Teleasistenţă pentru toată ţara prin Fundaţia Diakonia
Programul de teleasistenţă al Fundaţiei Diakonia, lansat în toamna anului trecut, cuprinde în acest moment 47 de persoane asistate prin acest sistem - 34 din judeţul Covasna şi alte 13 din Harghita şi Bihor. Potrivit preşedintelui Fundaţiei Diakonia, Toth Anna, programul de teleasistenţă oferă posibilitatea ca beneficiarii acestuia să poată solicita asistenţă, la orice oră din zi sau noapte, la dispeceratul constituit special în acest scop, unde permanenţa este acoperită de patru dispeceri.
„Acest sistem măreşte şansa de salvare, de viaţă, a persoanelor care, într-un moment de criză, pot solicita ajutor prin apăsarea unui simplu buton de alarmă purtat permanent în forma unui ceas, pe mână. Teleasistenţa implică instalarea unui centru de dispecerat, existent în oraşul Baraolt, care funcţionează non-stop şi la care sunt conectate aceste aparate. De la lansarea programului, am reuşit să creăm un sistem care este capabil din punct de vedere tehnic să devină centru de dispecerat pe ţară”, a declarat Toth Anna, care spune că serviciul de teleasistenţă ar putea fi implementat în toată ţara, însă pentru aceasta este nevoie şi de o susţinere locală, acolo unde se doreşte acest lucru.
Mai exact, aparatele purtate de beneficiari la mâini sunt montate pe linii telefonice fixe, apelurile de alarme putând fi declanşate din orice locaţie; astfel, pacientul poate fi în orice situaţie în care are nevoie de ajutor, o simplă apăsare a butonului oferindu-i posibilitatea de a comunica cu dispecerul de serviciu şi de a cere intervenţia necesară. La rândul său, dispecerul, în funcţie de problema comunicată de beneficiar, îl trimite la domiciliul acestuia pe aparţinătorul indicat la încheierea contractului cu beneficiarul, ambulanţa sau poliţia, după caz.
Potrivit Fundaţiei Diakonia, cei mai recunoscători pentru acest serviciu de teleasistenţă au fost, în general, aparţinătorii beneficiarilor. Prin montarea acestor dispozitive, aparţinătorii au dobândit o siguranţă în ceea ce-i priveşte pe beneficiari, astfel încât ştiu că, chiar dacă aceştia sunt bolnavi şi locuiesc singuri, pot solicita oricând ajutor, în caz de nevoie. Fundaţia Diakonia mai dispune de 6000 de aparate, din care 17 pot fi oferite gratuit.
„Am dorit să ne întâlnim cu reprezentanţi ai primăriilor, care ar putea achiziţiona astfel de aparate pe care apoi să le distribuie celor care au nevoie. Costul unui aparat este de 220 de euro, dar consiliile locale ar contribui astfel la asistarea bătrânilor. Nu prea au venit foarte multe autorităţi către noi, dar considerăm că este bine să ştie cât mai mulţi despre acest Serviciu”, a mai spus Toth Anna, cu ocazia organizării unei Zile deschise a Centrului la Baraolt, la care au fost invitate autorităţi locale şi judeţene din zona Covasna - Harghita.
Serviciul de teleasistenţă al Fundaţiei Diakonia este primul de acest gen implementat în România. Fundaţia Creştină Diakonia este o organizaţie non-profit care acordă ajutor persoanelor cu probleme de sănătate şi sociale, fără deosebire de sex, vârstă, religie sau naţionalitate. Misiunea Fundaţiei Diakonia este întărirea simţului de răspundere individual şi comunitar – pe baza unui sistem de valori creştine, formarea de opinii, dezvoltarea unor aptitudini psihice, fizice, intelectuale, ocrotirea vieţii, ajutorarea bolnavilor şi a celor cu probleme sociale.