Școlile profesionale își așteaptă elevii
Consorțiul Școlar format la Sfântu Gheorghe vine cu o gamă largă de oferte educaționale
Liceele Tehnologice „Berde Áron”, „Kós Károly” și „Puskás Tivadar” au înființat un consorțiu școlar în luna februarie a acestui an cu scopul de a utiliza în comun resursele disponibile și de a promova această formă de învățământ în rândul elevilor. Cele trei școli au editat cu ajutorul Primăriei Sfântu Gheorghe un caiet în care își prezintă oferta educațională pentru elevii claselor a opta care doresc să își continue studiile prin învățarea unei meserii. Pentru elevii români sunt disponibile specializările dulgher-tâmplar-parchetar (Kós Károly), respectiv lucrător în agroturism (Puskás Tivadar). Directorii școlilor menționate spun că și-ar dori să înființeze mai multe clase cu predare în limba română, însă experiența anilor trecuți arată că nu sunt destui elevi pentru pornirea acestor clase.
Cultura industrială de altădată
Primarul Antal Árpád spune că orașul are nevoie în egală măsură de specialiști și persoane cu studii superioare, punctând faptul că prin școlile profesionale se poate reconstrui acea cultură industrială care a caracterizat cândva orașul. „Acest consorțiu nu s-a format împotriva a ceva sau împotriva cuiva, ci pentru a sprijini învățământul de specialitate în Sfântu Gheorghe. După 1989, în urma privatizărilor acea cultură industrială care a existat în oraș a fost distrusă, și acum trebuie să reclădim această cultură împreună cu firmele din oraș. Este un proces destul de lung, dar este important că am început acest lucru. Avem instituții foarte bine dotate din toate punctele de vedere, dorim să fie pentru tineri o alegere să meargă spre aceste instituții, și nu o ultimă opțiune. În același timp dorim ca acei copii care au decis sau ar decide ca după clasa a opta să își abandoneze școala, să își continue studiile. Prezența noastră aici nu este un mesaj cum că Primăria ar milita împotriva liceelor teoretice, dar dorim ca toți copiii să continue studiile, avem nevoie de tineri care învață meserie și nu numai de tineri care merg la facultate” – a declarat primarul.
Caiet informativ
Primăria Sfântu Gheorghe a editat în colaborare cu cele trei licee tehnologice un caiet informativ în care sunt incluse specializările la care pot învăța elevii. Caietul a fost tipărit în 1.000 de exemplare (750 în limba maghiară și 250 în limba română). „Consorțiul școlar nu înseamnă că școlile care îl formează și-au pierdut personalitatea juridică, dar permite folosirea resurselor umane și a infrastructurii. La nivel de Sfântu Gheorghe învață în jur de 1.500 de elevi la școli profesionale, dar capacitatea infrastructurală permite chiar și dublarea acestui număr. Cred că primul rezultat al consorțiului este un caiet informativ care cuprinde oferta educațională a celor trei licee. În ceea ce privește elevii români, în ultimii 3 ani este pentru prima dată când ei pot opta pentru o meserie în domeniul construcțiilor sau în domeniul agriculturii” – spune viceprimarul Sztakics Éva, adăugând că au identificat 200 de copii de clasa a opta, secția română, în Sfântu Gheorghe și împrejurimi, așadar caietul va ajunge la fiecare elev în parte pentru a putea fi studiat.
Ministerul și-a dat seama că avem nevoie de specialiști
„Anul școlar viitor este un debut pentru absolvenții claselor a opta deoarece Ministerul Educației a revenit la forma de învățământ profesional prin școală profesională de trei ani. Probabil că și-au dat seama că nu toți copiii absolvenți ai claselor a opta sunt capabili să își continue studiile la un liceu și să reușească să ia examenul de bacalaureat. Cred că prin această măsură se va reduce și abandonul școlar, iar faptul că Guvernul asigură o bursă profesională lunară de 200 de lei subliniază importanța învățământului profesional. Este mare nevoie de oameni care cunosc meserii, care au deprinderi practice și prin această formă de învățământ se asigură acest lucru. De asemenea permite ca și agenții economici să intervină activ în formarea acestor elevi deoarece o parte din instruirea practică se efectuează la agenții economici, iar aceștia au posibilitatea de a oferi o bursă suplimentară elevilor” – este de părere directoarea Liceului Tehnologic „Berde Áron”, Gazdag Ildikó. Aceasta a subliniat că experiența anilor trecuți a arătat că prin aceste ore de practică elevii câștigă încrederea patronilor, care ulterior îi și angajează.
Școala profesională – alegere și nu o ultimă opțiune
Directorul Liceului Tehnologic „Kós Károly”, Kiss Imre, a spus că școala profesională ar trebui să fie o alegere care să vină de la elev, de la părinte, și nu o ultimă opțiune. Acesta a punctat că după terminarea școlii profesionale elevul poate opta să își continue studiile la liceul teoretic dacă dorește, și să urmeze chiar și o facultate, așadar școala profesională nu înseamnă plafonare. În opinia lui, însă, poate însemna o bună oportunitate de a deschide o afacere. „Poate fi un semnal și pentru agenții economici, ei pot planifica forța de muncă pentru viitor, iar colaborarea cu școlile care pregătesc elevi în acest domeniu să fie mult mai rodnică și dacă noi ajungem la ei pentru a asigura practică, firmele să ne răspundă” – a declarat Kiss Imre.
Numărul elevilor este în continuă scădere
Directorul Liceului tehnologic „Puskás Tivadar”, Demeter Dávid, a spus că în ceea ce privește unitatea pe care o conduce, numărul elevilor a fost în ultimii ani în continuă scădere. „În anii ’80 la școala noastră au învățat 1.600 de elevi. De atunci au venit tot mai puțini, și cred că toată lumea este de vină – de la economia românească până la școli şi părinți. Cert este că la nivelul întregii Europe este nevoie acută de specialiști, așadar trebuie să răspundem la aceste nevoi” – spune directorul Demeter Dávid, care și-a manifestat speranța că vor putea porni și o clasă cu predare în limba română, după ce în urmă cu doi ani au încercat acest lucru, dar s-au înscris doar 6 copii.
Întâlniri cu părinții
În zilele următoare cei trei directori și alți reprezentanți ai școlilor se vor deplasa la ședințele cu părinții, unde vor prezenta importanța învățământului profesional și tehnic, precum și domeniile și specializările pe care le oferă cele trei școli. „Am dori o mobilizare generală, primarii, directorii de școli să identifice acele persoane care au absolvit clasa a opta anul trecut, în urmă cu doi sau trei ani, dar nu au continuat studiile, dar ar dori să învețe într-un cadru instituționalizat. Faptul că metodologia nu prevede limită de vârstă, înseamnă că poate veni oricine. Este important ca informația să ajungă și la ei” – este de părere directorul de la „Kós Károly”.
Absolvenții care doresc să urmeze cursurile unei școli profesionale trebuie să solicite în perioada 22-23 mai un formular de la secretariatul școlilor generale, iar în perioada 26-27 mai să se înscrie la școlile profesionale.