vechiul pod a fost declarat impropriu circulației, dar, pentru că era singura rută spre suprafețele agricole, peste 2.000 de hectare, acesta a continuat să fie folosit, cu riscuri mari, până când inundațiile din 2019 l-au distrus complet.
Proiectul noului pod a întâmpinat dificultăți în obținerea avizelor de la Agenția de Protecție a Mediului, pentru că zona aparține sitului Natura 2000, unde trăiesc specii protejate de amfibieni și alte animale mici. După trei studii de fezabilitate și modificări ale planului, s-a ajuns la o variantă aprobată. Aceasta a inclus nu doar construcția podului din beton, ci și limitarea modernizării drumului la 1,7 km (față de 4,3 km cât era prevăzut inițial), precum și realizarea unor subtraversări destinate faunei protejate, a spus, duminică, primarul din Ozun, comună de care aparține satul Sântionlunca, Bordás Enikő.
„Valoarea totală a proiectului este de 14,5 milioane de lei, sumă care a depășit cu mult costul inițial al investiției incluzând astfel lungimea de 4,3 km de drum. Astfel, în martie 2022, am semnat contractul pentru execuția lucrărilor cu Asocierea Confer Group și Consal (între timp înlocuită de Geiger), care în doi ani și jumătate au finalizat construcția podului și modernizarea completă a celor 1,7 km de drum. Ca în cazul oricărei alte investiții, pe parcursul derulării proiectului, au existat diverse dificultăți și obstacole neprevăzute, dar toate au fost rezolvate în timp util și eficient. Această eficiență operațională se datorează și contribuției persoanelor care au fost implicate în lucrare, respectiv conducerii și personalului societăților Confer și Geiger, dirigintelui de șantier, domnul Stoican Sorin, cel care a urmărit conștiincios lucrările pe tot parcursul execuției și inginerului Simon Csaba, de la firma de proiectare, care, de asemenea, a contribuit în mare măsură prin realizarea diferitelor modificări de proiect și documentații”, a mai punctat primarul.
Bordás Enikő a ținut să-și exprime recunoștința față de toți colegii implicați în proiect și a subliniat și meritul fostului primar, Ráduly István, inițiatorul acestor demersuri.
Evenimentul de duminică s-a încheiat cu o paradă a mașinilor agricole care au trecut peste noul pod.