Supăraţi pe bănci
Covăsnenii iau cu asalt OPC pentru a se plânge că nu le sunt respectate drepturile de către bănci
Câteva zeci de covăsneni au depus reclamații la Oficiul pentru Protecția Consumatorului (OPC) Covasna, plângându-se de faptul că băncile la care au contractat credite nu au renunțat la comisionul de risc, așa cum prevede OUG 50/2010, referitoare la contractele de credit pentru consumatori.
Potrivit directorului coordonator al OPC Covasna, Magdalena Rigo, comisionul de risc perceput la credite de către bănci trebuia eliminat până în 21 iunie 2010, acestea având însă 90 de zile la dispoziție pentru a se conforma Ordonanței.
”Avem 37 de reclamații, dintre care 22 au plecat către instanță, toate având ca și motiv comisionul de risc perceput de către bănci, în sensul eliminării acestuia. Celelalte plângeri sunt pe OUG 50, referitoare la cele patru comisioane de la contractele de credit pentru consumatori. Oamenii se plâng de perceperea unui comision de risc aplicat abuziv, contra ordonanţei de Guvern. Până în 21 iunie, băncile puteau percepe un comision de risc, liminat prin OUG 50, alături de alte comisioane impuse la credite”, a declarat Magdalena Rigo.
Aceasta a explicat că există de fapt două situații: cea a Legii 193 care prevede un comision de risc perceput abuziv și cea a OUG 50, prin care se încearcă eliminarea comisioanelor de acest gen.
“Problema era perceperea unui comision de risc; la contractarea unui credit ipotecar, de exemplu, clientul băncii ipoteca ceva anume, ceea ce presupune garanția. Prin perceperea comisionului de risc, se percepea deci o dublă garanție, ceea ce nu era normal. În controalele efectuate la băncile din județul Covasna, am vizat aceste aspecte. Din punctul nostru de vedere, reclamațiile venite pe contracte aflate în derulare sunt îndreptățite, dar instanța va decide în cazul celor pe Legea 193, dacă a fost sau nu o clauză abuzivă perceperea comisionului de risc, în vreme ce pe reclamațiile venite pe OUG 50, se referă la faptul clar că din 21 iunie băncile nu mai au voie să perceapă comisionul de risc. Reclamațiile au fost depuse pe faptul că în această perioadă au fost totuși percepute comisioane de risc, dar trebuie luat în calcul că aceste instituții au avut totuși 90 de zile la dispoziție pentru a se regla în acest sens”, a mai spus Magdalena Rigo.
Directorul OPC Covasna a mai arătat că noua ordonanță oferă avantaje celor care doresc să contracteze un credit, iar unul dintre cele mai importante este acela că oamenii pot lua spre studiere și consultare contractele vreme de 15 zile, ceea ce până acum nu era posibil, mulți semnând până acum în necunoștință de cauză în cele mai multe cazuri. În aceeași idee, Magdalena Rigo a atenționat că oamenii au voie să intervină în renegocierea contractelor, precum și modificările de dobânzi; deși acestea nu pot fi neapărat stopate, este bine ca la efectuarea lor clienții să depună la bancă o declarație scrisă prin care-și exprimă părerea în legătură cu acestea, în caz contrar banca efectuând aceste modificări unilaterale.
“Nu se poate modifica dobânda fără acordul consumatorului, nu se poate trece de la o dobândă fixă la una variabilă - și atunci, consumatorul trebuie să specifice că nu e de acord cu această decizie, însă trebuie să o facă în scris, în caz contrar banca putând considera că este vorba despre un acord tacit. În plus, modul de calcul al creditului trebuie să fie foarte transparent”, a mai spus Magdalena Rigo.
Băncile-și făceau de cap
Odată cu noile reglementări, la nivel de țară au fost verificate 255 de puncte de lucru ale societăţilor bancare, aplicându-se 73 de amenzi contravenționale în valoare de 1.339.000 lei. Dintre unitățile bancare verificate, o parte sunt și din județul nostru, însă aici nu s-au aplicat deocamdată amenzi, deoarece băncile erau încă în termenul de 90 de zile dat de OUG 50 referitor la conformarea cu noile prevederi ale acesteia.
Printre neregulile constatate de inspectorii de protecția consumatorului se numără lipsa informării precontractuale a consumatorilor, nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizării formularului și data încheierii contractului, informarea consumatorilor doar în mod verbal în legătură cu consultarea bazei de date, încasarea unui tarif pentru interogarea Biroului de Credit în valoare de 5 lei, pliante publicitare referitoare la credite din care lipseau informațiile privind rata dobânzii aferentă creditului și dobânda anuala efectivă (DAE) ş.a.m.d.
În ceea ce priveşte neregulile la contracte, aici apare prezența în contract a unei clauze prin care, dacă banca modifică (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobânzi etc), în urma notificării consumatorul are "posibilitatea" să accepte sau să "renunțe la serviciile contractate", această clauză fiind contrară legii care prevede expres că în situația în care consumatorul nu este de acord cu modificările, contractul rămâne nemodificat. Tot la capitolul nereguli se încadrează şi existența în contractul de credit a unui comision pentru retragere de numerar din contul curent, prezența unei clauze care interzice clientului să ia credite de la alte bănci, prevederi prin care banca își rezervă dreptul să rezilieze unilateral contractul dacă împrumutatul nu utilizează creditul într-un termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data tragerii, sau lipsa din contract a mențiunii privind obligația băncii de a oferi, în momentul încetării contractului, un document care să ateste faptul că au fost stinse toate obligațiile dintre părți.
La costurile aferente creditelor s-au descoperit bănci care nu notifică clienții la modificarea ratei dobânzii ca urmare a variației indicelui de referință, percepeau comision de administrare credit concomitent cu cel de administare cont curent, precum și dobânzi majorate cu 100% peste dobânda menționată în contract.
Cei care s-au adresat inspectorilor de la Protecția Consumatorilor au reclamat perceperea comisionului de risc după data intrării în vigoare a OUG 50/2010 și faptul că băncile nu au răspuns la reclamații în termen de maximum 30 zile de la înregistrarea acestora, nefăcând nimic în vederea reparării eventualelor prejudicii cauzate consumatorilor.