EDUCATIE 13 februarie 2020

Profesorii formidabili și proiectul cu nume de floare salvează viitorul elevilor

de Iulia Drăghici - Taraș | 3157 vizualizări

Chiar dacă a întâmpinat probleme financiare, ROSE este aplicat cu succes în opt școli din județ 

Profesorii covăsneni au fost lăudați miercuri la o întâlnire de lucru în cadrul proiectului ROSE, de către coordonatorii de la nivel național. Chiar dacă a întâmpinat probleme financiare, programul care ajută liceeni cu probleme la învățat este aplicat în opt școli din județ și continuă să fie susținut cu aplomb de toți cei care au văzut deja rezultatele. 

Rolul educației la nivel local, național și global a fost tema dezbătută la întâlnirea organizată la Liceul Tehnologic Economic Administrativ „Berde Áron” din Sfântu Gheorghe miercuri și conturată în jurul proiectului numit Romania Secondary Education Project – ROSE. Cei prezenți, profesori și directori de la fiecare dintre cele opt școli participante, au putut astfel să afle ce evoluție a avut județul Covasna în procesul de a-i ajuta pe elevii cu rezultate mai slabe la învățătură să ia examenul de Bacalaureat, când, în clasa a IX-a nimeni nu le dădea nicio șansă. 

Așa cum știm deja, la liceele tehnologice, care sunt preponderent implicate în proiect, admiterea în clasa a IX-a se face cu note destul de mici, mai ales că se pot înscrie inclusiv elevi care nu au luat punctaj de peste 5 la evaluarea națională. Acest lucru îngreunează munca profesorilor și s-a considerat că proiectul ROSE le poate oferi un fel de a doua șansă acestor elevi, să recupereze, pe de o parte, cele neparcurse corespunzător în anii de gimnaziu, pe de altă parte, să îi ajute să aibă mai multă încredere în ei, pentru că sunt și activități de dezvoltare personală și chiar dacă nu reușesc în primul an, măcar în două sesiuni diferite să obțină rezultate bune la Bacalaureat”, ne-a explicat unul din mentorii profesorilor covăsneni, prof. dr. Mariana Norel. 

Profesori formidabili 

Se pare că rezultatele arată foarte bine în județul Covasna, după cum au prezentat coordonatorii proiectului. 

Sunt creșteri formidabile. Și de 20% de la 2018 la 2019 de elevi care au promovat. Este uriaș. Când media națională de creștere este 3%, dacă media liceelor care nu sunt în proiectul ROSE este 2%, tu școală din Covasna vii cu 20% creștere, păi unde e profesorul formidabil? Nu aici? Ba da. Despre asta e vorba”, ne-a declarat, la finalul întâlnirii care a durat peste trei ore, profesorul Radu Jugureanu, unul dintre coordonatorii la nivel național ai proiectului.

Pe lângă beneficiile pentru elevi, proiectul vine și cu avantaje pentru profesorii implicați, care nu ar mai trebui, teoretic, să mai facă muncă de voluntariat. 

Avantajele participării într-un astfel de proiect pentru elevi sunt deosebite. Pentru noi, profesorii, pe de altă parte, este ca un fel de încununare a muncii noastre, este drept că de data asta puțin și nu se știe când – plătită”, a mai punctat prof. dr. Mariana Norel. 

În cadrul întâlnirii de miercuri s-a discutat mult despre lipsa aceasta a finanțării, care deși era promisă, nu s-a achitat în totalitate, dar profesorii au primit asigurări că în maximum trei săptămâni vor putea beneficia de banii cuveniți. 

Cea mai mare problemă este lipsa banilor. (...) Cu multă muncă din partea pedagogilor trebuie găsite soluții, pentru că elevii nu știu de partea de financiar și ce este în spate. Pentru noi este important să rezolvăm partea pedagogică și să sperăm că banii vor veni, așa cum s-a spus și acum”, ne-a declarat directoarea liceului gazdă, Szőke Ana Maria, care a ținut să le mulțumească celor doi coordonatori locali ai proiectului din județul Covasna, mentorul Mariana Norel și monitorul Dănuț Mehedințiu. 

Tot acesta ne-a spus și că de la „Berde Áron” sunt implicați 120 de elevi, majoritatea din clasele a XI-a și a XII-a, dar că programul se extinde de multe ori pentru clase întregi, nu doar pentru acei elevi implicați în program. Printre programele derulate aici se numără chiar și întâlniri cu foști elevi ai liceului, care le vorbesc tinerilor despre beneficiile promovării examenului maturității. 

La noi a crescut procentajul de Bacalaureat în ultimii doi ani și continuăm să sperăm că va fi la fel și pe mai departe”, ne-a mai spus directoarea. 

