Strada Fermei, eternul drum al promisiunilor. Oamenii se afundă în noroi, autoritățile în documente
Strada Fermei din Sfântu Gheorghe rămâne, an după an, un simbol al promisiunilor amânate, cu mult noroi, gropi și nervi întinși la maximum pentru locuitorii care cer de mult timp o schimbare. Totuși, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba spune că avizele sunt gata, proiectul tehnic se încheie în ianuarie și licitația ar putea aduce un constructor în aprilie, însă oamenii, obișnuiți cu întârzierile, se întreabă dacă de această dată chiar se va mișca ceva în teren.
Un locuitor de pe strada Fermei a publicat pe rețelele sociale câteva imagini care surprind realitatea din teren, cu gropi, noroi și un drum tot mai greu de folosit. În postare, acesta și-a exprimat frustrarea acumulată în ani.
„Sunt doar câteva imagini care arată pe ce drumuri circulăm și cum ne distrugem mașinile! Aceasta este strada Fermei, care aparține de municipiul Sfântu Gheorghe. De 5 ani locuim aici și, deși au existat promisiuni, situația devine tot mai rea!”.
Mesajul lui nu este unul izolat. Oamenii din zonă se plâng de multă vreme de condițiile tot mai proaste ale drumului, iar fotografiile publicate recent au readus în atenție problema pe care comunitatea o semnalează de ani de zile.
Avizele sunt gata, iar proiectul tehnic este pe final
Pentru a afla în ce stadiu se află demersurile de modernizare, am contactat autoritățile locale. Viceprimarul Tóth-Birtan Csaba a confirmat că proiectul înaintează, chiar dacă procesul este de durată.
Potrivit acestuia, toate avizele necesare sunt deja obținute, iar proiectul tehnic va fi finalizat în luna ianuarie. După preluarea proiectului și obținerea autorizației de construire, urmează lansarea licitației pentru execuție.
„După obținerea autorizației de construire, demarăm licitația. Sunt șanse ca în aprilie să avem un constructor desemnat”, ne-a spus viceprimarul.
Finanțare incertă, însă există speranțe pentru 2026
Deși investiția este inclusă în programul Anghel Saligny, municipiul nu are încă un contract de finanțare. Până acum, proiectul tehnic a fost realizat din bugetul local, iar autoritățile estimează că sunt șanse pentru finanțare guvernamentală în 2026.
Un alt aspect important ține de lățimea redusă a unor tronsoane ale străzii. Porțiunea dintre străzile Părului și Nucului, unde drumul este mult prea îngust pentru o amenajare completă, nu va fi asfaltată, deci va rămâne pietruită, a mai spus Tóth-Birtan Csaba.
În acest fel, proiectul poate continua fără exproprieri sau acorduri suplimentare de la proprietarii din zonă.
Costul modernizării a ajuns la 10,4 milioane lei
În urmă cu un an, Consiliul Local a aprobat actualizarea devizului general pentru modernizarea Străzii Fermei. Valoarea totală a proiectului a fost stabilită la aproximativ 10,4 milioane lei cu TVA.
În 2022, Consiliul Local a aprobat Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI). Atunci valoare proiectului era estimată la de peste 7,4 milioane lei, cu modernizare completă de la canalizare până la asfalt, pe o lungime de 1.138 de metri.
Viceprimarul Tóth-Birtan Csaba explica atunci că proiectul prevedea canalizare menajeră, rețea de apă, canalizare pluvială, iluminat public și infrastructură subterană pentru cabluri, adică o modernizare totală menită să rezolve problemele unei străzi grav degradate, unde circulația se desfășura „în condiții dificile și nesigure”.
Strada Fermei are un istoric lung de planuri rămase fără finalitate. În trecut, proiectul fusese inclus într-o finanțare printr-un credit BERD, dar scandalul legat de acest program, în care primarul a fost audiat de DNA, a dus la rezilierea contractului și pierderea finanțării. Ulterior, lipsa constructorilor disponibili a fost un alt obstacol major semnalat de autorități.
Rămâne de văzut dacă în 2025 proiectul va face, în sfârșit, pasul decisiv către execuție.
Până când lucrările vor începe efectiv, oamenii de pe strada Fermei continuă să circule zilnic pe același drum deteriorat, care de ani de zile le pune răbdarea la încercare.
Sursa foto: Sepsiszentgyorgy szegyen fal igazabol/Facebook, Observatorul de Covasna