Val de controale și reacții înspre instituțiile covăsnene din subordinea Ministerului Muncii
De activitatea AJOFM Covasna sunt mai mulți nemulțumiți
„Lipsă de management” la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Covasna, „documente din arhivă ținute în dezordine” la Casa de Pensii și „prea puține discuții cu angajatorii din județ pe tema decalării programului de lucru” la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Covasna. Acestea au fost, pe scurt, concluziile la care a ajuns ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, marți, după un control fulger organizat la instituțiile din subordine, cu sediul în Sfântu Gheorghe. Reacții cu privire la activitatea deficitară de la nivelul AJOFM au venit, în aceeași zi, și de la conducerea Primăriei Sfântu Gheorghe și Camera de Comerț și Industrie (CCI) Covasna. Șeful AJOFM spune, pe de altă parte, că nu e chiar așa.
Prima impresie generală a ministrului Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, după un control neanunțat și fulger la mai multe instituții din județ a fost că angajații nu sunt mobilizați așa cum ar trebui.
„Ca de obicei, când vreau să văd realitatea necosmetizată și nepregătită ca să am o imagine falsă, nu am anunțat această venire în Sfântu Gheorghe și bine am făcut. Pentru că am mers direct la Casa de Pensii, AJOFM, AJPIS, Inspectoratul Teritorial de Muncă. (...) O concluzie generală: niciuna dintre instituții nu mi s-a părut mobilizată, față de ceea ce mă așteptăm să găsesc în acest moment. Ba mai mult, m-a frapat că erau pustii și nu era clar dacă era o organizare corespunzătoare și se lucrează de acasă și în ce formă. Bineînțeles că o să mă informeze șefii instituțiilor, ca să îmi fac o imagine mai clară, dar prima mea impresie a fost că nu sunt mobilizați așa cum ar trebui niciunii”, a spus marți, într-o conferință de presă organizată după controale, ministrul Muncii, Violeta Alexandru.
AJOFM, „o instituție neadministrată”
Cele mai multe comentarii negative le-a avut la adresa AJOFM, instituție pe care a catalogat-o drept una rămasă foarte mult în urmă în ceea ce privește plățile.
„AJOFM mi s-a părut o instituție neadministrată, vă spun direct. (...) Cert este că mi s-a părut că o mână de oameni muncește, restul nu. Sunt în acest moment atentă la felul în care se desfășoară managementul la nivelul AJOFM și sunt atentă pentru că este o instituție care a rămas foarte mult în urmă în procesarea plăților, față de alte județe. Eu le-am cerut să lucreze într-un ritm alert, pentru că toate aceste măsuri ale Guvernului au nevoie să ajungă la oameni, adică să se efectueze plățile la angajatori, ca ei la rândul lor să le facă angajaților ”, a spus ministrul Muncii, Violeta Alexandru.
„AJOFM Covasna nu este în prima parte a celor mai performante agenții și cred că este o problemă de management în primul rând. Am avut o discuție directă cu domnul director și i-am pus în vedere faptul că trebuie să comunicăm mai mult pe aceste chestiuni și să facă eforturi să îmbunătățească lucrurile”, a mai explicat ministrul.
Legat de faptul că unor angajatori li se cer documentele în mai multe rânduri, deși acestea sunt înregistrate în portalul online, sau că cetățenii nu primesc răspunsuri la e-mail, ministrul a spus că va face verificări, pentru că este important să nu se creeze obstacole administrative suplimentare.
„Numărul de solicitări este nesatisfăcător, dar este și pentru că nu vezi o atitudine de simplificare, ci mai degrabă de împovărare”, a concluzionat Violeta Alexandru.
Pe de altă parte, ministrul a lansat și un apel către angajatori, de a depune eforturile necesare pentru a avea la dosare toate actele cerute, fără excepții. „Dacă unii pot, trebuie să poată toți. Nu putem să acceptăm o parte din documente la unii și altora să le cerem rigoare”, a punctat Violeta Alexandru.
