EDUCATIE 2 octombrie 2023

O abordare creativă în învățarea limbii române la „Váradi József”

de Diana Pantelimon | 2726 vizualizări

Elevii au exersat limba română prin cântec, joc și meșteșuguri

Ediția a doua a workshop-ului intitulat „Să ne cunoaștem mai bine prin creație” a avut loc în perioada 25-29 septembrie a.c., la Școala Gimnazială „Váradi József” din Sfântu Gheorghe. Aproximativ 220 de elevi din clasele 0-VIII, „Step by Step”, au învățat despre modelajul lutului, țesut în gherghef, croșetat, încrustări în lemn, înșirat mărgele, cusături tradiționale și confecționarea măștilor din blană. Noutatea ediției din acest an a fost faptul că au avut loc și jocuri, activități de educație fizică și sport și dansuri și cântece populare. Acestea s-au desfășurat exclusiv în limba română, clasele de „Step by Step” din cadrul școlii fiind doar cu predare în limba maghiară.

Proiectul a luat naștere anul trecut, la inițiativa învățătoarei Pál Melinda. Au răspuns invitației de a susține atelierele de creație meșteri populari din județele Suceava și Neamț: Mihaela-Ionela Lungu, Constantin Lungu, Maria Mihalachi, Elena Nechifor, Maria Vasiliu, Iulian Mihalachi, dar și profesorii de educație fizică Mircea-Călin Buhlea și Ioana-Laura Piruşca. Actrița Alexandrina-Ioana Marina, de la Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, a exersat cu elevii limba română prin diverse jocuri, iar meșterul popular Zorica Donțu din Ozun i-a învățat pe cei mici dansuri și cântece populare românești. Au fost prezente la ore și cele zece învățătoare, precum și cei patru diriginți ai claselor de gimnaziu.

Elevii au fost receptivi și neobosiți, ne-a spus meșterul popular Zorica Donțu.

„Am lucrat cu copiii dansuri și cântece populare. Am avut o experiență foarte frumoasă, mult mai frumoasă decât mă așteptam. Copiii sunt foarte receptivi, sunt foarte bine intenționați, educați. Se vede și educația primită acasă, dar și ceea ce au primit la școală în plus, de la învățătoare. Cadrele didactice au fost și ele foarte cooperante, foarte drăguțe. Au lăsat ca ora să se desfășoare așa cum am conceput-o eu, m-au ajutat, am avut tot sprijinul din partea lor. Au fost prezente la ore și m-au ajutat cu liniștea, pentru că totuși, până la urmă sunt copii. Dar ei sunt, efectiv, deosebiți. Aceasta este părerea mea. Am simțit că am reușit să-i învăț, ceea ce e lucru mare. După ora 12:00 mai intervenea și o pauză de masă și ne întrerupea, dar se întorceau și erau la fel de atenți și de jucăuși”, ne-a povestit Zorica Donțu.

Pentru a doua oară, au fost prezenți meșteri populari din Neamț și Suceava pentru a-i învăța pe cei mici diferite meșteșuguri, dar și pentru a exersa limba română cu aceștia.

„Întâlnirea cu elevii a fost emoționantă și mai ales fructuoasă, pentru că mulți dintre ei erau deprinși cu meșteșugul în urma întâlnirii noastre de anul trecut. (...) Copiii au învățat despre modelaj lut, țesut în gherghef, croșetat, încrustări în lemn, înșirat mărgele prin cusături tradiționale bucovinene, confecționare măști. (...) Am făcut și animație cu personajele pe care le-au modelat din lut. Copiii au inventat povești pe care le-au pus în scenă”, a scris, într-o postare pe Facebook, meșterul popular Mihaela-Ionela Lungu.

Aceasta a povestit în detaliu despre cum a decurs săptămâna și despre cum sunt elevii de la „Váradi”, în general.

„Câteva concluzii după o săptămână de ateliere la o școală din Sfântu Gheorghe, Covasna, cu elevi vorbitori de limba maghiară:

● prima impresie este că sunt liniștiți în timpul atelierelor, nu se agită inutil, sunt răbdători și așteaptă îndrumările;

● în pauze, toți copiii ies obligatoriu afară în curtea școlii și aleargă, se joacă, râd și socializează;

● nu conta că nu înțelegeau limba română – ei fiind la o școală în limba maghiară (așa cum sunt școlile în lb. germană, italiană, etc.) – erau atenți la etapele de lucru pe care le enumeram, îmi alegeam cuvinte simple explicând practic ce au de făcut, astfel încât să învețe cuvinte noi în limba română dar și un meșteșug. La fel aș putea preda în orice țară, limbajul lutului e universal;

● nu au telefoane la școală. Comunicarea cu părinții se face, normal, prin învățătoare. Părintele nu-și lasă copilul la școală ca să vorbească cu el la telefon;

● copiii sunt îmbrăcați decent, simplu, nu mi-au sărit în ochi firme sau să facă parada modei. Nu e de comentat dacă e bine sau rău, eu pur și simplu asta am constatat;

● prezența noastră, a meșterilor, la clase, se datorează dorinței părinților și a cadrelor didactice ca urmare a activităților meșteșugărești de anul trecut, foarte apreciate de copii, părinți, director, învățătoare;

● copiii sunt dornici de a învăța orice e nou, bun, sunt ca niște bureți care absorb informație, ca de obicei le spuneam «creativitate», unii m-au impresionat prin execuție și elementele noi de la care mă voi inspira și eu;

● vin generații de copii care e firesc să nu semene cu generațiile trecute, am învățat să mă adaptez eu nevoilor lor, să mă adaptez firii lor și, foarte important, să-i las și pe ei să mă învețe pe mine.

Nu știu cum este în alte domenii, dar prin meșteșug îmi doresc să-și descopere ei îndemânarea, să se cunoască/descopere pe ei”, a scris, într-o altă postare postare pe Facebook, Mihaela-Ionela Lungu.

Învățătoarea Pál Melinda ne-a dezvăluit că și această a doua ediție a fost un adevărat succes. Își dorește să continue proiectul pentru că rezultatele se văd, copiii sunt atenți și sunt dornici să se implice în toate activitățile.

„O altă noutate în acest an a fost faptul că i-am implicat în proiect și pe elevii de gimnaziu, spre deosebire de anul trecut când au participat doar clasele primare. Aceștia, fiind mai mari, au luat parte la ateliere interactive de sculptură în lemn și confecționat măști cu specific moldovenesc. Cu cei mici, am extins «paleta» de activități și a prins foarte bine. Copiilor le-au plăcut atât meșteșugurile, cât și dansurile, jocurile. Îmi doresc să putem continua și să organizăm aceste workshop-uri an de an. Scopul nostru este de a exersa limba română prin diversele activități, dar și de a învăța despre tradiții românești”, a spus, pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, învățătoarea Pál Melinda.

Proiectul „Să ne cunoaștem mai bine prin creație” a fost posibil datorită sprijinului Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe, dar și al părinților elevilor. Prima ediție s-a desfășurat anul trecut tot în septembrie, în tabăra de la Câmpul Benedek, din apropierea orașului.

Sursa foto: Pál Melinda / Ionela Lungu

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.