SOCIAL 18 iulie 2023

19 centre pentru bătrâni și persoane cu dizabilități, verificate în județ: amenzi de 94.000 de lei

de David Leonard Bularca | 725 vizualizări

Autoritățile din județ au verificat, în perioada 10-16 iulie, în total 19 centre pentru bătrâni și persoane cu dizabilități. Controalele au fost organizate la cererea premierului Marcel Ciolacu, după ce imagini din „azilele groazei”, unde în jur de 100 de beneficiari erau ținuți și tratați în condiții inumane, au făcut înconjurul presei. Prefectul județului Covasna, Ráduly István, spune, în urma controalelor care au avut loc, că majoritatea centrelor din județ „funcționează în condiții bune”. 

Prefectul a cerut ca echipele care controlează aceste centre „să nu cadă în cealaltă extremitate”, dând amenzi abuzive, pentru că scopul controalelor a fost acela de a evalua și îmbunătăți situația din respectivele centre. 

„Consider că, în general, în majoritatea centrelor pentru bătrâni și persoane cu dizabilități din județul Covasna, situația este bună, în special în comparație cu situația generală pe țară. S-au constatat anumite nereguli, dar în niciunul dintre cazuri nu s-a pus problema închiderii, suspendării activității sau retragerii autorizației de funcționare a vreunei instituții”, a declarat, conform unui comunicat de presă, Ráduly István. 

Controalele au avut loc în echipe mixte, formate din personalul mai multor instituții județene: Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS), Direcția de Sănătate Publică (DSP), Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC), Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA), Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul" (ISU) și Inspectoratul de Poliție Județean Covasna (IPJ).

„S-au aplicat 21 de amenzi în valoare totală de 94 de mii de lei (în termen de 15 zile se poate achita jumătate din minimul amenzii prevăzută de lege) și un număr de 105 avertismente și măsuri cu termene. Neregulile constatate au fost în general de ordin tehnic, fără a genera riscuri privind sănătatea beneficiarilor sau calitatea serviciilor sociale”, se mai arată în comunicatul de presă. 

În aceeași sursă, se precizează și principalele nereguli găsite de angajații instituțiilor de control:

  • ITM: neacordare repaus săptămânal, 48 de ore libere consecutiv, nu este stabilit programul de lucru pentru salariații cu timp parțial, planul de prevenire și protecție bazate pe valoarea riscurilor nu este întocmit, semnalizări de securitate insuficiente, neverificarea instalației electrice, trepte scări nesigure, angajatorul nu deține buletin de măsurători privind echipament și instalație electrică;
  • CJPC: neinformare beneficiari gramaj meniu, urme de mucegai pe tavanul unui grup sanitar  al unei încăperi nelocuite la data controlului, urme de rugină la calorifer, lipsă informații privind substanțele care cauzează alergii, în prepararea meniurilor se utilizează sare gemă;
  • AJPIS: neîndeplinirea măsurilor dispuse în controlul anterior, spațiu insuficient alocat pentru amplasarea paturilor;
  • DSP: certificate de absolvire a cursurilor de noțiuni fundamentale de igienă expirate, depozitarea necorespunzătoare a soluțiilor de spălare, personalul din sectorul alimentar și de curățenie nu a efectuat cursul de instruire a noțiunilor fundamentale de igienă, în grupul sanitar se utilizează prosop textil;
  • DSVSA: depozitarea necorespunzătoare a soluțiilor folosite pentru dezinfecție și spălare, depozitarea necorespunzătoare a alimentelor gata de consum, produse finite depozitate în frigider fără elemente de identificare privind data producerii, monitorizarea necorespunzătoare a temperaturii din spațiile frigorifice, carne materie primă fără etichetă, lipsa trasabilității produselor primare, nerespectarea lanțului frigorific;
  • ISUJ: neîntocmirea unor documente și evidențe specifice, neîntocmirea corespunzătoare a planurilor de evacuare în caz de incendiu și depozitarea necorespunzătoare a materialelor combustibile;
  • IPJ: nerespectarea în totalitate a măsurilor prevăzute de Legea 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor.

Acțiuni de control asemănătoare au avut loc în toată țara, după ce, acum aproximativ două săptămâni, DIICOT a anunțat că face percheziții într-un dosar în care sunt cercetate mai multe persoane care dețineau sau erau angajate în centre de îngrijire a bătrânilor sau a persoanelor cu dizabilități. 

Ancheta DIICOT a plecat de la o investigație de presă publicată în mai multe episoade de jurnaliștii Bianca Albu și Ovidiu Vanghele, de la Buletin de București și Centrul de Investigații Media. În materialele publicate de jurnaliști încă din lunile februarie și martie ale acestui an, ei au arătat cum beneficiarii din centre trăiau în condiții inumane și cum cei care ar fi trebuit să îi îngrijească profitau de pe urma lor. 

Dezvăluirile au dus la demisia ministrului Muncii, Marius Budăi, și la demisia ministrei Familiei, Gabriela Firea (jurnaliștii au arătat cum mai mulți apropiați de-ai săi erau implicați în coordonarea acestor centre). 

Mai mult, conform documentelor publicate de jurnaliști, autoritățile statului fuseseră sesizate despre neregulile din aceste centre, însă nu au făcut nimic în acest sens. 

Foto arhivă

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
Rad , 18 iulie 2023
de obicei trebuie sa moara cineva ca sa se miste lucrurile (vezi Colectiv, incendii in spitale, poduri darimate, etc)
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.