EDUCATIE 17 mai 2011

Liceul de Artă Plugor Sandor, Şansa unei educaţii deosebite pentru sufletele artistice

de Monica Vrânceanu | 1626 vizualizări
Arta este hrana sufletului, iar cei care aleg drumul acesteia sunt persoane deosebite, cu pasiune pentru frumos și pentru cultivarea valorilor spirituale. Liceul de Artă Pulgor Sandor din Sfântu-Gheorghe este singura instituție de învățământ din județ care oferă posibilitatea unei învățări deosebite, axată pe însușirea cunoștințelor din muzică, arte plastice și dramaturgie. Prin secțiile sale, Liceul îi atrage pe acei tineri care au înțeles

Arta este hrana sufletului, iar cei care aleg drumul acesteia sunt persoane deosebite, cu pasiune pentru frumos și pentru cultivarea valorilor spirituale. Liceul de Artă Pulgor Sandor din Sfântu-Gheorghe este singura instituție de învățământ din județ care oferă posibilitatea unei învățări deosebite, axată pe însușirea cunoștințelor din muzică, arte plastice și dramaturgie.

Prin secțiile sale, Liceul îi atrage pe acei tineri care au înțeles că pentru ei este mai puțin important pragmatismul și mult mai atractivă cunoașterea artistică. Liceul de Artă funcționează cu secții de muzică și arte plastice din 1990, iar cea de dramă a fost înființată în 2000, ca necessitate a cerinței venite din partea elevilor dornici să facă teatru. Despre oferta educațională a Liceului, precum și despre problemele cu care se confruntă unitatea de învățământ acum, într-un timp în care oamenii aleargă mai mult după împlinirea material și mai puțin după cea spirituală, ne-au vorbit cele două doamne aflate la conducerea acestui liceu – directoarea Sebestyen Lazar Eniko și directoarea adjunctă Edinda Iliescu.

„Cred că importanța acestui liceu este aceea că este unic în județ, chiar dacă la Târgu Secuiesc mai există o școală cu program suplimentat de artă. Dacă este să pătrundem în ceea ce înseamnă Liceul de Artă pentru județul nostru, cred că pot spune că acesta a contribuit la formarea și educarea publicului de aici în ceea ce înseamnă gustul pentru muzica cultă. În acest oraș avem atât de mulți muzicieni profesioniști, mulți dintre foștii noștri elevi se află pe scenele țării sau ale lumii, deci nu multe județe se pot lăuda cu atât de mulți artiști precum Covasna”, este de părere Sebestyen Lazar Eniko. În ceea ce privește opțiunea pentru Liceul de Artă, conducerea acestuia consideră că este normal ca tinerii să fie atrași de profilele acestei unități de învățământ, mai ales în condițiile în care fiecare dintre noi ne dorim, în anii fragezi ai vieții, să devenim artiști.

„Muzica în sine este un formator de suflete, artele plastic la fel. Știm foarte bine că terapia prin muzică, mișcări sau culori este foarte benefică pentru copii. Suntem mândri că elevii liceului nostru se comportă oarecum diferit față de cei din alte licee - avem profesori care vin de la alte școli pentru a preda și la noi și, deși nu vreau să vorbesc cu condescendență față de alte instituții de învățământ, îndrăznesc să spun că există o diferență mare între elevii de aici și alții - în sensul bun”, spune Sebestyen Lazar Eniko.

Directoarea adjunctă a Liceului de Artă, Edinda Iliescu, este de părere că opțiunea părinților de a-și îndruma copiii către acest Liceu se leagă foarte mult de dorința acestora de a le oferi o cultură artistică orientată și nu amatoare, bazată pe principia specifice fiecărei arte. În plus, explică conducerea, elevii de la arte reușesc oarecum să fie mai apropiați de profesorii lor de specialitate, în cadrul claselor creându-se o anumită intimitate între colegi și profesori, lucrându-se pe părți artistice și nu doar pe chestiuni teoretice. Aceste aspect crează, se pare, o ambianță specială, al cărei mare rezultat este acela că, trecând prin diverse etape, copilul poate fi canalizat către direcția artistică ce i se potrivește cel mai bine. Dincolo de aceste aspecte însă, conducerea liceului a ținut să sublinieze că deși clasele de aici sunt pe specializări în arte, nici cultura generală a elevilor – cu programa obligatorie prevăzută la nivelul oricărei școli – nu este deloc neglijată.

