ACTUALITATE 28 iulie 2015

Sfântu Gheorghe, neprietenos cu bicicliștii

de Mirela Cara Dragu | 984 vizualizări

Eliberați în 1989 de privațiunile vechiului sistem, în care mașina era un lux nepermis indivizilor egali ai societății, oamenii au creat rapid un fel de modă a mașinilor. Să ai un autoturism propriu însemna – și încă mai înseamnă – să îți demonstrezi prosperitatea, să te situezi la un anumit nivel socio-financiar și să beneficiezi pe săturate de confort, dar și de admirația celorlalți.

Mentalitate păguboasă

Mașina personală este astăzi un must have în mentalitatea unui număr foarte mare de oameni. Atât de mare, încât numărul autoturismelor personale a crescut în ultimii ani cu o viteză mult mai mare decât s-a putut dezvolta infrastructura. Amploarea fenomenului se poate observa ușor în orașe ca Bucureștiul, unde oamenii preferă să stea câte 3-4 ore pe zi în trafic, poate și mai multe, numai să nu apeleze la biciclete sau la mijloace de transport în comun. Ar fi o rușine care nu se spală nici cu argumente precum afectarea mediului prin poluare și distrugerea sănătății prin sedentarism.

mașină pe pisă bicicletă 2

Există o speranță

Și totuși, în ultima vreme se declanșează tot mai multe campanii și se derulează tot mai multe proiecte prin care se încurajează mersul pe jos sau cu bicicleta. Din fericire, noile tendințe sunt să nu mai fii la modă decât dacă ești atent la mediu și la propria sănătate. Mai nou, bicicleta este considerată și utilă, și cochetă și chiar accesoriul oamenilor inteligenți și educați.

În multe dintre orașele țării, din ce în ce mai mulți oameni au renunțat la autoturism, alegând ca drumurile scurte, care nu presupun căratul unor bagaje grele de exemplu, să le facă numai pe bicicletă. Fenomenul se regăsește și în Sfântu Gheorghe, unde numărul bicicliștilor a crescut cu mai mult de 50% în ultimii 5 ani, după cum reiese din informațiile transmise de fondatorul Asociației Sepsi Bike, Vrabie Kovács Zsolt (Csuri), care spune totodată că a înființat această asociație în mod expres pentru oamenii obișnuiți pe care intenționează să îi determine să folosească bicicleta pentru deplasarea în diverse scopuri prin oraș.

Avantajele mersului pe bicicletă

Mersul pe bicicletă este recunoscut pentru efectele pozitive pe care le are asupra sănătății oamenilor și în privința protejării mediului, dar el oferă și o multitudine de avantaje din punct de vedere pragmatic, căci cu bicicleta te strecori mai ușor printre mașini, stai mai puțin la semafor, scutești bani de benzină și găsești mult mai ușor loc de parcare. „Eu, de pildă, în luna în care nu folosesc mașina deloc, adică merg numai în Brașov sau merg numai în afara orașului, fac o economie de 400 de lei – deci când mă duc cu bicicleta. Parcări găsesc mai repede. Pot să-mi parchez oriunde vreau bicicleta rezemată de perete, încuiată. Cu mașina te duci jur-împrejur, faci cercuri degeaba”, mărturisește fondatorul Sepsi Bike.

„Tinerii trebuie să conștientizeze ceea ce întreg Occidentul a conștientizat demult, anume că mersul pe bicicletă este un lucru care face bine din toate punctele de vedere. Îți face bine și ție, face bine și societății, face bine și mediului, toate acestea vin în lanț și se leagă. Având în vedere că centrul orașului Sfântu Gheorghe va fi fără circulație auto, eu cred și ăsta este un semn de încurajare a mersului pe bicicletă sau pe jos”, a completat consilierul local Mădălin Guruianu.

E greu să fii biciclist în Sfântu Gheorghe

Mersul pe bicicletă în Sfântu Gheorghe, spre deosebire de alte orașe din Europa și chiar din țară, este o adevărată aventură, căci biciclistul merge și călare, și pe jos, și pe carosabil, și pe trotuar, și pe sens interzis, și printre mașini, mergând cel mai adesea după reguli proprii.

