Pericol pentru sănătate? Dilema blocurilor covăsnene tăiate de la apă
O locuitoare din Sfântu Gheorghe, care stă în unul dintre blocurile pe care Gospodărie Comunală a anunțat că le va debranșa de la furnizarea apei potabile, din cauza datoriilor, acuză că întreaga situație s-ar putea transforma într-o problemă de sănătate publică, pentru că oamenii din aceste apartamente nu își mai pot asigura igiena minimă. Directorul Direcției de Sănătate Publică (DSP) Covasna, Ágoston László, afirmă că, într-adevăr, există acest risc, motiv pentru care se caută soluții cu reprezentanții Gospodăriei Comunale.
Femeia din Sfântu Gheorghe, Csilla-Maria Barta, care locuiește într-un bloc de pe Aleea Teilor din Sfântu Gheorghe, a transmis o sesizare privind situația din reședința de județ către DSP Covasna, Ministerul Sănătății, Gospodărie Comunală, Instituția Prefectului Covasna, Primăria Sfântu Gheorghe și către mai multe redacții, printre care și CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna.
Blocul în care locuiește femeia face parte din Asociația Flori de Tei, una dintre cele 13 asociații care au fost deja sau urmează să fie debranșate de la apa potabilă.
„Aș dori să fac o sesizare oficială referitoare la pericolul de sănătate publică datorat sistării de apă potabilă, dispusă unilateral de Gospodărie Comunală SA din Sf. Gheorghe în data de 21.06.2023 la numeroase asociații de proprietari din Sf. Gheorghe (inclusiv la adresa mea de domiciliu).
Cu toate ca înțelegem că restanțele la plata facturilor trebuie rezolvate, suntem de părere că SISTAREA COMPLETĂ a apei potabile este o măsură EXAGERATĂ și care REPREZINTĂ O SURSĂ ȘI UN RISC SIGUR DE ÎMBOLNĂVIRE în rândul populației”, se arată în sesizarea trimisă autorităților și presei.
Csilla-Maria Barta a spus, pentru redacția noastră, că blocul în care locuiește a fost debranșat de la apa potabilă miercuri, 21 iunie, în prima parte a zilei.
„Noi, în apartamentele afectate, nu avem posibilitatea să mergem la toaletă, să ne spălăm pe mâini, să ne asigurăm igiena minimală în locuințele noastre. După o pandemie de doi ani și cazuri confirmate de COVID-19 și în prezent în țară, este iresponsabil să se întâmple așa ceva. Doresc să menționez că este vorba de cazuri izolate de restanțe, în cazul nostru un singur apartament din 22.
Vă rugăm să interveniți imediat în rezolvarea situației conform atribuțiilor și a responsabilității instituției de asigurare a sănătății publice din acest județ”, le-a transmis locuitoarea din Sfântu Gheorghe reprezentanților DSP Covasna.
DSP Covasna: „Există un risc”
Contactat de redacția noastră, directorul DSP Covasna, Ágoston László, a spus că, într-adevăr, există un risc ca situația de la Sfântu Gheorghe să se transforme într-o problemă de sănătate publică.
„În principiu, da, există un risc. Dar, pe de altă parte, nu știu cum se poate rezolva situația, în sensul în care să se continue și furnizarea apei potabile, dar și persoanele în cauză măcar să își diminueze datoriile”, a explicat șeful DSP Covasna.
El a spus că instituția pe care o conduce încearcă, alături de Gospodărie Comunală, să găsească soluții la această situație.
„Noi încercăm să vorbim cu Gospodărie Comunală, să găsească o soluție. Dar probabil și conducerea lor va fi întrebată la un moment dat ce a făcut cu cei care au datorii. Noi încercăm să vorbim cu ei, să vedem ce soluții sunt, ce alternative pot găsi, adică să dea drumul o oră pe zi, nu știu. Încercăm să vorbim pe partea asta. Dar trebuie să ne uităm la toate punctele de vedere”, a declarat Ágoston László.
Gospodărie Comunală a început, de marți, debranșările
Directorul Gospodăriei Comunale, Kozsokár Attila, spune că debranșările vor continua și săptămâna viitoare.
„De ieri (n. red.: marți) am început debranșările. Și astăzi am continuat. O să mai continuăm săptămâna viitoare, între 26 și 30 iunie, așa sunt programările. Dacă cumva, cineva mai vine cu o plată între timp, atunci poate că reușim să mai evităm una, două debranșări”, a spus directorul.
El a susținut că reprezentanții Gospodăriei Comunale au încercat să nu debranșeze de la apă potabilă și scările de bloc în care nu există restanțieri, chiar dacă fac parte dintr-o asociație de proprietari cu datorii.
„Noi avem contract cu asociațiile. În cazul asociațiilor unde sunt mai multe scări și am primit o listă cu scările care sunt cu probleme și restul nu, atunci am debranșat doar acele scări care ne-au fost indicate. Dar nu toate asociațiile ne-au răspuns sau, altele, au zis că nu au cum să ne dea o listă de genul ăsta. Și atunci, alte soluții nu avem, decât să debranșăm fiecare scară”, a declarat Kozsokár Attila pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna.
Directorul Gospodăriei Comunale spune că primăria Sfântu Gheorghe și DSP Covasna au fost informate cu privire la faptul că se vor începe acțiunile de debranșare.
Și Kozsokár Attila spune că s-ar putea ivi probleme dacă debranșările vor dura o perioadă mai lungă de timp. Însă, subliniază el, altă soluție pentru ca Gospodărie Comunală să își recupereze datoriile nu există.
„Cu siguranță pe termen mediu și lung s-ar putea să apară probleme. Noi nu ne dorim această situație. Chiar s-a văzut că există toată deschiderea din punctul nostru de vedere. (...) Anul trecut am început să debranșăm și rezultatul s-a văzut, au venit cu banii. După aia, parcă au și uitat oamenii sau, mă rog, asociațiile, că au și facturi de plătit. Noi am semnat convenții cu vreo 15-16 asociații care și-au asumat niște plăți lunare. (...) Dacă respectau, le-am spus că nu debranșăm. Numai că, din toate aceste asociații, numai una a reușit să respecte graficul, a plătit chiar mai repede decât era în graficul agreat. (...) Acum am zis că trebuie să existe o procedură de acest gen, că dacă trimitem notificări și somații nu se întâmplă nimic. Dacă mergem și debranșăm, automat au bani”, a explicat reprezentantul Gospodăriei Comunale.
Varianta ca o oră pe zi să primească totuși apă potabilă și acei proprietari care stau în blocurile debranșate ar fi aproape imposibil de implementat, ne-a mai spus Kozsokár Attila. Asta pentru că Gospodărie Comunală nu are angajați suficienți care să meargă să pornească furnizarea apei și, mai apoi, să o oprească, zilnic.
„Nu avem resurse. Și așa, când trimitem echipa să se ocupe de acea debranșare, nu putem să ne ocupăm de alte treburi. Avem probleme cu hidranții, avem defecțiuni pe rețeaua de apă, pe canalizare sau avem lucrările prioritare în oraș”, a mai spus directorul Gospodăriei Comunale.
Rămâne de văzut cum va fi rezolvată problema de la Sfântu Gheorghe. Cert este că situația nu poate fi una plăcută nici pentru oamenii care au rămas fără apă potabilă din cauză că vecinii lor sunt datornici, dar nici pentru reprezentanții Gospodăriei Comunale, care încearcă să își recupereze banii pentru serviciile prestate.