 

Lipsa elevilor la secţia română, o problemă reală

 

Pe 24 mai, între orele 10 și 18, la Liceul de Artă vor avea loc probele de aptitudini la specialitățile Muzică și Arte Plastice, în vederea înscrierii în clasa a V-a a următorului an școlar. La începutul lunii iunie, mai exact pe 2 și 3 iunie, între orele 10 și 18 vor avea loc probele de aptitudini pentru secțiile Muzică și Arte Plastice - clasa a IX-a .

Pentru clasa a V-a sunt aprobate câte o clasă de muzică/arte la secția română și secția maghiară, în vreme ce la clasa a IX-a au fost aprobate o clasă pe muzică și alta pe arte plastice la secția maghiară și o singură clasă de muzică/arte plastice la secția română.

„Întotdeauna avem problem cu secția română, unde avem elevi puțini la număr și nu mereu reușim completarea unei clase. Ne dorim foarte mult să vină și copiii români către aceste clase, iar ceea ce ar trebui să se știe este faptul că aceste probe de aptitudini nu necesită pregătire prealabilă sau cunoștințe vaste ale elevilor - talentul acestora este vizibil pentru examinatori și nu poate trece neobservat”, a atătat Edinda Iliescu, arătându-și convingerea că deși elevii români sunt dispersați între liceele cu o mai puternică popularitate, totuși talentele nu ar trebui neglijate și ar trebui îndrumate spre arte, tocmai pentru a nu se pierde.

Conducerea Liceului a vorbit, de asemenea, și despre intenția de a înființa aici o clasă de actorie la secția română: acest lucru a fost plănuit încă de anul trecut, dar tot din cauza specificului județului, care în trecut a dovedit că numărul elevilor la clasele de secție română este insufficient sau foarte mic, Ministerul Educației a refuzat aprobarea unei clase tripolare, care ar fi mers o parte pe muzică, o altă parte pe arte plastice și o a treia parte pe actorie.

„Clasele ar trebui în mod normal să fie monopolare pe fiecare profil, însă din cauza specificului județului este greu să le realizăm astfel chiar și la secția maghiară. E imposibil

să avem o clasă monopolară de 30 de copii la secţia română, astfel că am încercat să cerem o clasă tripolară, în speranța că le vom putea oferi și copiilor români șansa de a studia actoria în liceu. Ministerul nu a aprobat însă o astfel de clasă, chiar dacă ar fi crescut șansele de a mai atrage elevi în plus. Aceasta este problema - copiii români se dispersează, ajung la Liceul de Artă doar cei care vor cu adevărat, așa se face că avem clase cu puțini elevi, clase pe care sperăm să le putem menține și pe viitor”, a mai explicat Edinda Iliescu.

În ceea ce privește problemele Liceului din punct de vedere financiar, conducerea spune că cele mai solicitante cheltuieli sunt cele legate de instrumentele muzicale și consumabilele necesare secției de arte plastice. Astfel, dacă până acum doi ani se primea anual o sumă destinată investițiilor în instrumente, această sumă nu a mai venit în ultima vreme, conducerea liceului trebuind să se descurce din fonduri proprii și sponsorizări.

Reparațiile unor instrumente costă mult, acordarea pianelor este și ea costisitoare, iar achiziționarea unor instrumente noi impune adevărate sacrificii financiare; la fel stau lucrurile și la secția de arte plastice, unde costurile pentru hârtie, coli, acuarele, culori, tuș și alte materiale necesare sunt foarte ridicate. Prin proiecte, sponsorizări și diverse alte finanțări, se reușește însă și satisfacerea acestor necesități.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.