CULTURA 1 martie 2023

Festivalul Internaţional de Teatru Reflex revine după 5 ani

de Agerpres | 1250 vizualizări

Festivalul Internaţional de Teatru Reflex de la Sfântu Gheorghe, iniţiat în anul 2009, va fi reluat luna aceasta după o întrerupere de 5 ani, au anunţat, miercuri, organizatorii.

Potrivit acestora, evenimentul se va desfăşura în trei etape - în lunile martie, mai şi octombrie şi va cuprinde spectacole de teatru, concerte şi evenimente vizuale, precum şi întâlniri ale artiştilor cu publicul.

„Criza economică, numeroasele şi gravele situaţii social-politice cu consecinţe la nivel global generează situaţii imprevizibile şi stresante pentru toată lumea, astfel încât mulţi invitaţi pe care mizăm nu mai pot participa la un eveniment al cărui program se desfăşoară timp de 12-14 zile. În aceste condiţii, am decis să împărţim desfăşurarea Reflex5 în mai multe etape. Astfel, dacă cineva, spectator sau invitat special, nu poate veni la un eveniment din Reflex5 din cauza programului său încărcat, atunci are posibilitatea de a alege ziua şi ora potrivită, datorită faptului că evenimentul respectiv este programat de mai multe ori. Şi efortul financiar al spectatorilor poate fi structurat în trei etape, astfel încât să nu regrete că au ratat un spectacol din motive financiare. Pe de altă parte, Reflex5 poate fi organizat cu mai puţini bani, deoarece numărul colaboratorilor externi este mai mic, în sensul că desfăşurarea proiectului în trei etape oferă Teatrului „Tamási Áron” posibilitatea de a pregăti fiecare etapă aproape exclusiv cu personal propriu”, a declarat, miercuri, directorul festivalului, Bocsárdi László, în cadrul unei conferinţe de presă.

Acesta a mai menţionat că festivalul Reflex a fost conceput în anul 2009 ca bienală, dar, din constrângeri financiare, ediţiile ulterioare au avut loc o dată la trei ani, respectiv în 2012, 2015 şi 2018, iar ulterior pandemia a mai întârziat organizarea acestuia cu încă doi ani.

În prima etapă a festivalului Reflex5, care va avea loc în perioada 24-28 martie a.c, vor putea fi văzute spectacolele „Uncanny Valley”, în regia lui Stefan Kaegi, producţie a Rimini Protokoll din Germania, „Unchiul Vania” după Cehov, regizat de Tomi Janezic la Teatrul Mic din Vilnius, Lituania şi „Abatorul” de Slawomir Mrozek, al Teatrului Witkacy din Zakopane, Polonia, regizat de Andrzej St. Dziuk.

De asemenea, vor fi prezentate poducţiile „Blasted”, montat la Teatrul „Andrei Mureşanu” de regizorul Bobi Pricop, „romeo@julia.com” al M Studio, în regia lui FrenÁk şi „Gyévuska”, pus în scenă la Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe de Hegymegi Máté. Toate spectacolele din festival vor fi traduse în limbile română, maghiară şi engleză.

Directoarea interimară a Teatrului „Tamási Áron”, Pál-Ferenczi Gyöngyi, a menţionat că prima ediţie a festivalului a fost organizată în 2009, când teatrul a marcat 60 de ani de la înfiinţare, iar cea de anul acesta coincide cu aniversarea a 75 de ani de existenţă a instituţiei.

Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád, a declarat, în cadrul conferinţei de presă, că datorită acestui festival oraşul a devenit mai vizibil şi a câştigat un loc meritat pe harta culturală a Europei Centrale şi de Est, iar preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Tamás Sándor, a afirmat, printre altele, că teatrul, în sine, este „o insulă a libertăţii”, iar autorităţile locale şi judeţene au menirea de a ocroti şi sprijini acest spaţiu de exprimare.

Biletele pentru prima etapă a festivalului vor fi puse în vânzare începând de luni atât online, cât şi la case, iar preţul acestora variază între 35 şi 100 de lei.

