Peste 76% din cazurile prezentate la Urgențe Sfântu Gheorghe nu sunt... urgențe
Medicii de la UPU au văzut peste 37.000 de cazuri în 2018, cu 2.000 mai multe decât anul trecut
Imaginea statului la coadă la Urgențe este tot mai frecventă la Spitalul Județean din Sfântu Gheorghe, iar cauza este, potrivit reprezentanților unității spitalicești, numărul uluitor de mare al persoanelor care se prezintă la UPU cu simple dureri, care pot fi tratate din timp chiar la medicii de familie sau în Policlinică.
Peste 37.000 de cazuri au ajuns, în 2018, în atenția medicilor de gardă de la Unitatea de Primiri – Urgențe din cadrul Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf”, număr în creștere, cu peste 2.000 de cazuri, față de anul trecut. Totuși, 76% dintre cazurile care au ajuns la medicii de gardă nu erau chiar urgențe, arată statistica unității spitalicești. Acest fapt aduce cu sine la aglomerare și la suprasolicitarea medicilor, care nu se pot concentra astfel pe cazurile care cu adevărat amenință viețile pacienților de la un minut la altul.
„Este important de zis că noi avem o împărțire pe coduri, verde, albastru și roșu, a urgențelor. Volumul mare de pacienți care se prezintă la urgențe, adică 76% din total, au cod verde. Codul verde este între un caz de urgență efectiv și un caz care poate fi tratat în regim de medicină primară, respectiv în ambulatoriu. (...) Constatarea noastră este că tot mai mulți oameni se prezintă la Urgențe, pentru că în fiecare an a fost o creștere de câte 1.000 de cazuri pe an, dar anul acesta a fost cea mai mare creștere. Se observă din algoritmul de împărțire al cazurilor, că undeva la 40% din probleme se puteau rezolva, fără probleme, în regim ambulatoriu sau la medicii de familie, dacă oamenii mergeau din timp. Din acest motiv urgența va fi întotdeauna suprasolicitată și va fi din ce în ce mai solicitată”, a declarat joi, într-o conferință de presă, managerul András-Nagy Róbert.
Permanența medicilor de familie ar putea fi o soluție, însă, potrivit managerului Spitalului Județean, aceasta nu va funcționa dacă sala de consultații sau cabinetul nu va fi alăturat Unității de Primiri Urgențe.
„Sunt situații în care se abuzează de Ambulanță. Vă spun un caz concret. Se trezește un om că luni are programare la Ortopedie, ca să i se taie ghipsul de pe picior, dar el trebuie să se ducă la chef sâmbătă seara și se trezește vineri că nu vrea să piardă evenimentul și (...) apoi sună la 112, ambulanța se duce, preia pacientul, îl aduce la UPU, care îl trimite jos la radiologie. Vine și medicul de urgență, de ortopedie și are deja două consultații și o radiografie. Sunt exemple de genul acesta”, a explicat András-Nagy Róbert, care a precizat că nu există niciun temei legal de a sancționa astfel de comportamente, astfel că ele se repetă.
Pacienții apelează la Urgențe din cauza timpului îndelungat de așteptare din Policlinică?
Întrebat dacă pacienții apelează totuși la Urgențe din cauza timpului îndelungat de așteptare din Policlinică sau la medicii de familie, directorul spitalului a spus că nu exclude acest fapt, însă că s-au făcut îmbunătățiri în acest sens la Policlinică.
„Sunt situații și situații. În ultima perioadă, de când numărul medicilor a crescut, nu mai este cazul (n.red. de așteptat). Vă dau un exemplu – cardiologia, unde erau programări de 60 de zile. În prezent sunt 2 săptămâni, 2 săptămâni jumătate”, a spus András-Nagy Róbert, care a mai punctat că cel mai mare timp de așteptare în prezent este la Gastroenterologie, de peste 3 săptămâni, însă că pentru anul viitor este programat un examen pentru ca un nou specialist să se alăture colectivului spitalului.
Managerul a precizat totodată că numărul de cazuri ale persoanelor care s-au prezentat la urgențe deși aveau deja programare în ambulatoriu, la cabinet, este de 15.000, cu peste 2.000 mai multe decât în 2017.
Valoarea medie de investigații pe un pacient la urgențe se ridică la 45 de lei, a mai punctat managerul, care a spus în bilanțul prezentat joi și că valoarea totală a analizelor medicale de sânge realizate la UPU se ridică 700.000 de lei, iar în ceea ce privește imagistica medicală, suma trece de 950.000 de lei.
„Părerea mea este că în primul rând omul trebuie să conștientizeze faptul că dacă sună la ambulanță, într-o situație în care chiar nu este urgență, ca de exemplu faptul că mă doare spatele două săptămâni și nu m-am dus măcar la medicul de familie, și sâmbătă, la ora 23 chem ambulanța că mă doare atât de tare – aceasta nu este o urgență. Nici la urgență nu i se face altceva decât i se alină durerea. Primește o perfuzie și este trimis acasă, pentru că așa funcționează sistemul de urgență. Medicul de urgență nu este medic specialist neurolog, nu este ortoped care să facă investigații și să trateze. Cine sună la 112 ar trebui să se gândească că e posibil ca ambulanța care se duce să îl preia pentru un caz non-urgență poate să ia o ambulanță de la un infarct, de la un accident, de la un copil, de la o situație gravă. Colegii mei sunt aici, dar intervalul de timp de așteptare la noi la urgențe este de 30 și 40 de minute. În măsura în care sunt situații grave, timpul e mai mic, pentru că de aceea sunt codurile de triaj”, a încheiat managerul Spitalului, András-Nagy Róbert.