EDUCATIE 27 iulie 2022

Consiliul Județean al Elevilor: „Este clar că avem nevoie de o reformă semnificativă”

de David Leonard Bularca | 1011 vizualizări

Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Covasna susține, prin vocea președintelui Marian Calcea, că este nevoie de o reformă a sistemului de învățământ, dar depinde cum este făcută, în contextul în care Ministerul Educației a lansat, pe 13 iulie, în dezbatere publică propunerile de modificări ale legii care reglementează educația din România. 

„Era mai mult decât necesar să înceapă o reformă. Suntem chiar optimiști privind unele legi noi ce vor intra în vigoare, mai ales că unele propuneri de-ale noastre se află în proiectul de lege. (...) Avem parte de niște schimbări substanțiale, cum ar fi structura anului școlar, faptul că de acum elevii vor fi evaluați mai mult pe baza competențelor acestora, ci nu monoton - învățând pe de rost anumite informații pe care urmează să le uite în câteva zile. Este cea mai mare reformă în educație din ultimii 30 de ani? Clar nu. Va fi nevoie de ani întregi să putem discuta de o reformă eficientă și implementată, nu doar la nivel declarativ”, a spus, pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, Marian Calcea.

Examenul de bacalaureat, centrat pe competențe

Președintele CJE Covasna spune că noul bacalaureat anunțat din anul 2027 (dacă legile propuse vor fi adoptate) are la bază un model internațional, din state în care educația este pusă pe primul loc. 

„Legat de examenul de bacalaureat, ne vom raporta din nou la competențele pe care fiecare elev le are, indiferent de profilul acestuia. Sunt de părere că „noul" BAC va cuprinde aceste nevoi și lumea, respectiv elevii, trebuie să știe că acest model de bacalaureat, cu „trunchiul comun" - mai multe materii într-o singură probă scrisă -, este un model internațional, unde în multe state în care educația chiar e prioritizată e unul de succes. Însă, schimbarea asta o să o vedem de abia în 2027, lucru care nu ne încântă și momentan lucrăm la o poziție publică, privind și reforma bacalaureatului”, a explicat Marian Calcea. 

„Cele mai mari probleme din educație pornesc de la subfinanțare”

Dacă aceste legi ar fi adoptate, educația ar urma să primească cel puțin 15% din bugetul total al unui an, se arată în propuneri. Marian Calcea nu crede că va fi însă așa. 

„Legat de majorarea procentului pe care sectorul educațional o primește din bugetul de stat din acel an, și anume 15%, bineînțeles că nu se va realiza. Mi-aș da mâine demisia și din CJE, și din CNE dacă aș vedea într-adevăr că ministrul Educației a fost în Parlament să obțină un acord politic (indiferent de ce numere au acum partidele) privind adoptarea acestei legi, nu doar pe hârtie. Este clar că avem nevoie de o reformă semnificativă, mai ales când vorbim de finanțare, având în vedere că cele mai mari probleme din educație pornesc de la subfinanțare. Lucrurile trebuie să se întâmple în mod gradual, nu ai cum nici la rectificarea bugetară, nici la modificările din legea bugetului de stat, să existe un dublaj privind acordarea acestui procent din PIB. Mai ales că nici măcar acesta nu a fost respectat de mai bine de 10 ani”, este de părere reprezentantul elevilor covăsneni. 

Desființarea inspectoratelor școlare județene

Tot în aceste propuneri se specifică faptul că inspectoratele școlare județene ar urma să fie desființate, locul lor fiind luat de „direcții județene de învățământ”. Dacă legile ar fi adoptate, s-ar înființa încă o instituție, la nivel central, care să se ocupe de inspecțiile din școli. 

„Legat de desființarea IȘJ-urilor, este un subiect foarte complex, care în fond are la bază politicul. Depolitizarea instituțiilor este un demers pe care CNE (n. red.: Consiliul Național al Elevilor) îl are de foarte mult timp pe agenda întâlnirilor cu reprezentanții autorităților centrale. Sunt foarte multe probleme privind modalitatea de funcționare a inspectoratelor, de la concursurile pentru funcții, la veridicitatea sesiunilor de inspecție și multe altele. Însă, sunt de părere că, dacă acestea s-ar desființa și s-ar înființa acele direcții județene de învățământ, nu am avea parte de o schimbare majoră, dacă modalitatea acestora de funcționare rămâne. Raportat la județul nostru, suntem recunoscători și le mulțumesc inspectorilor cu care am colaborat și încă o facem, deoarece chiar am avut parte de sprijin și profesionalism în demersurile și proiectele noastre, a detaliat Marian Calcea. 

Mesajul elevilor covăsneni pentru ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu

Președintele CJE Covasna susține că sistemul de învățământ trebuie să fie centrat pe nevoile elevului și că aceștia trebuie consultați cu privire la hotărârile care se iau. 

„Mesajul meu pentru domnul Cîmpeanu s-ar baza pe finanțarea educației și pe continuarea dialogului și consultarea elevilor în tot ceea ce privește actul educativ. Vorbim de un sistem care este centrat pe elev. Centrat pe necesitățile și dorințele elevului. Dacă acesta nu e consultat legat de ce decizii se iau în educație și se trezește cu schimbări luate din pix, peste noapte, e absolut normal să scadă calitatea actului educațional din România. Avem nevoie de consultări reale, eficiente, avem resursele necesare, ne lipsește sprijinul autorităților și al decidenților. Legat de finanțare, salarizarea, dacă o putem numi așa, este la fel, o lacună a sistemului de învățământ. Nu putem avea așteptări majore de la cadrele didactice, să fie 100% la locul de muncă, să formeze în cel mai bun mod elevii, când salariile acestora sunt în stadiul în care sunt. Tocmai de aceea, Consiliul Național al Elevilor, respectiv CJE Covasna, a susținut si va susține întotdeauna demersurile sindicatelor și ale asociațiilor privind majorarea salariilor profesorilor”, a mai spus, în final, pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, reprezentantul elevilor covăsneni. 

CJE Covasna este unica structură de reprezentare a celor aproximativ 33.000 de elevi din județul Covasna. 

Sursa foto: arhivă, CJE Covasna 

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.