Pentru că nu au sedii, OPC, Cultura şi Inspectoratul Silvic rămân pe drumuri
Trei instituţii deconcentrate din judeţul Covasna s-ar putea trezi în stradă dacă nu se va ajunge la o înţelegere între acestea, Prefectură şi Consiliul Judeţean (CJ). Situaţia porneşte de la o clădire care în urmă cu mai mulţi ani (în 2001, mai exact), a fost trecută din proprietatea Statului în cea a CJ. Clădirea este cea din spatele Bibliotecii Judeţene, cunoscută la începutul anilor ’90 ca fiind sediul fostei Bănci Agricole. De atunci însă, multe s-au schimbat iar în spaţiile de aici şi-au găsit găzduire Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Oficiul pentru Protecţia Consumatorului, Inspectoratul Silvic, Metrologia şi Biroul Electoral Judeţean (BEJ). În vreme ce Metrologia este proprietara sediului, iar situaţia BEJ nu este chiar stringentă din moment ce alegeri vor mai fi abia la anul, altfel stă situaţia când vine vorba de Direcţia de Cultură, OPC şi Inspectoratul Silvic – pentru că acestea sunt în clădire cu contracte de închiriere care, legal, au expirat pe 31 decembrie 2012, în vreme ce CJ nu doreşte prelungirea acestora. Potrivit reprezentanţilor judeţului, instituţiile au funcţionat aici fără a plăti chirie iar acum a venit vremea să se mute, deoarece CJ are nevoie de spaţii pentru birouri şi logica spune că nu are rost să plătească altundeva chirii dacă are aceste spaţii în proprietate.
În lipsă de altceva, s-ar putea muta chiar în clădirea CJ
Directorul OPC Covasna, Mircea Diacon, a declarat că a ridicat problema sediului încă de luna trecută, iar Prefectura a dat asigurări că va gestiona situaţia. Potrivit lui Diacon, fostul prefect Codrin Munteanu a dat ca o ultimă soluţie eliberarea unui etaj din clădirea CJ – care aparţine Statului şi e în administrarea Prefecturii, pentru a face loc celor trei instituţii care nu au sedii.
„Fostul prefect a spus că aceasta ar fi ultima soluţie, dacă nu ne vom înţelege cu cei de la CJ astfel încât să rămânem în actualele spaţii. În actuala clădire, OPC are trei spaţii mici în proprietate, la parter, însă problema este spaţiul de la etaj, o încăpere mare, în care funcţionează birourile comisarilor. Se pare că CJ vrea aici birouri şi noi le stăm în coaste. Am discutat problema şi cu noul prefect Dumitru Marinescu, iar acesta şi-a exprimat deschiderea spre discuţii cu CJ, a promis că ne va ajuta să rezolvăm cumva”, a declarat Mircea Diacon.
La rândul lor, cei de la Direcţia de Cultură nu au nicio idee despre unde s-ar putea muta, în condiţiile în care nu au identificat un spaţiu şi aşteaptă o soluţie din partea Prefecturii.
„Noi suntem instituţie deconcentrată şi Prefectura a promis că ne va ajuta în această situaţie. Pe 16 ianuarie am primit o înştiinţare cum că nu ni se prelungeşte contractul, dar până la urmă iarna oricum nu ne putem muta”, a spus directorul Bartok Botond, menţionând că a anunţat situaţia şi la Ministerul Culturii iar acum se află în aşteptare.
Silvicul aşteaptă primăvara pentru a lucra „la iarbă verde”
Directorul Inspectoratului Silvic, Dan Pandele, s-a arătat destul de iritat de subiect. „Da, am primit înştiinţarea că nu se prelungeşte contractul de comodat cu CJ şi că trebuie să eliberăm spaţiile până pe 1 februarie 2013”, a admis Pandele. Întrebat dacă au respectat cererea de eliberare a spaţiilor, Pandele a admis că nu, şi a arătat că deocamdată nu au găsit soluţie pentru alte spaţii unde să se mute. „Până nu se încălzeşte afară, să putem sta la iarbă verde sub pod, nu plecăm de aici”, a mai spus Pandele.
Contracte expirate, termene nerespectate
Noul prefect Dumitru Marinescu a declarat că îi este cunoscută problema clădirii fostei Bănci Agricole şi susţine că discuţiile cu reprezentanţii CJ vor avea loc cât de curând. Marinescu a arătat că speră la o înţelegere cu CJ, inclusiv prin identificarea altor spaţii şi nu a exclus punerea în aplicare a ideii fostului prefect, aceea de eliberare de către CJ a unui etaj din propria clădire pentru a face loc birourilor celor de la Protecţia Consumatorului, Cultură şi Silvic – asta dacă nu se vor găsi alte soluţii.
Potrivit CJ Covasna, spaţiile pe care le-ar elibera cele trei instituţii ar urma să fie transformate în birouri pentru funcţionarii Consiliului. Preşedintele CJ, Tamás Sándor, susţine că despre eliberarea spaţiilor s-a vorbit cu timp bun înainte, iar conducătorii instituţiilor în cauză au avut destulă vreme să identifice alte sedii. În ceea ce priveşte faptul că termenul de eliberare a spaţiilor până la 1 februarie nu a fost respectat, Tamás Sándor nu a putut fi contactat ieri pentru a-şi spune punctul de vedere, însă în urmă cu câteva săptămâni arăta cu vehemenţă că CJ are nevoie de spaţii, deci va intra în posesia lor până la urmă.