Chiar dacă s-a arătat nemulțumită de managementul AJOFM, nu se vor lua măsuri directe deocamdată, a spus aceasta. „Nu vreau să mă hazardez să vă spun că fac minuni peste noapte, pentru că legislația privind funcția publică nu prea te încurajează la performanță, dar o metodă pe care o am e transparența totală și omul își va da seama că a rămas în urmă. (...) Îmi voi aduna toate aceste informații pentru a se vedea public care sunt aceste AJOFM-uri performante și care nu. Nu este vina angajaților. Când se întâmplă aceste lucruri, este vina managerului”, a spus ministrul Muncii.
Nici autoritățile locale sau angajatorii nu sunt mulțumiți de AJOFM Covasna
Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád a precizat marți, în cadrul unei conferințe de presă, că mai ales pe fondul unor plângeri venite din partea mediului de afaceri, ar trebui să se facă o analiză a activității Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Covasna.
„Am dori măsuri mai active din partea Guvernului. Am dori operativitate din partea instituțiilor subordonate Guvernului. Având în vedere faptul că în ultima perioadă am primit nenumărate plângeri din partea cetățenilor, din partea sferei de afaceri, aș ruga-o și chiar am să o rog pe doamna ministru să verifice un pic ce se întâmplă la AJOFM Covasna, pentru că informația noastră este că se adaugă la lege, că se mai pun niște condiții care nu sunt în lege”, a spus Antal Árpád, marți dimineața, înainte de vizita „surpriză” a ministrului.
Despre problemele cu care se confruntă antreprenorii atunci când apelează la serviciile AJOFM Covasna a vorbit și președintele Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Covasna, Edler András-György. Modul de comunicare cu mediul de afaceri ar trebui să fie unul mai rapid și mai eficient, mai ales acum, în plină criză generată de pandemie, spune acesta.
„Sunt mari probleme la AJOFM Covasna din punctul de vedere al relației cu mediul de afaceri. Într-adevăr, sunt impuse niște condiții suplimentare, niște condiții, zicem noi, foarte subiective, tocmai de aceea firmele primesc cu dificultate acei bani la care tocmai din cauza acestei situații create de epidemia Covid ar trebui să beneficieze într-un timp foarte rapid. Chiar am făcut un sondaj printre firmele de contabilitate care țin evidența mai multor firme. Le-am întrebat care este percepția lor față de AJOFM, față de operativitatea celor de la AJOFM și am aflat, făcând niște calcule, să sunt foarte mari întârzieri la rambursarea acestor sume, de exemplu la acea indemnizație de 75% la care au avut dreptul firmele. Sunt foarte mari întârzieri. E foarte mare birocrația care nu se explică în aceste condiții în care ar trebui să acționăm mult mai raid pentru a sprijini firmele aflate în dificultate”, a declarat Edler András-György.
Acesta a subliniat că și Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, ar fi trebuit să ia în calcul posibilitatea organizării unei întâlniri cu reprezentanții mediului de afaceri din județ.
„Eu zic că doamna ministru dacă merge într-un județ ar trebuie să se întâlnească cu mediul de afaceri, în mod obligatoriu, pentru că feedback-ul este acolo. Eu am propus o formulă prin care cei mai mari zece angajatori să fie prezenți la o astfel de întâlnire, pentru că vorbim totuși de relații de muncă, iar cei mai mari angajatori știu cel mai bine care sunt problemele și greutățile cu care se confruntă în această perioadă, dar vă spun, nu s-a concretizat această întâlnire, nu știu din ce motiv”, a mai adăugat Edler András-György.
Șeful AJOFM Covasna: „Cine nu lucrează cu noi cot la cot, nu poate să își dea seama care sunt problemele”
În ceea ce privește lacunele de comunicare ale instituției pe care o conduce, directorul AJOFM Covasna, Kelemen Tibor spune că de fapt nemulțumirile vin din partea acelor antreprenori care nu au înțeles pe deplin drepturile pe care le au și care nu vor să facă față tuturor obligațiilor pe care le impun procedurile legale.
