SOCIAL 14 noiembrie 2023

Venitul minim garantat se taie de la 1 ianuarie; ce trebuie să facă cei care vor să mai primească bani

de Iulia Drăghici - Taraș | 927 vizualizări

Cei care au beneficiat până acum de la stat de venit minim garantat (VMG) și alte ajutoare, ca alocația de susținere a familiei, nu vor mai primi banii dacă nu depun o nouă cerere la primărie. Legea care acordă ajutoarele sociale s-a schimbat. Modificările intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Astfel, banii vor ajunge doar la cei care fac, până la sfârșitul anului, o solicitare în acest sens.

Autoritățile spun că noua legislație, care vizează Venitul Minim de Incluziune (VMI), bani europeni care vin prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), are reguli mai permisive decât până acum.

De altfel, trebuie știut și faptul că „venitul minim de incluziune reprezintă sprijinul financiar acordat de stat în scopul asigurării nivelului de trai minimal (...) pentru familiile şi persoanele singure (...) precum şi pentru prevenirea riscului sărăciei în rândul copiilor şi stimularea participării acestora în sistemul de educație”.

Totodată, potrivit Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, „VMI reprezintă un beneficiu de asistență socială acordat familiilor şi persoanelor singure aflate în situație de dificultate, în scopul prevenirii și combaterii sărăciei şi riscului de excluziune socială. Odată cu intrarea în vigoare a VMI, acordarea beneficiilor Venitul Minim Garantat (VMG) și Ajutor pentru susținerea familiei (ASF) se suspendă. Drept urmare, toți beneficiarii actuali de VMG și ASF trebuie să se înregistreze în sistem începând cu data de 1 noiembrie și până la 31 decembrie 2023, pentru continuitatea acordării acestui tip de beneficiu de VMI”.

Legislația care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024, mai prevede și că „pot beneficia de venit minim de incluziune familia şi persoana singură lipsită de venituri sau ale cărei venituri nu acoperă nivelul de trai minimal, dacă îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege şi ale căror venituri nete lunare ajustate sunt de până la 700 de lei inclusiv”.

Este important de știut astfel și că „Cererea de acordare a venitului minim de incluziune, însoţită de documentele doveditoare şi angajamentul de plată, inclusiv în cazul cetăţenilor străini sau apatrizi, precum şi al persoanelor fără adăpost, se depune pe suport hârtie sau se transmite electronic şi se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială de la nivelul primăriei comunei, oraşului, municipiului sau a sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul ori reşedinţa sau, după caz, trăieşte titularul dreptului”, mai arată legea.

Prefectul județului Covasna a spus, într-o conferință de presă recentă, că în octombrie a fost organizată, la inițiativa AJPIS (Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială), o ședință cu toți primarii, la care au fost invitați și reprezentanții birourilor de Asistență Socială, în care li s-au prezentat schimbările legislative importante.

„Mesajul pe care noi l-am transmis, în afară că au fost prezentate prevederile legii 196 din 2016, care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024 a fost următorul: toți cei care au dosar de VMG și alocație de susținere a familiei, ASF, în perioada 1 noiembrie - 31 decembrie, trebuie să meargă la primărie și să depună o nouă cerere. În caz contrar, începând de la 1 ianuarie 2024 vor fi suspendate de drept toate plățile către acele familii sau persoane. E foarte important!”, a declarat prefectul Ráduly István.

Pe acest subiect a vorbit și directorul AJPIS Covasna, în aceeași conferință de presă, organizată la finele lunii octombrie, la Prefectura Covasna. Acesta a punctat că este datoria primăriilor să informeze cetățenii.

„Serviciul Public de Asistență Socială se ocupă de acordarea acestor drepturi. Noi suntem numai plătitorii. Fiecare Serviciu Public de Asistență Socială din cadrul unităților administrativ-teritoriale trebuie să facă aceste demersuri de a înștiința persoanele care sunt deja în plată cu venitul minim garantat și asociația de susținere a familiei și să prezinte prevederile noii legi ca să mai fie și alte persoane eligibile informate. SPAS-urile trebuie să facă informări în localitate, deci să aducă la cunoștința cetățenilor aceste prevederi legale”, a spus, într-o conferință de presă, directorul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Covasna, domnul Támpa Ödön.

Cei interesați trebuie să știe și că cererile se verifică, iar bani vor primi doar cei care îndeplinesc toate condițiile.

Principalele cauze de excludere sunt deținerea de:

  • clădiri, alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu, precum şi terenuri situate în intravilan cu suprafaţa de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinţei şi a curţii aferente.
  • mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulaţie pe drumurile publice;
  • autovehicul cu drept de circulaţie pe drumurile publice cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepţia celor utilizate şi/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilităţi.

Poate mai este util de spus că datele colectate astfel vor fi prelucrate în format electronic de către personalul serviciului public de asistenţă socială de la nivelul primăriei în cadrul sistemului informatic pentru domeniul asistenţei sociale, respectiv Sistemul naţional informatic pentru asistenţă socială (SNIAS).

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.