Ultima ţeapă de la Trident
Hypermarketul din Sfântu Gheorghe se închide, nu înainte însă ca firma să piardă toate cărţile de muncă ale angajaţilor.
După scandaluri ce au ţinut ani întregi, şi după ce angajaţii, dar şi clienţii au simţit pe propria piele că magazinul Trident nu este nici pe departe ceea ce a fost odată, iată că hypermarketul se închide. Nu înainte însă de a le mai trage o ţeapă celor ce au mai lucrat acolo.
S-au pierdut cărţile de muncă
Povestea stupefiantă a cărţilor de muncă de la Trident ne-a fost povestită de către directorul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Covasna, Kelemen Tibor. „Am primit o adresă oficială prin care se ridică dreptul de administrare a lui Constantin Mateescu, iar administratorul judiciar al firmei a devenit o firmă din Bucureşti, BDO Business Restructuring. Această firmă urmează să preia toate activele şi pasivele societăţii, s-au făcut inventarieri la magazin, la care au participat şi angajaţii, aceştia fiind plătiţi de către societatea din Bucureşti, după care aceşti angajaţi intră în şomaj. Aici apare problema, pentru care am considerat că trebuie să vorbesc despre Trident. Carnetele de muncă ale angajaţilor nu au fost predate firmei de restructurare, iar disponibilizaţii ştiu doar că au un final de activitate. În termen de zece zile ar trebui să îşi depună cererile pentru indemnizaţia de şomaj la instituţia noastră, dar nu dispun de actele necesare. Cărţile de muncă sunt undeva între Sibiu (unde este sediul central Trident), Bucureşti şi Sfântu Gheorghe, dar nu se ştie unde, acestea nu se mai găsesc.”
Se fac sesizări, dar fără un rezultat
Autorităţile ridică deocamdată din umeri, pentru că nimeni nu ştie ce ar trebui făcut, deşi reţinerea acestor acte este caz penal. La AJOFM s-au prezentat 10 persoane care au cerut să fie ajutate. Kelemen Tibor spune că a contactat inspecţia muncii de la Sfântu Gheorghe, şi cea de la Sibiu. Cert este deocamdată că cei de la Sibiu nu erau în cunoştinţa acestei probleme, dar au afirmat că la Trident sunt probleme mari în tot ceea ce priveşte actele. De fapt societatea a intrat în situaţia în care este şi datorită restanţelor mari pe care le-a acumulat la bugetul de stat, prin neplata dărilor.
Angajaţi puşi să semneze „ca primarul”
Anul trecut conducerea Trident a făcut o mişcare care i-a afectat pe angajaţi mai mult decât şi-au imaginat pe atunci. Contractele de muncă au fost schimbate cu unele în care au fost trecute 4 ore de muncă pentru fiecare angajat, şi s-au încheiat şi unele contracte de asigurare, pe baza cărora angajaţii îşi primeau restul de salariu. Este vorba de contracte pe baza cărora fiecare angajat primea 700 de lei lunar. Angajaţii au semnat, dar aceste acte nu înseamnă şi vechime în muncă. Aşa se face că mai multe persoane nu au stagiul de cotizaţie complet, motiv pentru care nu vor beneficia de indemnizaţie de şomaj. Aceştia pot fi înregistraţi la AJOFM ca fiind persoane în căutarea unui loc de muncă şi… cam atât.
Bătaie de joc
Fluctuaţia de personal de la Trident era una cunoscută de tot oraşul. Puţini au fost cei care au rezistat la acest magazin, din mai multe motive. Am vorbit cu un fost angajat care a acceptat să ne povestească despre lunile trăite la Trident, fără însă a-şi spune numele. „La interviul de angajare mi s-au promis multe, din care nu s-a adeverit nimic. Am lucrat la birou, iar atmosfera era foarte rea. Actele nu erau în regulă, întotdeauna lipsea ceva şi nu ştiai unde să cauţi vinovatul. Salariile le primeam foarte greu, cu întârziere, iar în hală era şi mai rău. Stăteam în frig, mai multe fete s-au şi îmbolnăvit. Reclama mergea, dar magazinul nu. Dacă îndrăzneam să spunem ceva, replica era mereu aceeaşi: poţi să pleci. Aşa am şi făcut, dar ultimul salariu nu l-am primit nici până azi. Acest loc numit Trident nu a fost pentru mine un loc de muncă, ci mai degrabă un loc unde m-am simţit umilită şi degradată.”
Probleme şi cu DSV
În vara acestui an Tridentul a fost locul unui alt scandal. Pe atunci a fost închis raionul de carne şi preparate din carne din motive de încălcare a regulilor sanitare. Directorul Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Dr. Siko Barabasi Sandor, declara pe atunci că inspectorii DSVSA au găsit carne stricată, păstrată necorespunzător, şi tot el spunea la vremea respectivă că din cauza neplăţii facturilor de energie electrică, în magazin frigiderele funcţionau doar pe timpul zilei, cu ajutorul unui generator de curent.
Însă nu doar statul sau angajaţii au rămas cu pagube de pe urma Trident, pentru că firma nu le plătea nici partenerilor de afaceri. Mai multe societăţi din oraş ne-au spus că Tridentul le datorează sume mai mari sau mai mici, şi că nimeni nu crede că aceste sume vor mai fi recuperate vreodată. Aşadar, ţeapă şi pentru ei.
Clienţii care au dispărut
Dacă imediat după deschiderea magazinului parcarea era de cele mai multe ori plină, la fel şi magazinul, în ultima vreme clienţii nu s-au înghesuit să îşi facă cumpărăturile la acest hypermarket. Magazinul a încercat să adopte diferite strategii de marketing, cum ar fi promoţiile sau cardul de fidelitate, dar clientela din Sfântu Gheorghe a optat pentru alte magazine. Maria Dragoş locuieşte în zonă şi ne-a povestit de ce nu mai merge la Trident de mai bine de un an de zile. „Îmi era aproape să merg la acest magazin pentru cumpărături. La început chiar aveau marfă de calitate, la preţuri bune. Eu cred că treburile au început să meargă prost atunci când nu au mai dat doi bani pe calitate. Odată am cumpărat parizer de la ei, care a fost mucegăit. M-am dus înapoi şi toată lumea a devenit brusc foarte nervoasă. Nu am avut timp să umblu pe la Sanepid, deşi aş fi vrut. De atunci nu am mai mers în magazin. Am auzit că în ultima vreme îşi făceau veacul acolo şi nişte păsări, deci vă daţi seama ce condiţii de igienă au avut. Dumnezeu să îi aibă în pază” – spune fosta clientă.
Aşadar, Trident a păcălit pe cine a putut, de la angajaţi la parteneri de afaceri şi la clienţi. Din moment ce fostul administrator Constantin Mateescu nu mai are niciun fel de atribuţii, nu mai are nici responsabilităţi. Angajaţii care au avut sau vor avea puţin noroc vor lucra în altă parte, firmele cu care Tridentul a avut contracte rămân însă cu paguba, iar clienţii au de unde alege, căci supermarketurile cresc şi la noi ca ciupercile după ploaie.