România, codaşă la testările PISA
Rezultatele testărilor PISA, efectuate anul trecut, la care au participat 65 de ţări printre care şi România, au fost făcute publice la finele săptămânii trecute, ţara noastră clasându-se pe locul 49.
În cadrul echipei de peste 4500 de elevi care au reprezentat România la aceste testări au fost cuprinşi şi 36 de elevi de la Colegiul Naţional Szekely Miko din Sfântu Gheorghe.
Potrivit inspectorului din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Covasna, Mihalyfalvi Eva, locul ocupat de România în cadrul acestor testări relevă faptul că sistemul nostru de învăţământ, cu programa şi metodele sale, trebuie remediat pe viitor.
„Noi evaluăm cunoştinţele şi informaţiile acumulate de către elevi, în vreme ce testările PISA au pus accent pe competenţe, pe ce anume pot face elevii cu aceste informaţii şi cunoştinţe. Subiectele cuprinse în testările PISA diferă foarte tare de aspectele pe care se pune accent în sistemul românesc, iar copiii nu au fost obişnuiţi cu acestea”, a declarat Mihalyfalvi, precizând că discuţia pe acest subiect este foarte variată şi complexă.
Potrivit acesteia, în sistemul românesc se parcurg de fapt trei nivele de competenţe şi nu cinci, câte cuprind alte sisteme, ceea ce evident că explică locul destul de codaş ocupat de ţara noastră. Mihalyfalvi Eva a mai arătat că, din păcate, aceste testări nu pun la dispoziţie
rezultatele obţinute individual de către elevii participanţi, situaţie în care identificarea mai exactă a problemelor sau lacunelor ar fi fost mai simplă.
Testările PISA au cuprins diverse sarcini de lucru precum citirea unor varitate de texte literare şi non-literare, diagrame, tabele, grafice şi chiar un chestionar de mediu socio-educaţional având durata de 40-45 de minute. Evaluarea rezultatelor s-a realizat în afara şcolilor, de către coordonatori formaţi la nivl naţional şi pe baza unui manual special.
Testul PISA reprezinta o verificare a cunoştintelor elevilor după un model internaţional, organizată din trei în trei ani de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD). Programul OECD-PISA evaluează competenţele-cheie pe care le au elevii, precum şi cunoştinţele şi deprinderile de bază ale acestora.