CULTURA 1 iunie 2021

Sfîntu Gheorghe din Secuime – copilul teribil al României culturale

de Covasna Media | 1502 vizualizări

Cultura este joc, un vital joc de comunicare, iar Sfîntu Gheorghe a devenit copilul teribil al României culturale, prin curajul său de a miza pe deschiderea unor spaţii de întîlnire cît mai diverse, unde comunitatea locală şi oaspeţii săi de pretutindeni să fie mereu ispitiţi cu chemarea: intră în joc! Carevasăzică, de 1 iunie sărbătorim copiii şi, odată cu ei, îl sărbătorim şi pe al nostru Sfîntu Gheorghe, ale cărui oferte culturale mizează pe o comunitate de spectatori de toate vîrstele, care au însă în comun atributele copilăriei / tinereţii: curiozitate, curaj, dinamism, spirit ludic, ceva melancolie şi puţină nebunie.

Desigur, şi eu mă joc acum, cînd spun că Sfîntu Gheorghe este copilul teribil al României culturale, dar terenul meu de joacă este următoarea realitate: micul nostru oraş a făcut din cultură şi educaţie o prioritate, investind în aceste domenii mai mult decît marile oraşe ale României, aşa cum dovedesc studiile făcute la nivel naţional. În oraşul nostru s-au experimentat cele mai curajoase formule de festival şi întîlniri artistice, unele născute în plin regim comunist, cum a fost Festivalul Medium, iniţiat de celebrul grafician Baász Imre, în 1981, cînd artişti din Bucureşti şi din toate oraşele ţării priveau cu admiraţie şi speranţă spre Spărgătorul de gratii din Sfîntu Gheorghe. Dar oraşul nostru a devenit copilul terbil al României culturale după 1989, cînd, dintre toate localităţile ţării, Sfîntu Gheorghe din Secuime resimte cel mai acut nevoia de a-şi exprima şi afirma identitatea, adică de a spune cine este şi ce vrea să devină. Şi, cum am spus, oraşul nostru vrea să devină o comunitate care îşi păstrează mereu toate atributele copilăriei şi ale tinereţii.

Nu cred să existe oraş în România, care, în ultimele trei decenii, să fi experimentat atît de multe formule de festival şi întîlniri culturale, aşa cum s-a întîmplat la Sfîntu Gheorghe. Teatrul Tamási Áron a întrerupt tradiţia celebrelor sale Colocvii Teatrale ale Minorităţilor Naţionale, dar a deschis un nou şi necesar spaţiu de întîlnire, unde se cultivă răgazul reflexiei, proiect  cunoscut sub denumirea de Reflex-ul din Secuime, care a devenit un adevărat brand al oraşului Sfîntu Gheorghe, pe care îl promovează drept un spaţiu multicultural cu identitate unică, cu o comunitate de spectatori deschisă spre cele mai curajoase forme de comunicare artistică, cu instituţii capabile a organiza şi a găzdui o întîlnire între Estul, Centrul şi Vestul Europei teatrale. Teatrul Andrei Mureşanu a experimentat patru formule de întîlniri teatrale: Atelier, Trans.Form@, Tamper2 şi proaspătul DbutanT – un zglobiu spaţiu de căutare, lansare şi celebrare a tinerilor artişti aflaţi la început de drum. Ansamblul Háromszék cucereşte publicul din România şi din străinătate, revelînd val­oarea con­tempo­rană a tradițiilor folclorice din Transilvania, prin spectacole legendare de teatru-dans. StudioM a devenit un adevărat centru al teatrului experimental din România, prin producţiile sale şi prin Flow – Festival Internaţional de Teatru Mişcare. Prin programele sale de stimulare a lecturii, Biblioteca Bod Péter a deschis elevate şi animate jocuri de comunicare între importanţi scriitori maghiari şi români contemporani şi cititorii din Sfîntu Gheorghe. Centrul de Cultură al Judeţului Covasna a deschis variate spaţii de joc, fie pe ritmurile culturii tradiţionale, cum sînt spectacolele şi atelierele Ansamblului Százlábú/Miriapod, fie prin proiecte naţionale şi internaţionale de arte vizuale, cum sînt Bienala de Grafică din Ţinutul Secuiesc / Székelyföldi Grafikai Biennálé / Graphic Art Biennial of Szeklerland, Retrospective ale Filmului Documentar şi Festivaluri de Artă Fotografică. La vitalitatea culturală a oraşului Sfîntu Gheorghe contribuie decisiv şi jocurile de comunicare ale Muzeului Naţional Secuiesc şi Spaţiului Expoziţional de Artă Contemporană MAGMA.

Cultura înseamnă comunicare, iar lista cu jocurile de comunicare ale instituţiilor şi ong-urilor culturale din oraşul nostru este lungă, mai reţin doar cel mai rebel proiect, care celebrează prin excelenţă toate atributele copilăriei/tinereţii. Este vorba de proiectul Casei de Cultură Kónya Ádám, Festivalul de Arte Contemporane PulzArt. Una dintre ediţiile PulzArt a avut sloganul „Intră în joc!”. Amintesc acest slogan mereu actual în oraşul nostru, pentru a vă spune că, de 1 iunie, Sfîntu Gheorghe îşi sărbătoreşte copiii de toate vîrstele, care în ultimele trei decenii au înţeles importanţa culturii, ca joc de comunicare, şi au intrat în acest vital joc cu neobosită curiozitate, curaj, dinamism, spirit ludic, ceva melancolie şi puţină nebunie.

Nina Ţînţar

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.