Competiție națională de implicare în comunitate, găzduită la Pădureni
Au fost înscrise 17 proiecte din tot atâtea județe ale țării
Județul Covasna a fost, la finalul săptămânii trecute, gazda ediției a doua a Concursului național de proiecte de voluntariat implementate în cadrul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară (SNAC). Cele 17 proiecte înscrise în concurs și prezentate în perioada 13-16 octombrie la Centrul de Agrement Pădureni au avut ca scop creșterea gradului de incluziune. Acest lucru a însemnat, de exemplu, încurajarea activităților comune dintre copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) și elevii voluntari. La Pădureni au avut loc prezentări, discuții și dezbateri despre activitatea de voluntariat, ne-a spus inspectorul Bokor Atilla, de la Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna.
Aproape 60 de profesori și elevi au ajuns la sfârșitul săptămânii trecute la Pădureni, în cadrul acestui proiect, au informat organizatorii.
„Aceasta este a doua ediție a acestui concurs de voluntariat. Ideea este ca fiecare județ să prezinte cele mai reușite activități din anul școlar precedent (...). Este o acțiune coordonată de Ministerul Educației. În program pot fi înscrise orice activități destinate comunității care au la bază un contract de parteneriat cu beneficiarii”, a spus, pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, Bokor Attila.
Inspectorul a explicat și că orice școală se poate implica în astfel de activități. Perioada în care autoritățile au impus restricții cauzate de pandemie a fost una dificilă și în ceea ce privește derularea acestui proiect, de aceea numărul județelor participante este mai mic la această ediție.
„Orice liceu sau școală gimnazială se poate implica, dacă are un parteneriat cu un azil de bătrâni, școală specială și așa mai departe. Ideea este ca activitățile să fie planificate și să fie cu regularitate. Important e să fie activități comune. Au fost multe astfel de activități și la nivelul județului, mai ales înainte de pandemie. Din păcate, când a venit pandemia, a trebuit să întrerupem aceste activități, iar anul trecut au mai stagnat. Totuși, la nivel național am reușit să avem acum 17 prezentări din 17 județe diferite. Fiecare prezintă cea mai reușită activitate, la nivel județean, din zona respectivă”, ne-a spus vineri, în timpul unei discuții telefonice, inspectorul.
În cadrul proiectelor s-a pus accent pe interacțiunea dintre beneficiari și voluntari, a mai explicat Bokor Attila.
„Activitatea aceasta este o activitate de voluntariat. La sfârșitul anului școlar, voluntarii primesc și o diplomă de voluntariat. Diplomele, din câte am înțeles, sunt acceptate și în Statele Unite, practic pot atesta orele de voluntariat făcute. Contează foarte mult interacțiunea, de exemplu erau grupuri de șase copii cu cerințe educaționale speciale (CES) și șase copii voluntari. Aici a contat cât de mult s-au sprijinit unul pe celălalt, dacă au fost atenți, cum au colaborat. Asta este important, ca beneficiarii să se întâlnească cu regularitate cu prietenii lor voluntari”, a mai spus, pentru redacția noastră, reprezentantul IȘJ Covasna.
Care au fost proiectele câștigătoare
După ce, pe parcursul celor patru zile petrecute la Pădureni, participanții au prezentat proiecte, au schimbat modele de bune practici și au discutat, pe lângă altele, punctele bune și punctele mai puțin bune ale SNAC, juriul a desemnat județele cu cele mai bune proiecte de incluziune socială.
Locul I: Neamț și Suceava;
Locul II: Maramureș;
Locul III: Cluj;
Mențiuni: Arad și Teleorman.
„Este și un concurs, este un juriu, deci cele mai reușite activități vor fi premiate. Sunt și alte activități, ne dorim să revigorăm puțin programul (...). Vrem să facem un ghid pentru voluntari și pentru profesori. Sunt multe prezentări, discuții și dezbateri despre voluntariat”, ne-a mai spus vineri Bokor Atilla.
Concursul a fost organizat de către Ministerul Educației prin intermediul IȘJ Covasna, în parteneriat cu Compartimentul Tineret din cadrul DJST Covasna.
Sursa foto: Cătălin Lazăr/Facebook