Una dintre beneficiare a fost prezentă la întâlnirea de miercuri și a spus, în fața profesorilor, că a simțit pe pielea ei rezultatele. 

În clasa a XI-a am început proiectul, când ne-am pregătit pentru simulare, am făcut recapitulări, am învățat și trebuie să spun că am văzut rezultatele, că programul ROSE are foarte multe beneficii. Susțin ideea că trebuie să investim în viitorul nostru și  viitorul poate fi  obținut numai prin educație”, a spus Kriszta, elevă în clasa a XII-a. 

 „Școala binefăcută aduce bunăstare pentru țară”

Proiectul se adresează mai ales acelor copii care sunt nevoiți să muncească la negru pentru a se întreține la școală, copii din medii defavorizate, copii pentru care promovarea examenului de Bacalaureat înseamnă o cu totul altă traiectorie în viață, după cum au susținut coordonatorii. Importante sunt, a spus profesorul Jugureanu, creșterea stimei de sine, respectiv transformarea informației în cunoaștere. 

Iar aceste obiective sunt atinse prin diverse acțiuni finanțate de program, ca de exemplu orele suplimentare – numite remediale, activitățile extracuriculare, excursiile, care aduc autocunoaștere sau chiar lucrări de reabilitare a școlilor, astfel încât să le transforme în medii cât mai atractive pentru beneficiari. 

Chiar dacă nu au fost prezenți, din motive obiective, conducătorii IȘJ Covasna au transmis prin reprezentantul care a ajuns la eveniment că susțin și ei acest proiect. 

Inspectoratul Școlar Județean Covasna consideră proiectul ROSE un proiect oportun, un proiect pozitiv, pe care îl sprijină, cel puțin moral, dar și cu sfaturi sau orice. Mai mult decât atât, efectele pozitive estimabile și în cifre ale acestui proiect, legate de prezență, de pregătiri suplimentare, procent de promovabilitate și nu numai, sunt vizibile, clare ”, a spus inspectorul școlar Victor Sibianu. 

Pe de altă parte, nu de puține ori în timpul discuțiilor s-a adus vorba despre implicarea, sau mai bine zis neimplicarea, politicului în sistemul educațional din România. 

Ne facem că nu știm că trebuie să dăm 6% din PIB pentru educație. Guvernul, oricare ar fi el, trebuie să dea 6% din PIB”, a punctat, de mai multe ori, profesorul Radu Jugureanu. 

În final, acesta a subliniat de ce acest proiect este unul foarte important, despre care nu se vorbește suficient.  

Mesajul zilei de astăzi este că proiectul ROSE este cel mai necesar și important proiect pe care sistemul educațional românesc l-a avut vreodată. Este un proiect care trebuie să primească atenția cuvenită din partea clasei politice și a guvernanților, oricare ar fi ei, astfel încât să fie finanțat în mod cinstit, corect, coerent și frecvent așa cum trebuie să fie finanțat orice proiect. Am găsit la Covasna niște oameni spectaculoși. Au obținut creșteri formidabile ale procentului de promovați la Bacalaureat. Ar trebui să ne intereseze de aceste școli, pentru că de acești copii, de bunăstarea lor depind salariile și pensiile noastre și faptul că intrăm sau nu într-un spital, dacă avem șanse să ne îmbolnăvim mai tare sau să ne facem bine și faptul că o să avem șosele, pentru că educația aduce bani la buget. Sunt lucruri atât de limpezi și clare. Un procent în plus de promovați la Bacalaureat, înseamnă o diminuare a fondurilor cheltuite pentru criminalitate cu 90 de milioane de dolari americani pe an, în România. Școala binefăcută aduce bunăstare pentru țară”, a mai punctat Radu Jugureanu. 

Cele opt licee covăsnene implicate în proiect sunt: Liceul Teologic Reformat din Târgu Secuiesc, Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” din Sfântu Gheorghe, Liceul de Arte „Plugor Sándor” din Sfântu Gheorghe, Liceul „Kőrösi Csoma Sándor” din Covasna, Liceul Teologic Reformat din Sfântu Gheorghe, Liceul Tehnologic Economic Administrativ „Berde Áron” din Sfântu Gheorghe, Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului și Liceul Tehnologic „Apor Péter” din Târgu Secuiesc. 

Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE), în valoare totală de 200 de milioane de euro, este finanțat integral de BIRD (Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare). Acesta a pornit în 2015 și a fost programat să se desfășoare pentru o perioadă de 7 ani, în intervalul 2015 – 2022, însă după cum au dezvăluit coordonatorii, este foarte probabil să fie extins până în iunie 2024, mai ales datorită rezultatelor pozitive obținute. 

Proiectul este implementat de către Ministerul Educației Naționale, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.