Tunelul Teliu – Întorsura Buzăului, capcană periculoasă în caz de accident feroviar
ISU Covasna și ISU Brașov au luat parte în premieră joi la un exercițiu comun de simulare a unui incendiu în cel mai lung tunel feroviar din România
Tunelul feroviar Teliu – Întorsura Buzăului, cel mai lung din țară, poate să fie, în caz de accident sau incendiu, o adevărată capcană a morții. Principala concluzie a pompierilor după exercițiul de simulare a unui incendiu într-un tren de pasageri, desfășurat joi, 22 iunie, este că intervenția într-un asemenea caz este cu siguranță dificilă și de lungă durată, având în vedere lungimea foarte mare, de 4.379 de metri, a tunelului. Nu doar accesul anevoios cu mașinile de intervenție constituie o problemă, ci și faptul că în interiorul tunelului nu există semnal pentru telefonia mobilă, fapt care face imposibilă anunțarea în cel mai scurt timp către 112 a evenimentului.
Scenariu: incendiu izbucnit la un tren de persoane în mijlocul tunelului
O adevărată desfășurare de forțe a avut loc joi, între orele 9:30 și 12:30 la ieșirea din tunel dinspre localitatea brașoveană Teliu, învecinată cu Întorsura Buzăului. Potrivit scenariului pus la cale de ISU Covasna, un tren de persoane a luat foc la mijlocul tunelului feroviar, adică la circa 2 kilometri de oricare dintre intrări. 15 victime (persoane din Întorsura Buzăului care au jucat acest rol), unele dintre ele în stare gravă, au avut astfel nevoie de ajutorul salvatorilor.
„Exercițiul a constat în verificarea capacității noastre de intervenție în situația în care se produce un eveniment, mai exact un incendiu la un tren de călători în tunelul Teliu – Întorsura Buzăului, care cum probabil se știe, este poate cel mai lung tunel din țară. Intervenția constă într-o cooperare între inspectoratele Covasna și Brașov, alături de celelalte instituții care au atribuții în managementul situațiilor de urgență pe plan local”, ne-a declarat de la fața locului împuternicitul primului adjunct al inspectorului șef al ISU Covasna, locotenent colonelul Viorel Timar.
„E primul exercițiu din ultimii anii în care au fost implicate două inspectorate. De asemenea, am testat și eficacitatea planului roșu de intervenție, drept urmare a fost nevoie de sprijinul colegilor de la Brașov, atât cu ambulanțe cât și cu punctul medical avansat. La noi în județ, aplicarea planului roșu se ia în considerare la un număr de minim șase victime”, ne-a explicat și purtătorul de cuvânt al ISU Covasna, sublocotenentul Marius Tolvaj.
La intervenția catalogată una de cod roșu au luat parte peste 140 de persoane, dintre care peste 100 de pompieri din cele două județe, Covasna și Brașov, dar și jandarmi, polițiști sau angajați ai Serviciilor județene de Ambulanță (SAJ), ai Crucii Roșie, CFR-ului și Regiotrans.
În ceea ce privește tehnica, șapte autospeciale cu apă și spumă au fost aduse la fața locului de ISU Covasna, iar alte 12 au venit de la ISU Brașov. De la Brașov a fost adus și un cort cu suport medical avansat. De asemenea, la fața locului au mai fost aduse și patru ambulanțe tip B, trei ambulanțe tip B de la SAJ, câte o ambulanță tip C – SMURD și SAJ și o ambulanță pentru victime multiple. În plus, și Crucea Roșie a intervenit cu o autospecială.
Tunelul, construit în 1928, nu are puncte de evacuare
Deși, din fericire, a fost vorba doar o simulare, munca pompierilor nu a fost deloc ușoară.
„Este clar că intervenția este una de lungă durată, deci nu putem să zicem că în 10 sau 15 minute ajungem la victime să putem să le evacuăm. Se constituie mai multe sectoare de intervenție, echipe de salvare, de intervenție pentru stingerea incendiului plus partea din exterior, partea medicală pentru punerea în aplicare a planului roșu unde sunt foarte multe echipe implicate. După cum am văzut la acest exercițiu, a durat cam 40 de minute până am ajuns la primele victime, plus partea de evacuare a lor, deci trebuie să fim pregătiți pentru o intervenție de lungă durată”, a punctat prim adjunctul inspectorului șef de la ISU Brașov, locotenent colonelul Lucian Marciu.
Despre dificultatea intervenției a vorbit și reprezentantul ISU Covasna, care a precizat că fiind construit în urmă cu aproape 90 de ani, tunelul nu are proiectate alte căi de evacuare, decât cele două capete, fapt care face salvarea victimelor într-un astfel de caz foarte dificilă.