Aceasta se întâmplă pe de o parte din vina biciclistului, dar în mare parte și din vina infrastructurii. Deși există piste de biciclete pe străzile şi trotuarele orașului, ele sunt incomplete, nu sunt marcate corespunzător și nu au continuitate, ceea ce obligă biciclistul la întreruperi deranjante din mers. Acesta este motivul pentru care străzile municipiului necesită o regândire din punctul de vedere al traseului pentru biciclete. „S-au făcut pași destul de mari pentru început, dar acum stagnează chestia asta cu pistele de bicicletă, pe care dorim să o reînviem un pic, să se facă mai multe piste, să le reamenajăm pe cele care nu sunt chiar bune și un pic modificate și să poată fi folosite corect. Cea mai mare problemă pe care o avem sunt șoferii care parchează pe pistele de bicicletă”, spune Csuri.

Promovarea mersului pe bicicletă este susținută de unii, însă este descurajată adesea de faptul că oamenii nu sunt atenți la... oameni. Șoferii parchează cu nepăsare pe pistele pentru bicicliști, iar pietonii ignoră marcajele de pe trotuare, nici unii, nici alții nefiind conștienți de pericolele la care se expun pe ei înșiși sau îi expun pe ceilalți.

Măsuri de îmbunătățire

Pentru eliminarea unei mari părți din aceste probleme, Csuri a conceput un proiect coerent de refacere a pistelor de bicicliști din oraș. „Noi avem un proiect pe care l-am predat la Primărie, în care am legat toate străzile orașului. Poți să vii de la Penny, s-ajungi până la Șugaș, să vii de la gară s-ajungi până la stadion”, ne-a spus acesta, subliniind că Primăria s-a arătat foarte receptivă și deschisă față de propunerea pe care a înaintat-o.

Bike Walk – tur de promovare a mersului cu bicicleta în Sfântu Gheorghe

Prin asociația pe care o reprezintă, Csuri organizează lunar tururi cicliste de promovare a bicicletei ca mijloc de transport. Următorul tur de acest gen, Bike Walk, va avea loc chiar vineri, 31 iulie, de la ora 21:00. „În fiecare ultimă zi de vineri a fiecărei luni se face câte un marș ciclist unde de obicei vin câte 100-200 de oameni. Luna aceasta, fiind așa cald, ne-am gândit să îl facem noaptea. Ne vom întâlni vineri pe 31 iulie de la ora 21:00 în fața Hotelului Bodoc”, ne-a informat organizatorul.

La eveniment sunt invitați toţi locuitorii orașului care înțeleg de ce trebuie încurajat mersul pe bicicletă. „Poate să vină oricine, și cu mici rulote, nu e un traseu lung, e un traseu închis de aproximativ 7,5 km care cuprinde toată suprafața orașului”, ne-a spus organizatorul precizând că cel mai mic copil prezent la un astfel de tur a fost în vârstă de trei ani jumate și cel mai bătrân participant depășise 70 de ani.

Participanții la evenimentul de vineri sunt sfătuiți să aibă asupra lor veste reflectorizante, dat fiind faptul că va fi întuneric, iluminare corespunzătoare și o cască de protecție pentru prevenirea oricăror riscuri neanticipate, care nu este obligatorie, dar este recomandată.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 3

Adaugă comentariu
Zica, 29 iulie 2015
Multumim pentru acest articol care exprima exact ceea ce simt si eu in calitate de biciclist! Cred ca proiectul ar putea fi completat prin (simple) masuri ale autoritatilor cum ar fi: - amenzi pt citeste integral
R, 29 iulie 2015
din cite stiu vesta reflectorizanta e obligatorie noaptea plus elemente reflectorizante si lampi fatza si spate pe agregat. numai casca e optionala (in ultima fraza sint puse toate la gramada si nu e citeste integral
pitagora, 29 iulie 2015
Sper ca domnul primar sa-si tina promisiunea pistei pana la Campu Frumos chiar daca termnenul a fost muuuuuuuuuuuuult depasit
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.