Sărbători de criză. Bugete mai mici şi cadouri simbolice
În prag de sărbători şi cu buzunarele mai mult goale decât pline, oamenii au început să colinde magazinele în căutarea celor mai bune oferte
La Sfântu Gheorghe, magazinele nu sunt deloc goale şi forfota din ele spune că se întâmplă totuşi ceva: chiar dacă nu prea cumpără, oamenii aleg să intre, să se uite îndelung, să analizeze şi să cumpere abia după ce compară preţurile între ele.
Cei mai mulţi dintre oameni spun că Sărbătorile din acest an vor fi marcate de austeritate, însă nimeni nu este încă dispus să renunţe la tradiţionalele sărmăluţe sau la gustoşii cozonaci şi nici la bradul de Crăciun. Plângându-se de preţurile prea mari pentru veniturile în scădere continuă, cumpărătorii spun că în acest an vor fi mai atenţi ca niciodată la cât de mult cheltuiesc. În ceea ce priveşte cadourile, vânzătorii se plâng pe de-o parte că fiecare vânează obiecte cât mai ieftine, vânzările ajungând să scadă şi la jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în vreme ce oamenii spun că, pe lângă o ofertă limitată, nici preţurile nu sunt deloc atractive.
Se plâng de mâncarea scumpă
Încărcată cu două plase de alimente, Olteanu Tunde ne spune că, indiferent de greutăţile acestui an, în familia sa nu se va renunţa la nimic din ceea ce este tradiţional Crăciunului. În plus, aceasta arată, ca mulţi alţii, că anticipând cheltuielile ridicate pe care le aduce luna decembrie, s-a apucat deja cu două-trei luni în urmă să cumpere cadourile, tocmai pentru a mai salva din bugetul acestei luni.
“Nu m-am întins eu prea mult nici în anii precedenţi în ceea ce priveşte cumpărăturile din luna decembrie, dar sigur anul acesta voi cheltui şi mai puţin. Asta nu pentru că preţurile ar fi crescut foarte mult ci pentru că puterea noastră de cumpărare a scăzut tare”, spune la rândul său Bagos Katalin.
Cei mai mulţi dintre oameni spun că au pus deoparte pentru masa de Căciun în jur de 200- 300 de lei, iar vremurile în care la masă veneau o mulţime de rude şi prieteni au cam apus. În 2010, oamenii vor să petreacă acasă, fiecare cu cât îşi permite, în speranţa că atmosfera sărbătorilor nu le va dezechilibra prea tare bugetul. Prin urmare, oamenii merg pe principul “dacă e criză, mâncăm de criză”.
“Trebuie să ne gândim foarte bine cum facem anul acesta. Mie, sincer, ceea ce mi se pare cea mai scumpă este mâncarea - eu nu mă mir că un frigider costă 1000 de lei sau că dăm sute de lei pe un palton sau o cizmă. Eu mă mir de preţul mâncării, acesta este foarte ridicat şi mă uimeşte mereu. Prin urmare nu vom mai cheltui atât de mult, ci ne vom aproviziona în limita rezonabilului”, arată Szasz Eugenia.
Pe de altă parte, există şi unii care susţin că nu-şi vor refuza nimic de Sărbători, chiar dacă bugetul din acest an va fi mai scăzut decât cele din anii trecuţi.
“Probabil că bugetul va fi puţin mai mic anul acesta pentru masa de Crăciun. Ne-am gândit la o cheltuială de 1000-1500 de lei. Anul acesta nu dăm atât de mulţi bani pe băutură, deoarece avem produse făcute acasă. Ne aşteptăm să fim undeva la zece persoane la masa de Crăciun şi nu cred că vom exagera cu ceva. Fiindcă de Revelion vom sta acasă, credem că vom mai economisi din nou ceva bani... Cred că se putea şi mai bine decât anul trecut, dar ne mulţumim şi cu atât”, ne-a spus familia Mantearoşu.
