Absolvenţii de gimnaziu oscilează între teoretic şi practic
Aproape 2.000 de elevi au participat în Covasna la Evaluarea naţională, iar majoritatea elevilor spun că prima probă, la limba română, a fost ușoară
Mai mult de 220.000 de elevi din clasele a VIII-a au susţinut ieri prima probă a Evaluării naţionale, la Limba şi literatura română. Examenul a fost organizat în 4.973 de unităţi de învăţământ din țară, iar varianta de examen extrasă a fost cea cu numărul 7. În județul Covasna, examenul s-a desfășurat în mai multe unități școlare, numărul total al elevilor înscriși la examen fiind de 2.038.
Probleme tehnice din cauza furtunii de duminică
În general, examenul s-a desfășurat fără probleme la noi în județ, în sensul că nu au fost cazuri de eliminări ca urmare a faptului că s-ar fi copiat. Problemele mai mari au apărut însă ca urmare a furtunii de duminică seară, care în mai multe localități a dus la defectarea sistemului electric și la deranjarea liniilor de telefonie fixă.
Secretarul Comisiei județene pentru Evaluarea națională, Farkas Istvan, a declarat că 55 din cei 2.038 de elevi înscriși la acest examen nu s-au prezentat luni la proba de Limba și literatura română, în vreme ce problemele ivite pe parcursul examenului au fost unele strict tehnice. Astfel, se pare că au existat greutăți în centre de examinare precum cel de la Ozun, unde a trebuit adus un generator pentru a avea curent electric, în vreme ce în alte localități nu au funcționat faxurile și telefoanele fixe, din cauza furtunii de duminică. Conducerea Electrica SA Covasna a confirmat defecțiuni tehnice în mai multe zone ale județului, arătând că s-a lucrat pentru remediere pe timpul întregii nopți de duminică spre luni. Din aceste cauze, în unele centre de examinare Evaluarea a început puțin peste ora 11, în condiţiile în care începerea era programată la ora 9; cu toate acestea, nu au existat centre de examinare în care absolvenții de clasa a VIII-a să-și finalizeze lucrările și să le predea peste ora 12.
În ceea ce privește subiectele din acest an la Limba și literatura română, profesorii de specialitate spun că acestea au avut un grad de dificultate acceptabil, iar în comparație cu subiectele din trecut, când se organiza admitere pentru intrarea de la liceu, actualele subiecte au fost mult mai ușoare. Desigur, această ușurință a subiectelor vine inclusiv din faptul că sistemul de învățământ a evoluat foarte mult față de acum zece ani, de exemplu, în prezent fiind mult mai axat pe nevoile elevilor și mai puțin orientat către ”îndoparea” acestora cu informații complexe dar inutile pentru viitorul lor.
Își aleg liceul în perspectiva facultăţii și a carierei
Ieri la prânz, după prima probă a Evaluării, care a coincis și cu o nouă probă a examenului de Bacalaureat, străzile din Sfântu-Gheorghe au fost invadate de elevi; în vreme ce tinerii absolvenți de liceu au tras spre baruri și terase, cei mai mici, abia ieșiți de pe băncile gimnaziului, au ales să se destindă fie în Parcul central, fie pe terasa câte unei cofetării. Din cele spuse de cei mici însă, proba la Limba și literatura română nu le-a ridicat prea mari probleme, însă ceea ce este cu adevărat suprinzător e faptul că acești tineri, majoritatea de 14-15 ani, știu de pe acum ce drum vor să urmeze în viață din punct de vedere al carierei.
”Aș descrie examenul de la Limba și literatura română ca fiind unul mediu, mie nu mi s-a părut nimic greu din subiectele pe care le-am avut”, spune Yasmine Olteanu, o adolescentă care e decisă să intre în clasa a IX-a la profilul de matematică-informatică a Colegiului Național Mihai Viteazul (CNMV), după care să urmeze o facultate de Drept.