„Mediul de afaceri a realizat că nu se plătește orice și oricând, iar mediul de afaceri care e reprezentat în fața primarului de câteva persoane nu este relevant. (...) Deci în condițiile în care luăm 23 de persoane care sunt nemulțumite și îi comparăm cu 2.000 de persoane care au fost rezolvate, cred că 23 de persoane nu reprezintă pentru nimeni o problemă, ci mai degrabă ar trebui să vedem care e problema reală a unei comunicări poate defectuoase din partea lor sau poate chiar a dorinței lor de a beneficia de niște drepturi pe care Agenția n-o să le ofere niciodată. Deci există cereri care n-o să fie plătite, există cereri care sunt în continuare supuse clarificărilor care doar dacă se clarifică și se justifică cu documente și cu note aferente lor, vom putea să le finalizăm”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, Kelemen Tibor.
În legătură cu vizita ministrului, acesta a spus: „Astăzi a fost doamna ministru în vizită în clădirea noastră și nu am avut nicio problemă în ceea ce privește activitatea, ba mai mult, problema s-a pus pe îmbunătățirea unor măsuri pentru ca mediul de afaceri în perioada care urmează să poată să beneficieze de ajutorul nostru. Toate elementele acestea pe mine mă surprind, pentru că în general se dă în cel care lucrează. Noi considerăm că n-am reușit să mergem în concediu, noi nu ne-am îmbolnăvit încă în cadrul instituției, noi n-am închis instituția în relația cu terții, doar am închis ușa, pentru ca această pandemie să nu pătrundă înăuntru, dar electronic am stabilit dreptul tuturor șomerilor și am făcut plăți tuturor agenților economici. (...) Cine nu lucrează cu noi cot la cot, nu poate să își dea seama care sunt problemele”, ne-a mai declarat marți Kelemen Tibor.
ITM, în control cu ministrul la două firme din Sfântu Gheorghe
Alături de șeful ITM Covasna, ministrul Violeta Alexandru a fost marți și în vizită, mai degrabă decât control, la două firme mari din Sfântu Gheorghe. Scopul acesteia a fost de a vedea respectarea măsurii de a decala programul de intrare-ieșire de la serviciu a angajaților, astfel încât să nu se creeze aglomerație.
„Am mers la Inspecția Muncii şi am avut o abordare, dacă vreți, neobișnuită, în sensul în care după ce am avut o mică discuție în cadrul Inspectoratului cu șeful instituției, discuție care mi-ar fi creat impresia că totul este în regulă, (...) l-am luat pe inspectorul șef cu mine şi ne-am dus la doi angajatori. Nu era deloc în regulă, în sensul în care verificările făcute la cei doi angajatori nu atinseseră exact punctul cel mai important pe care premierul l-a cerut Inspecției Muncii în aceste săptămâni şi anume să se discute cu angajatorii de o manieră civilizată, fără abuzuri, fără exces, cu privire la decalarea programului de intrare la serviciu şi ieșire din tură de la serviciu. Exact acest lucru nu se discutase. Acolo unde se duseseră să verifice, verificau contractele de muncă, ceea ce este foarte bine, ține de atributul dumnealor, dar nu se întâmpla exact ceea ce reprezintă una dintre cele mai presante nevoi în acest moment şi anume să conștientizăm angajatorii că trebuie să ia măsuri de organizare la intrarea la program şi la ieșire, astfel încât să se evite aglomerația la nivelul angajaților”, a declarat ministrul Muncii.
Aceasta a subliniat că este nevoie ca fiecare angajator să aibă directive clare cu privire la decalarea programului de muncă, aspect care a părut a fi tratat cu lejeritate la cele două firme din județ la care a mers în vizită de lucru.
Totuși, conducerea ITM Covasna spune că vizita ministrului a decurs fără probleme.