„Scopul exercițiului a fost să ne testăm, să știm cum putem să intervenim și bineînțeles întotdeauna este loc de mai bine. Cred că există șanse de supraviețuire în cazul unui accident în acest tunel, dar depinde de cât de repede putem ajunge. Avem subunitate la Întorsura Buzăului, care ajunge în aproximativ 10 minute și poate interveni în prima fază pentru salvarea unor victime, primul ajutor, evacuări. Ulterior, ajungem și noi în 40 de minute de la Sfântu Gheorghe, respectiv Brașov. Tunelul este exact cum a fost construit în anul 1928 și nu are puncte de evacuare, deci nu sunt alte căi de ieșire decât Teliu și Întorsura Buzăului, cele două capete. E clar că o intervenție este destul de dificilă, având în vedere distanța mare până la mijlocul tunelului pentru un reper, fiind și dificil de ajuns cu apa pentru stingerea incendiului. Având în vedere tirajul care există și care se formează, un eventual incendiu se poate propaga foarte repede, într-o direcție sau cealaltă”, ne-a declarat locotenent colonelul Viorel Timar.
Totul pornește de la anunțarea autorităților
Problema pe care o constituie în astfel de cazuri lipsa semnalului la telefonul mobil, cu ajutorul căruia s-ar putea alerta autoritățile, a fost amintită și de reprezentantul Căilor Ferate din Brașov.
„S-au văzut eforturile tuturor participanților, toți ne-am străduit să facem față situației în care am fost puși. Într-un caz real este mult mai greu, pentru că totul pornește în primul rând de la anunțarea autorităților. E clar că intervenția este greoaie pentru că terenul este accidentat și trebuie să ne adaptăm situațiilor respective și facem tot efortul să reușim să salvăm ce se mai poate salva într-un astfel de dezastru. (...) Pregătiri s-au mai făcut în timp, dar în ultima bucată de timp, una destul de lungă, nu s-a mai făcut și era foarte necesară această activitate pentru a ne reaminti ce avem de făcut în cazul unui eveniment pe calea ferată. Trenurile sunt în circulație pe acest sector în fiecare zi și sunt destul de multe persoane care utilizează acest serviciu”, a declarat pentru „Observatorul de Covasna” Adrian Dascălu, șef de servicii pe probleme speciale de la Regionala de Căi Ferate Brașov.
Ce e de făcut într-un caz real
Pentru a majora șansele de supraviețuire într-un caz ca cel imaginat în scenariul pompierilor, aceștia vin și cu câteva sfaturi.
„În primul rând să nu intre în panică, să se ajute reciproc pentru evacuarea din tren și să caute cel mai apropiat refugiu sau cea mai apropiată cale de ieșire, dacă se poate. Există o problemă importantă în situația unui accident sau incendiu pentru că neexistând semnal de telefonie, cineva trebuie să găsească ieșirea ca să anunțe evenimentul sau să se sesizeze impiegatul de la gară că a întârziat trenul. Este foarte important ca în cel mai scurt timp cineva să găsească o cale de a anunța evenimentul la 112”, ne-a declarat locotenent colonelul Viorel Timar.
Crucea Roșie ar putea interveni și mai eficient în sprijin, dacă ar avea suport de la statul român
Implicarea celor nouă voluntari și angajați de la Crucea Roșie Covasna și Brașov a fost una de bun augur în cazul exercițiului de joi. Potrivit directorului filialei covăsnene, Papp Adolf, aceste activități, deși se fac pe cheltuiala proprie a organizațiilor, sunt necesare și binevenite.
„Cred că orice exercițiu este binevenit pentru că niciodată nu știm ce ne așteaptă. Poate că la nivelul comunităților aceste riscuri sunt minimalizate, dar eu cred că trebuie să ținem cont de ele pentru că există, de aceea este necesar să luăm atitudine și să ne pregătim. Nouă, ca și Crucea Roșie, ne este puțin mai greu pentru că participarea la acest exercițiu este din inițiativă proprie și din fonduri proprii. Probabil că rolul nostru ar putea fi mult mai mare dacă statul s-ar implica în susținerea unor organizații cu tradiție de peste 150 de ani, cum este Crucea Roșie și cred că am putea să facem lucruri extraordinare. Noi deținem în comunitate un rol important, iar acesta ar putea crește dacă am avea aceste resurse pentru a interveni și mai eficient”, punctează directorul Crucii Roșii Covasna, Papp Adolf.
Exercițiul și-a atins obiectivele
În final, exercițiul și-a atins obiectivele, respectiv verificarea viabilității „Concepției specifice privind planificarea, pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de intervenţie la tuneluri feroviare”, testarea capacităţii de intervenţie în gestionarea situaţiilor de urgenţă, pregătirea psihologică a efectivelor pentru cunoaşterea modului de comportare pe timpul acţiunilor de intervenţie în astfel de situaţii, antrenarea personalului participant la exerciţiu, verificarea modului de organizare a cooperării între forţele participante la exerciţiu şi stabilirea căilor de îmbunătăţire a acestei activităţi.
Cu toate acestea, concluziile activității de joi ne fac să ne rugăm fierbinte să nu fie cazul ca scenariul incendiului din tunelul Teliu – Întorsura Buzăului să devină realitate.