Planuri de reabilitare a Căii ferate înguste Covasna – Comandău cu fonduri europene
Autoritățile județene intenționează să atragă fonduri europene pentru reabilitarea și repornirea în scop turistic a Căii ferate înguste Covasna – Comandău. Un pas în acest sens a fost făcut în cea mai recentă ședință de Consiliu Județean, când s-a votat aprobarea unui acord de cooperare între CJ și Consiliul Local Comandău, care să permită aplicarea la un program al Guvernului. Prin intermediul acestuia, autoritățile locale și județene ar urma să primească fonduri și sprijin în realizarea documentațiilor care vor fi depuse pentru obținerea de astfel de fonduri.
„Este vorba despre un program guvernamental care ne sprijină în realizarea documentațiilor care trebuie depuse la programe europene. Deci în vederea diversificării activității turistice din zona orașului Covasna și atragerea turiștilor, desigur, noi propunem și inițiem un proiect, Reabilitare cale ferată îngustă Covasna – Comandău, ca să o includem, în viitorul ciclu european într-un proiect. Întocmirea acestui proiect este finanțată de către Guvernul României, deci pregătirea proiectului propriu-zis este finanțată de Guvern, din bani publici, de la nivel național, iar noi intenționăm să atragem acești bani pentru pregătirea proiectului”, a spus, în ședința din 17 septembrie, președintele CJ Covasna, Tamás Sándor.
În ianuarie 2020, Consiliul Județean Covasna și Primăria Covasna au anunțat că au cumpărat activele care fac parte din monumentul istoric denumit „Ansamblul tehnic – Plan înclinat de la Covasna-Comandău” ale firmei de exploatare forestieră Brafor SA, care era în faliment. Cele două autorități și-au exercitat dreptul de preemțiune și au cumpărat activele constând în clădiri, terenuri și linia de cale ferată. Suma investită a fost aproape 1,5 milioane lei.
Linia de cale ferată cu ecartament îngust Covasna–Térrét a fost pusă în funcțiune în 1892, traseul căii ferate a fost conceput astfel încât să ocolească localitatea Covasna, dar în Voinești trece în imediata apropiere a caselor și ajunge în Valea Zânelor. Aici se afla stația cu trei linii de cale ferată deoarece aici se făcea conexiune, prin funicularul gravitațional – astăzi monument de istoria tehnicii unic în lume – la rețeaua feroviară extinsă din zona Comandăului.