CULTURA 13 octombrie 2020

Expoziția ediției a 6–a a Bienalei de Grafică din Ținutul Secuiesc poate fi vizitată

de Covasna Media | 1482 vizualizări

Având în vedere epidemia de coronavirus răspândită în toată lumea, organizatorii au fost nevoiți să modifice programul bienalei din anul 2020. Din păcate situația epidemiologică a avut un impact negativ și asupra derulării evenimentelor legate de G6, ceea ce a avut ca rezultat lipsa din program a vernisajelor cunoscute din anii anteriori, respectiv lipsa evenimentelor conexe și a galei de premiere. 

Anul acesta vernisajul ediției a 6-a a Bienalei de Grafică din Ținutul Secuiesc s-a mutat în spațiul virtual, astfel cei interesați pot vedea filmul scurt făcut în scopul deschiderii expoziției pe pagina de Facebook - G6  (https://www.facebook.com/grafikaiszemle). Însă expoziția G6 poate fi vizitată la Centrul de Artă din Transilvania din Sfântu Gheorghe.

În ultimii zece ani Bienala de Grafică din Sfântu Gheorghe a oferit spațiu extins pentru prezentarea lucrărilor grafice tradiționale și experimentale. Devenind un factor important din punct de vedere profesional și câștigând recunoaștere internațională, Bienala a ajuns în prezent pe harta graficii internaționale. 

Ediția a 6-a a bienalei a așteptat răspunsuri de la creatorii participanți provenind din mai multe țări și din diferite culturi la probleme actuale ale globalizării, probleme politice, economice și sociale. Întrebarea principală era, cum exprimă artiștii problemele legate de existența lor personală sau de problemele mediului în care trăiesc în arta lor? Cum poate fi reprezentată tradiția și reînnoirea absolută prin limbajul graficii artistice contemporane?

„Ne-au interesat și lucrări ale căror aspect primordial nu este acela de a defini idealul frumuseții, ci de a-l problematiza. Astfel, am propus titlul „Structura haosului” ca termen la modă al Bienalei de Grafică din Ținutul Secuiesc, ediția a 6-a. Haosul ca incertitudinea predictibilității, ordinea ca structură geometrică exactă sau predictibilitate și posibilele lor implicații sociologice, politice, culturale, ecologice și economice. La nivel global, vulnerabilitatea tuturor acestora a fost confirmată de izbucnirea pandemiei numită Covid-19 la începutul anului, care a paralizat toate domeniile vieții și, din păcate, a avut un impact negativ asupra evenimentelor G6 2020 și organizării expozițiilor aferente” – consideră Apor Ferencz S., curatorul bienalei.

„În cursul contemplării materialului prezentat la Bienala de Grafică din Ținutul Secuiesc din anul 2020, primim o imagine de ansamblu despre situația actuală internațională a graficii contemporane. Din operele de artă prezente la bienală se conturează clar, că artiștii care provin din regiuni geografice și culturale foarte diferite sunt preocupați predominant de nesiguranța și de temerile existențiale provocate de lumea noastră care se află într-un porces de globalizare și uniformizare. Pe lângă reprezentanții „marilor puteri” Polonia și China, care se prezintă la bienală în număr mare în mod tradițional,anul acesta participă și artiști și din India și Thailanda, țări în care grafica contemporană nu a contat prea mult până acum și abia a putut fi măsurat prin standarde internaționale. Și acest trend semnalează, că grafica de șevalet a devenit din nou un gen artistic virulent al artei vizuale, ceea ce ne dă prilej de optimism”– declară dr. István Erőss, membrul echipei profesionale și membru de juriu al bienalei. 