PROGRAMUL REFLEX5 – Etapa 1, 24-28 martie 2023

  • Stefan Kaegi: Uncanny Valley (Rimini Protokoll, DE)

            Regia : Stefan Kaegi

De regulă, ne gândim la roboţi ca la nişte maşini de lucru, executanţi eficienţi şi cu maximă precizie ai unor sarcini. În industria germană, pentru evitarea complicaţiilor sentimentale, roboţii abia seamănă cu oamenii. În contrast cu Asia, unde, de o vreme, sunt dezvoltaţi şi roboţi umanoizi, de pildă ca îngrijitori sau parteneri sexuali. Asemănarea exterioară cu oamenii înlesneşte acceptarea acestor maşini. Totuşi, dacă robotul seamănă prea mult cu omul, începem să fim loviţi de neîncredere: ce este om, ce e maşină? Cercetătorii japonezi în robotică numesc această asemănare ciudată drept “uncanny valley” (valea stranie / misterioasă). 

În timpul pregătirii spectacolului, regizorul Stefan Kaegi a lucrat pentru prima dată cu un scriitor şi dramaturg: Thomas Melle a permis să i se facă o dublură animatronică. Acest umanoid va lua locul autorului, punând întrebări de genul: cum se va simţi originalul, dacă copia va prelua conducerea? Va ajunge originalul să se cunoască mai bine prin intermediul copiei sale electronice? Va deveni copia rivalul originalului sau mai degrabă se vor ajuta şi completa reciproc? 

  • A.P. Cehov : Unchiul Vania

      Teatrul Mic din Vilnius, LT

       Regia: Tomi Janežič

Regizorul Tomi Janežič, despre spectacolul său: „Nu sunt convins că lumea are nevoie de încă o interpretare scenică a lui Cehov. Sunt mult mai interesat de căutarea unei relaţii cu Cehov, a unei poveşti cu personajele sale. Încă un motiv pentru care astăzi, mai mult ca niciodată, este important să punem în scenă Unchiul Vania: marea popularitate de care se bucură ideologia succesului. Vorbim doar despre realizări, succese, atingerea țelurilor sau cum să fii fericit... Presiunea este enormă. Această piesă dezvăluie contrariul. Că putem trece printr-un eșec și putem accepta asta ca pe ceva perfect normal. Această ideologie a succesului și a învingătorului este mult prea falsă.”

  • Slawomir Mrożek: Abatorul 

      Teatrul Witkacy, Zakopane

       Regizor: Andrzej St. Dziuk

Realizat pe baza dramei radiofonice a lui Sławomir Mrożek, spectacolul tratează o problemă universală şi de o extremă actualitate: ce înseamnă experienţa conflictului dintre cultură şi natură?

„Abatorul” atinge chestiuni vitale pentru un artist, legate de rostul artei în lumea contemporană. Este vorba de o luptă care se duce deja, în căutarea rostului artei, în general. Cufundaţi în realităţile societăţii de consum, ne agăţăm de întrebări fundamentale: ce influenţă poate avea arta asupra vieţii? De ce anume are arta nevoie pentru a înfrunta răspândirea generalizată a brutalităţii, criminalităţii şi a violenţei? Cât de patetice sunt încercările artei de a ţine piept barbariei? 

Producţii teatrale locale :

  • Sarah Kane: Blasted ( Teatrul Andrei Mureșanu)

            Regia: Bobi Pricop

  • romeo@julia.com (M Studio) 

            Regia: FrenÁk

  • Pintér Béla: Gyévuska (Tamási Áron Színház)

            Regia: Hegymegi Máté

Muzică:

Trupa Jü a fost fondată la Budapesta în 2012. Sunetul Jü, care a devenit acum o marcă înregistrată, combină intensitatea rock-ului, libertatea free jazz-ului, efectul hipnotic al texturilor ambientale și cruditatea diverselor muzici populare. De-a lungul istoriei lor de 10 ani, au cântat la numeroase şi prestigioase cluburi și festivaluri de jazz, precum Ljubljana Jazzfestival, Saalfelden Jazz, Cairo Jazz Festival, Nasjonal Jazzscene din Oslo sau Vortex din Londra.

Mai multe informaţii despre Programul Reflex5 găsiţi pe site-ul Festivalului: https://www.reflexfest.ro/ 

(Sursa: comunicat de presă)

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.