Podul de piatră a crăpat... ...iar cel de lemn s-a scufundat
Podul „nereuşit“ din Parcul Central ar putea fi refăcut din banii de garanţie
Forma ciudată a podului, acceptată pentru a nu se pierde banii de la Fondul de Mediu
Înlocuirea a 2 metri de balustradă, singura lucrare la podul de la Gară în 33 de ani
Podul „nereuşit“ din Parcul Central ar putea fi refăcut din banii de garanţie
Forma ciudată a podului, acceptată pentru a nu se pierde banii de la Fondul de Mediu
La câteva luni de la montare, podul din Parcul Central Elisabeta din Sfântu Gheorghe stă să se prăbuşească în micul lac amenajat de către municipalitate, odată cu refacerea Parcului. Din cauză că este impracticabil, podul a fost închis la ambele capete, Primăria căutând în prezent soluţii pentru rezolvarea situaţiei.
Potrivit city-managerului Czimbalmos Csaba, podul a fost realizat de către aceeaşi societate care a fost contractată pentru lucrările de reabilitare a Parcului, Romprest din Bucureşti. Contractarea s-a făcut prin licitaţie publică, pentru proiectul depus de către Primăria Sfântu Gheorghe la Fondul de Mediu, prin care s-au obţinut 500.000 de lei.
„Lucrările executate de către cei de la Romprest au fost foarte bune, mai puţin cele referitoare la pod, asta posibil şi pentru că pentru că firma a lucrat cu diverşi parteneri la proiectarea, executarea şi montarea podului. Lucrările pe care le-au executat în regie proprie au ieşit foarte bine, însă nu au nimerit proiectul, alegerea partenerilor de execuţie şi alegerea grinzilor pentru pod”, a explicat Czimbalmos Csaba, adăugând că restul lucrărilor, referitoare la înlocuirea mobilierului din Parc, a plantelor, iluminatului public, coşurilor de gunoi, stâncilor, au fost realizate ireproşabil de către Romprest Bucureşti.
Acesta a mai explicat că problemele podului au fost sesizate de către municipalitate încă de la început, însă au acceptat actuala variantă pentru a nu pierde banii de la Fondul de Mediu. „Ni s-a părut nouă de o formă mai ciudată acest pod, dar am „înghiţit“ oferta pentru că eram în luna decembrie şi dacă nu eram gata, nu mai primeam banii şi-i pierdeam”.
Ultimatum până-n septembrie
Odată cu „prăbuşirea“ podului, Primăria din Sfântu Gheorghe a reluat legătura cu executantul lucrărilor, solicitând, de mai multe ori, intervenţia într-un fel sau altul asupra acestuia. Cei de la Romprest au admis proasta calitate a lucrărilor, promiţând că vor remedia situaţia, însă nu au dat niciun semn concret până în prezent.
„La mijlocul lunii iulie am dat o perioadă de o lună societăţii executante, pentru ca să rezolve cumva situaţia. În caz contrar, vom reface noi podul, deoarece avem banii de garanţie pe care nu-i vom înapoia”, a mai spus Czimbalmos Csaba.
City-managerul a arătat că banii de garanţie ai lucrărilor staţionează 18 luni la beneficiar - în acest caz, Primăria Sfântu Gheorghe - ei reprezentând 10% din valoarea totală de 500.000 de lei a proiectului.
Lucrările de reabilitare a Parcului Central Elisabeta au început încă de anul trecut, administraţia locală dorind să schimbe vechea imagine a acestuia cu una modernă, capabilă a rivaliza cu cea a parcurilor din marile oraşe.
Monica Rizea
Înlocuirea a 2 metri de balustradă, singura lucrare la podul de la Gară în 33 de ani
Referitor la podul de la Gară, de peste râul Olt, de-a lungul timpului au existat din partea locuitorilor mai multe plângeri şi sesizări care acuzau o stare proastă a acestuia, dar mai ales a balustradelor care au ruginit şi pe alocuri chiar s-au rupt – această bucată fiind între timp refăcută.
Repararea acelei porţiuni de balustradă ruginită este însă singura lucrare care s-a realizat la acest pod de la construcţia sa în anul 1976 şi se pare că nici nu va fi cuprins în reabilitarea DN 12 de care aparţine şi la care lucrările au început.
Potrivit directorului Inspectoratului Teritorial în Construcţii (ITC), Mild Zoltan, există premisele ca în cursul acestei săptămâni să aibă loc o întâlnire cu executanţii şi reprezentanţii Drumuri Naţionale care se ocupă de reabilitarea DN 12, ocazie cu care vor primi şi proiectul.
Conform datelor prezentate de ITC în baza unei expertize tehnice din iunie anul trecut, podul de la Gară a fost construit în anul 1976, la el nu au fost făcute reparaţii capitale, are o lungime de 105,3 metri şi o lăţime de 14,8 m, fiind încadrat de „aparate de reazăm metalice“ – în traducere balustrade.
Expertiza fusese realizată în contextul în care se discută deja de câţiva ani de reabilitarea podului de peste Olt, dar fără rezultat deocamdată.
În administrarea Drumurilor Naţionale
Podul de la Gară se află în administrarea Societăţii de Drumuri Naţionale, cea care trebuie să efectueze lucrările obligatorii de întreţinere şi reparare. La Secţia de Drumuri Naţionale din judeţ, directorul Sorin Stoican ne spune că nu ştie dacă podul va fi sau nu cuprins în reabilitarea DN 12, pentru că proiectul nu este derulat prin ei şi încă nu l-au văzut.
Stoican a afirmat că Secţia a preluat podul în urmă cu patru – cinci ani, de la Primărie, şi în acest interval nu s-a lucrat la el. „Au dreptate oamenii când se plâng de balustrade, în toate plângerile date la Braşov de Primărie s-a spus că se vor face odată cu reabilitarea drumului, dar acum nu ştim”, a spus acesta. În actualul context financiar, conducerea societăţii nu ştie însă în ce măsură Regionala Braşov, de care aparţine, ar aloca fonduri pentru pod.
Şi managerul public al oraşului, Czimbalmos Csaba, afirmă că nu ştie de cuprinderea podului în reabilitarea DN12, dar spune că şi separat ar trebui reparat pentru că are deja 33 de ani şi se impune o expertiză serioasă asupra lui. „Nu sunt semne că ar fi probleme de rezistenţă, dar măcar o întreţinere ar trebui făcută. De trei ani se spune că se face, am aflat că proiectarea şi execuţia au fost licitate şi am spus să ne trimită şi nouă proiectul dar încă nu a fost delegat nimeni, sper să nu ne trezim cu proiectul gata şi să nu putem face nimic ca beneficiari”, a afirmat Czimbalmos.
Nu va fi reabilitat odată cu DN 12
Întrebat şi el de acest pod, administratorul judeţului, Klarik Laszlo, a afirmat că el nu intră în reabilitarea DN 12, din motive pe care nu le cunoaşte. Din informaţiile prezentate, lucrările de pregătire la tronsonul Chichiş – Sfântu-Gheorghe sunt în toi, această porţiune urmând a fi finalizată în acest an.
Între timp, balustradele de la Gară ruginesc tot mai mult, iar crăpăturile din asfalt sunt mai mult decât vizibile, iar oamenii care trec pe acolo se tem să se sprijine de balustrade ca să nu cadă cu ele cu tot.
Ana Sidon