„Suntem în campanie de azi dimineață, cu modificările legii 55. Asta o interesa și pe doamna ministru. La societățile comerciale dânsa a întrebat cum au decurs controalele, ce am verificat. La una dintre firme colegii chiar erau acolo. A fost o vizită normală de lucru. (...) Noi suntem instituție de control. Există o lege. Fiecare angajator trebuie să cunoască legea și să o aplice ca atare. Noi mergem și verificăm. Normal că nu mergem din start să îl amendăm, mai și povestim, dar nu suntem consilieri juridici. Ideea e că nu aplicăm sancțiuni din start, dar lăsăm măsuri și după aceea. (...) Normal că noi spunem. Dar să sperăm că spunem bine. (...) Eu cred că a fost mulțumită. A fost o vizită normală”, ne-a spus marți și inspectorul-șef al ITM Covasna, Ördög Lajos.
Problema principală la Casa de Pensii: lipsa de organizare în acte și trei dosare care trenează
O altă instituție care a intrat marți în vizorul controlului de la București a fost Casa de Pensii Covasna.
„La Casa de Pensii, pentru că sunt atentă la aceste aspecte, nu am restanțe într-un număr mare, dar să vă spun cinstit, am avut o discuție cu directorul Casei de Pensii despre trei dosare care trenează și nu sunt soluționate și i se părea un mizilic că mă interesez de trei dosare. Și un singur pensionar, dacă încă așteaptă cu lunile pentru o decizie de pensionare, pentru mine este foarte grav”, a spus Violeta Alexandru, care a amintit că a impus angajaților din subordine un ritm alert, mai ales în contextul pandemiei și recuperarea întârzierilor înregistrate până în prezent.
O altă problemă întâlnită și aici, ca și în alte județe, a fost cea legată de întreținerea documentelor mai vechi.
„Nu am să înțeleg, deși directorii Caselor de Pensii știu că am acest obicei de a merge în țară și de a verifica cum stau lucrurile, continuă să țină documentele oamenilor în arhive, într-o stare neconformă. Pentru arhiva pasivă aflată în sediul Casei de Pensii situația era acceptabilă, în anumite zone un pic dezordine, dar acceptabilă. Am mers într-o altă locație, spre surprinderea directorului care probabil nu se aștepta să iau o decizie pe moment, unde aparent arhiva era pasivă. Eu am mai spus-o: faptul că sunt documente catalogate drept arhivă pasivă nu înseamnă că le lăsăm pe jos și călcăm pe ele. Sunt totuși niște documente pe care, în timp, cineva le mai poate dori sau consulta pentru diverse nevoi”, a mai spus ministrul.
Violeta Alexandru a precizat și că șeful instituției i-a spus că nu a primit suficiente rafturi pentru o mai bună organizare, deși a existat o astfel de solicitare la adresa Casei Naționale de Pensii. Urmează, a spus ministrul, să se verifice acest aspect, dar „unele rafturi erau goale și până la capăt nu se justifică scuza domniei sale”, a mai precizat aceasta. „I-am comunicat că mă întorc și că mă aștept să nu mai văd ceea ce am văzut”, a mai spus Violeta Alexandru.
Pe de altă parte, ministrul a precizat și că este pe „finalul mandatului” și că aceste controale nu sunt pentru a plăti niște polițe. „Dacă aveam de gând, și nu am, că nu sunt acest gen de om, de plătit polițe, o făceam la începutul mandatului. Nu am luat decizii decât după ce m-am convins că într-adevăr persoanele nu performează. Îmi doresc să facem performanță în administrație. Din moment ce unii pot, că nu e în toată țara la fel, și au putut fără să mă cunoască și fără să fie nevoie să îi rog, înseamnă că problema este la cei care nu pot”, a concluzionat aceasta.
Rămâne de văzut, însă, și dacă aceste discuții, pentru că totul a rămas la nivel de vorbe, vor avea efecte în învigorarea, atât de necesară, a instituțiilor statului, îmbătrânite sub hârtii și zecile de Guverne care au trecut peste ele.
Iulia Drăghici – Taraș
Daniela Luca
Sursa foto: Observatorul de Covasna și Facebook/ Violeta Alexandru