În laudația sa, istoricul de artă Kányádi Iréne, asistent universitar la Universitatea Creștină Partium spune următoarele: 

„Pe lângă faptul că a fost profetic, surprinde esența omului epocii prezentului, deoarece omul postmodern se caracterizează în primul rând prin trecerea oricărei frontiere, fie ea fizică, geografică, biologică și așa mai departe. Omul epocii prezentului aparține deja lumii globale, lumii rețelelor, a epocii informației electronice; este o persoană în mișcare continuă, care poate fi contactată în orice moment cu ajutorul tehnologiei. Spiritul experimental al epocii postmoderne poate fi resimțit în lucrările primite atât în ceea ce privește alegerea subiectului cât și execuția tehnică, precum și în faptul că indiferent de timpurile pe care le trăim, arta poate reacționa în mod activ. Artiștii au considerat și anunțul Bienalei Grafice dar și haosul anului 2020 ca și o provocare, astfel putem vorbi despre lucrări autentice, credibile și de înaltă calitate.”

Expoziția se poate vizita la Centrul de Artă din Transilvania până la 6 noiembrie, între marți și vineri între orele 10 și 17, iar sâmbătă între orele 10 și 18. 

Expoziția poate fi vizualizată și online pe site-ul Bienalei, accesând link-ul: https://grafikaiszemle.ro/online-expo-g6/

Premiații

Câștigătorul marelui premiu al bienalei în valoare de 2000 de euro oferit de Árpád Kurkó este Mettrai Pongchomporn (TH) cu operele sale Ordinul nostru 3. și 5., respectiv Suntem diferiți 2. 

Premiul județului Mureș numit după artistul Pál Nagy a fost decernat lui Liu FU (CN) pentru seria intitulată Paradisul pierdut. Premiul județului Harghita numit după artistul Imre Nagy l-a primit Supicha Sutanthavibul (TH) pentru opera Instinct nebun, iar premiul județului Covasna numit după Sándor Plugor a fost câștigat de Tomasz Winiarski (PL) pentru lucrările sale Perpetuum mobile: CII și CIV. Premiile oferite de cele trei județe din Ținutul Secuiesc valorează separat 1000 de euro. 

Valoarea premiului Imre Baász, oferit de Uniunea Artiștilor Plastici din România, este 500 de euro, juriul a acordat acest premiu lui Rattana Sudjarit (TH) pentru lucrările intitulate Drumul culegătorilor 2 și 3.

Premiul Consulatului General al Ungariei din Miercurea Ciuc i-a fost decernat Roxanei Bloju (RO) pentru seria de opere 6_20_8_11_19_24. Róbert Roland Ritli (RO) a primit premiul Institului de Arte Vizuale din cadrul Universității Eszterházy Károly din Eger pentru lucrarea intitulată Război 3.. Premiul Partium al Universității Creștine Partium i-a fost decernat lui András Szén (RO) pentru lucrarea intitulată Bătaie, iar premiul oferit de Centrul Cultural și de Arte din Lăzarea l-a primit Zsófia Orbán (HU) pentru lucrarea O săptămână mai târziu

Premiul Universității de Arte din Budapesta i-a fost decernat lui Olesya Dzhurayeva (UA) pentru lucrările Zi de primăvară la Berlin și Lumină nordică. Stockholm. Premiul taberei de artă Zereda l-a câștigat Rudolf Szilágyi (HU) cu seria de lucrări Classical rehabilitation, iar premiul taberei de artă Pulzus i-a fost acordat lui Pop Adriana Mihaela (RO) pentru lucrarea intitulată Verticală.

Bienala de Grafică din Ținutul Secuiesc, ediția a 6-a a fost sprijinită de Fondurile Kurkó Árpád și Bethlen Gábor.

Apariția catalogului bienalei a fost sprijinită de Fondul Cultural Național. 

Evenimentul este organizat cu colaborarea următoarelor instituții: Centrul de Cultură al Județului Covasna, Consiliile județene Covasna, Harghita și Mureș, Centrul de Artă din Transilvania, Centrul Cultural și de Arte Lăzarea respectiv Muzeul județului Mureș. 

(Sursă: Comunicat de presă)

Foto: Vargyasi Levente

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.