Procente din ce în ce mai mici în județ la Evaluarea Națională
459 de elevi din 1.432 nu au reușit să obțină medii peste 5
Rezultatele inițiale ale Evaluării Naționale din acest an arată că 67.95% dintre elevii covăsneni care au susținut examenul au luat note peste 5, înregistrând note mai slabe decât cele din anul precedent, atunci când 71,80% dintre elevi au reușit să obțină medii peste 5.
În județul Covasna, 1.461 de elevi s-au înscris pentru susținerea examenului de Evaluare Națională, dintre care 1.432 s-au prezentat la probe, iar 29 dintre ei au absentat. Numărul celor care au obținut medii peste 5 se ridică la 973, în vreme ce elevii mai puțin pregătiți, care au picat examenul de Evaluare Națională, sunt 459.
La limba și literatura română procentul notelor peste 5 este 58.75%, la limba și literatura maghiară 94.05%, iar la matematică 55.34%.
9.90 - cea mai mare notă din județ
Eleva Diana Alexandra Bodnari, de la Școala Gimnazială „Várodi József” din Sfântu Gheorghe a reușit să obțină media 9.90, cea mai mare din județul Covasna.
Anul trecut cea mai mare medie la nivel județean fost 9.85, obținută de Simon-Zsók A. Anett de la Liceul Teoretic „Mikes Kelemen” din Sfântu Gheorghe.
„Subiectele la limba și literatura română au fost accesibile”
Elevii au susținut pe data de 11 iunie prima probă din cadrul Evaluării Naționale, examenul la limba și literatura română.
„Subiectele au fost accesibile pentru secția română, grele pentru secția maghiară. Rezultatele la secția română mi se par, în unele situații, sub nivelul cunoștințelor unor elevi, dovadă că s-au grăbit și nu au citit cu atenție, la secția maghiară mă așteptam”, a declarat pentru Observatorul de Covasna, profesoara de limba română, Adriana Husu, de la Școala Gimnazială Mikes Kelemen din comuna Zagon.
Primul subiect a constat în rezolvarea a șase cerințe pe baza unui text la prima vedere și redactarea unei compuneri de minimum 150 de cuvinte, în care să se argumenteze apartenenţa la genul epic a textului dat. Textul a fost selectat din romanul „Inocenţii” al eseistei Ioana Pârvulescu.
Al doilea subiect a fost reprezentat, de asemenea, de un text la prima vedere, pe baza căruia elevii au fost solicitați să rezolve cele șase cerințe. Paragraful a fost selectat din revista National Geographic. Tot la subiectul al doilea, copiii au avut de alcătuit o naraţiune de 150-200 de cuvinte în care să relateze o întâmplare petrecută într-o cetate.
„Sincer să spun, la română nu am avut probleme sau greutăţi”, ne-a precizat eleva Delia Budeanu.
Proba la matematică i-a pus în dificultate pe elevii de clasa a VIII-a
Se pare că proba la matematică, susținută pe data de 13 iunie, a dat bătăi de cap elevilor din clasa a VIII-a. Mai mulți absolvenți ai ciclului gimnazial au ieșit triști și dezamăgiți din sala de examen.
„La matematică după părerea mea, a fost foarte greu, deoarece ne-au pus anumite exerciții pe care nu le-am avut în programa şcolară. La matematică nu m-am descurcat, când am văzut subiectele m-am blocat şi nu știam ce să fac. Asta s-a întâmplat tuturor copiilor, toți au ieşit triști de la proba de matematică”, a mai adăugat eleva Delia Budeanu.
Ce spun unii părinți covăsneni despre subiectele de la Evaluarea Națională
Ana, o mămică a unei absolvente de clasa a VIII-a din județ este de părere, la fel ca și elevii, că subiectele la matematică au fost destul de greoaie, chiar și pentru un adult.
„La limba română chiar mi s-a părut ușor, la matematică greu, subiecte grele chiar și pentru noi, cel puțin subiectul trei chiar mi s-a părut foarte greu(…) Este primul examen din viața ei, acum a văzut și ea cum e și chiar contează să aprofundeze la început și nu în ultima clipă(…) peste 4 ani urmează un alt examen, care nu va mai fi atât de ușor și va avea și o importanță mai mare” ne-a spus Ana.
Cele mai multe note de trecere s-au obținut în cadrul probei de limba și literatura maghiară, susținută pe data de 14 iunie. 980 de elevi au reușit să obțină note mai mari de 5, pe când doar 62 de copii nu au reușit să treacă acest examen.
Cei nemulțumiți de nota obținută au putut depune contestații pe data de 19 iunie, între orele 14:00-19:00, iar rezultatele finale vor fi afișate pe data de 23 iunie.
La nivel național, procentul elevilor care au obținut medii mai mari sau egale cu 5 la Evaluarea Națională este 73,5%, fiind în scădere în comparație cu rezultatele de anul trecut, când 76,9% dintre candidați au avut medii peste 5. La examenul de limba și literatura română au obținut note peste cinci 83% dintre candidați și au luat nota maximă 2.089 de elevi. La examenul de matematică, 61,3% dintre elevi au note peste 5, iar 1.903 au luat nota 10.
La Evaluarea Națională din 2017, au fost 297 de medii generale 10. Cei mai mulți absolvenți de clasa a VIII-a care au luat 10 pe linie la examenele de anul trecut au fost din Iași (38 de elevi).
Admiterea la liceu, o altă etapă importantă
Înainte de a se bucura de vacanța de vară, absolvenții ciclului gimnazial mai au de parcurs etapa de admitere la liceu. Media de admitere, în baza căreia se va face înscrierea la liceu a absolvenților clasei a VIII-a, se calculează ca medie ponderată între media generală obținută la examenul de evaluare națională, care are o pondere de 80%, și media generală de absolvire a claselor V-VIII, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.
Odată ce elevii au fost înscriși în sistem, pentru fiecare judeţ, se face o clasificare după ordinea descrescătoare a mediilor de admitere. Calculatorul parcurge lista respectivă pornind de la cea mai mare medie către cea mai mică.
În caz de egalitate între doi candidaţi cu medii de admitere identice, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii: media generală obţinută la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a, media generală de absolvire a claselor V-VIII, nota obţinută la proba de limba şi literatura româna din cadrul Evaluării Naţionale, nota obţinută la proba de limba maternă din cadrul Evaluării Naţionale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă.
Potrivit calendarului 2018 de admitere în liceu, pe data de 9 iulie va avea loc afișarea rezultatelor candidaților repartizați în învățământul liceal. Unitățile de învățământ gimnazial vor afișa listele cu absolvenții repartizați din școlile respective.