Parcarea subterană e sub semnul întrebării
Terenul mlăștinos creşte cheltuielile, iar autoritățile au dubii cu privire la continuarea proiectului
Proiectul construirii unei parcări subterane în centrul municipiului Sfântu Gheorghe s-a (cam) împotmolit și, chiar dacă autoritățile locale nu recunosc pe față, s-ar putea să fie chiar abandonat. Deocamdată, ceea ce admit reprezentanții administrației locale este faptul că lucrările nu vor putea fi demarate deoarece sunt ceva probleme în ceea ce privește solul, acesta fiind infiltrat cu apă. Mai exact, specialiștii susțin faptul că în Sfântu Gheorghe pânza freatică se află la foarte mică adâncime (undeva la aproximativ 3 metri în centrul orașului). În felul acesta parcarea va necesita practic funcționarea permanentă a unei stații de pompare, orice fel de avarie sau suprasolicitare a grupului de pompare putând duce foarte ușor la o situație în care hidroizolația să cedeze, iar apa să ajungă la 30-40 de centimetri.
Administratorul public al orașului, Czimbalmos Kozma Csaba, susține că parcarea subterană nu a fost abandonată, ci doar se caută soluții.
„Au apărut ceva probleme tehnice, care odată lansate lucrările le-ar complica și în mod sigur le-ar scumpi. Acum facem un nou studiu în acest sens, știam de problema cu pânza freatică, am crezut că vom găsi soluții mai accesibile, însă se pare că niciun verificator de proiect nu ne-ar da acceptul – am întrebat și la unii din București, și la alții din Cluj. Terenul are probleme, proiectantul a venit cu o soluție, trebuie să vedem, să decidem dacă e convenabilă pentru noi financiar vorbind, să vedem dacă merită. Nu spun că abandonăm ideea, ci doar că trebuie să vedem cum facem, căci una ar fi să crească costurile cu 10% și cu totul altceva dacă aflăm că ar crește cu 40%, deoarece nu am avea de unde să facem rost de atâția bani”, ne-a spus Czimbalmos Kozma Csaba.
Administratorul public a mai spus că, în orice caz, soarta parcării subterane va trebui decisă în următoarele trei săptămâni, deoarece va trebui lansat proiectul mare, în întregime, iar dacă nu se va lua o decizie, s-ar putea pierde banii pentru restul proiectelor mici cuprinse în acesta.
Parcare cu „istorie”
Primăria Sfântu Gheorghe are un proiect referitor la modificarea totală a centrului oraşului, astfel încât acesta să fie transformat în spațiu pietonal și zone verzi – pe porțiunea din fața Teatrului – Galeriile de Artă – Consiliul Județean – Prefectură, cu extinderea Parcului Elisabeta. Parcările de la suprafață ar dispărea, urmând să se realizeze o parcare subterană cu o capacitate de 206 locuri. Despre aceste planuri municipalitatea vorbește de multă vreme, ideea fiind cuprinsă în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU) din 2009. Parcarea subterană a fost repusă insistent pe tapet, încă de anul trecut, iar autoritățile locale au insistat că investiţia este necesară întrucât de aceasta depinde realizarea unuia dintre cele şase proiecte cuprinse în PIDU, declarat eligibil, respectiv cel ce vizează amenajarea spaţiilor pietonale din centrul istoric al municipiului. Practic, proiectul privind amenajarea spaţiilor pietonale, evaluat la aproape 6 milioane de lei, cuprinde şi strada Libertăţii şi nu va putea intra în finanţare dacă în prealabil nu se va realiza parcajul subteran. Proiectul întreg a fost evaluat la peste 11 milioane de lei, iar iniţial autorităţile locale au sperat să obţină finanţare prin Programul Operaţional Regional (POR), însă el nu a fost declarat eligibil, așa că s-a decis că lucrările vor fi finanţate din bugetul local şi se vor derula în paralel cu alte proiecte finanţate din fonduri europene ce vizează reabilitatea centrului istoric al oraşului şi crearea de spaţii pietonale.
Bani din impozite mărite
Mai concret însă, nimeni nu a știut să spună exact din ce bani se vor finanța aceste lucrări, însă o oarecare „soluție” a fost intuită prin măsura de creștere cu 50% a impozitelor pe clădiri pentru persoane juridice.
Într-una din luările sale de poziție legate de investițiile din oraș, omul de afaceri Ioan Țițeiu, patronul Arcon, atrăgea atenția exact asupra dificultăților tehnice pe care acest proiect ar putea să le întâlnească, asupra costurilor de întreținere mari pe care parcarea le va presupune, precum și a riscului ca ea să fie inundabilă. Omul de afaceri a mai spus și că Primăria nu a putut atrage niciun fel de finanțare externă, iar valoarea de 11 milioane de lei (2,5 milioane de euro) nu se justifică la un oraș de 60.000 de locuitori în care aceeași instituție a Primăriei a rezolvat deja, în mare, situația locurilor de parcare.
„Acea parcare subterană va presupune și costuri anuale de întreținere considerabile, despre care nu vorbește nimeni. Parcarea subterană e un fel de „tichie de mărgăritar” a orașului”, a mai spus Țițeiu.
Agenții economici s-au revoltat la începutul anului asupra acestei măsuri, însă municipalitatea a dat asigurări că banii vor fi „recuperați” prin Ajutorul minimis, un program ce permite obținerea de fonduri pentru diverse proiecte ale firmelor. Ajutorul însă nu a dat prea mari rezultate, căci foarte puțini agenți economici au socotit profitabil acest program. Ideea e însă că taxele au fost majorate și așa au rămas, în vreme ce, iată, se pare că nici parcare subterană nu vom avea… sau cel puțin nu curând.