”A fost un examen ușor, m-am descurcat, nimic foarte greu, mai ales că eu îmi doresc să intru la o clasă de filologie, deci îmi place materia”, spune Moisii Adina.
Dragoș Ardelean crede că examenul a fost unul ușor, iar planurile sale de viitor includ tot o clasă de filologie, la același CNMV. Referindu-se la viitor, tânărul adolescent spune că și-a plănuit foarte clar anii care vor urma, dorindu-și ca după terminarea liceului să se facă fotbalist. ”Părinții mei poate că și-ar dori ca eu să fac o facultate, dar nu văd rostul din moment ce eu știu clar că vreau să fac sport pe mai departe, chiar și acum fiind foarte activ în fotbal”, spune Dragoş.
Mihai Negoiță a urmat gimnaziul la Liceul de Artă Plugor Sandor și tot aici intenționează să urmeze și liceul. Spune că proba de la Limba și literatura română a fost una ușoară, care nu i-a ridicat deloc probleme. Pentru viitor, Mihai intenționează să rămână tot la Liceul de Artă, dorindu-și să urmeze apoi o facultate de grafică și desing. ”Îmi place grafica și cred că mi-am găsit domeniul, așa că următorii ani mă voi educa pe această latură, dorindu-mi ca la finele facultății și a altor studii să îmi pot deschide o afacere a mea”, spune Mihai.
Pentru András Beáta, care a studiat la gimnaziu în limba maghiară, subiectele au fost ”destul de dificile”, însă fata este încrezătoare într-o notă bună, mai ales că s-a pregătit cu meditații în acest sens. Tânăra absolventă de clasa a VIII-a spune că își dorește să intre la Liceul Mikes Kelemen, deoarece o atrag materiile umane și are tot sprijinul părinților în acest sens.
La rândul său, Beres Ildiko spune că subiectul de la Limba și literatura română ar fi putut fi mai ușor, însă media mai poate fi ridicată cu următoarele examene. ”Vreau să merg mai departe şi să învăţ la un liceu bun, însă depinde și de media finală, încă nu m-am decis. Părinţii mi-au spus să aleg o şcoală profesională, dar eu mi-aş dori totuşi să merg la un liceu teoretic pentru că îmi doresc să ajung profesoară”, spune Ildiko.
”A fost greu la română, nu ştiu dacă voi reuşi sau nu să iau o notă de trecere. Nu prea contează oricum, pentru că vreau să merg la o şcoală profesională. Tata are un atelier de tâmplărie, acolo vreau şi eu să lucrez. Nici nu îmi doresc să învăţ la liceu pentru că mi se pare prea greu, iar pe lângă asta m-am săturat de şcoală. E bine dacă reuşesc să am o hârtie cu meseria de tâmplar”, spune cu sinceritate un băiat de 15 ani, Hunor.
Zece variante de subiecte
Probele pentru Evaluarea națională au fost realizate de Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare (CNEE) în 10 variante, acestea urmând programa de evaluare la clasa a VIII-a precum și modelele evaluărilor internaționale. Lucrările elevilor vor fi evaluate de câte doi profesori din unitatea de învățământ în care a fost susținut examenul, pe baza unui barem întocmit la nivelul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), pe un punctaj de 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte din oficiu.
Fiecare profesor va stabili nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire, iar dacă diferența dintre notele acordate de cei doi evaluatori va fi de cel mult un punct, se va calcula și se va acorda nota finală, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei doi evaluatori. Această din urmă notă va fi cea care va conta pentru media de admitere în clasa a IX-a.
Evaluarea naţională continuă astăzi cu proba la Limba și literatura maternă și miercuri, cu proba la Matematică. Vineri, pe 24 iunie, se vor afișa primele rezultate, urmând ca în aceeași zi, între orele 14 și 18 să fie depuse și contestațiile, ce vor trebui soluționate în 25 și 26 iunie, astfel încât pe 27 iunie să se afișeze rezultatele finale.