Doar dulciuri pentru nepoţi
Pensionarii spun că totul li se pare scump şi mai ales mâncarea, drept pentru care cei mai mulţi dintre ei cred că dacă vor avea cheltuieli, acestea vor merge în majoritate spre nepoţi.
“Nu prea mai avem noi ce cheltuieli mari să facem, că nu ne ducem la chefuri sau mari petreceri. Ceva mâncare, ceva dulciuri pentru nepoţi şi cam atât, că trebuie să ne gândim şi la zilele de după Crăciun şi Anul Nou”, crede doamna Ela.
Miksa Gyula, în vârstă de 65 de ani, spune că vremurile pe care le trăim sunt “catastrofă curată”, astfel încât nici nu crede că se mai poate cineva bucura de Sărbători.
La polul opus se află tinerii, care estimează că în perioada Crăciunului şi a Anului Nou vor cheltui foarte mult pe ieşiri cu prietenii în oraş şi cluburi şi pe cadouri.
Chibzuiţi la cadouri
Criza şi puterea de cumpărare scăzută se simte însă cel mai tare în magazine. Deşi suntem imediat la mijlocul lunii decembrie, pare că şi comercianţii au renunţat la strategii de atragere a clienţilor, cel puţin în Sfântu Gheorghe neexistând o atmosferă pregnantă de sărbătoare. Comercianţii se plâng de vânzări scăzute şi de o goană continuă după cele mai mici preţuri, oamenii nemaifiind dispuşi să ofere mai mult pentru ceva doar pentru că i-ar fi cuprins “spiritul Crăciunului”.
“Lipsa banilor se simte foarte mult, oamenii caută şi aleg numai lucruri mici... vin şi se uită, se interesează şi vor preţuri cât mai mici. Vânzările au scăzut foarte mult, la fel şi interesul oamenilor - anul trecut deja cu o săptămână înainte de luna decembrie începea să se simtă o creştere a vânzărilor... acum ne bazăm doar pe cele două-trei zile de dinaintea Crăciunului şi eventual pe zilele de dinaintea Revelionului, când probabil că se vor mai căuta haine pentru noaptea trecerii dintre ani”, susţine Maria, vânzătoare.
În magazinele de jucării şi cu articole pentru copii bate vântul. Rafturile sunt ticsite cu hăinuţe şi cu tot felul de jucării, de la păpuşi extravagante la maşinuţe şi jocuri de tot felul, însă cumpărătorii sunt aproape inexistenţi. Vânzătorii speră ca măcar de Crăciun să apară ceva cumpărători, iar din experienţă spun că cei mai mulţi părinţi se uită totuşi foarte atent la preţuri chiar dacă este vorba de a cheltui pentru propriul copil.
Raioanele de bijuterii strălucesc şi atrag orice privire, însă în vremuri de criză cadourilor romantice le sunt preferate cele practice: astfel, în loc de o brăţară fină sau un ceas, femeile şi bărbaţii se îndreaptă spre paltoane, bluze, cămăşi sau pijamale.
Un studiu recent al companiei Mednet arată că forfota din magazine va fi comparabilă în acest an cu cea din anii trecuţi, însă banii alocaţi de către români cumpărăturilor de Crăciun, inclusiv cadourilor, vor fi cu apoximativ 30% mai puţini decât în anii trecuţi. Astfel, studiul relevă că o familie cu venituri medii va aloca Sărbătorilor din acest an cel mult 1000 de lei, în vreme ce 80% dintre români spun că vor cumpăra cadouri pentru apropiaţi, mergând în special pe cadouri simbolice. Acelaşi studiu mai arată că de Crăciun, cele mai cumpărate produse vor fi jucăriile, dulciurile şi cafeaua, în timp ce hainele şi încălţămintea vor face vânzări mai scăzute în acest an.
Monica Vajna, Alin Bagoly