ACTUALITATE 11 februarie 2020

Strada Fermei, drumul de țară din oraș

de Luca Daniela | 947 vizualizări

Locuitorii sunt nemulțumiți de modul în care autoritățile locale au tratat situația în ultimii ani

Autoritățile locale anunțau la început de an că vor să scurteze în 2020 lista cu străzile neasfaltate din reședința de județ. Printre străzile cărora „le-a venit rândul” nu se află deocamdată strada Fermei, iar locuitorii care străbat zilnic drumul, îmbrăcat în praf sau în noroi, spun că sunt la capătul răbdării. Primarul Antal Árpád a precizat pe de altă parte că lucrurile se mișcă greu în mare parte din cauza lipsei constructorilor. 

Cu toate că de ani de zile se vorbește despre modernizarea străzii Fermei, utilajele mult așteptate întârzie să își facă simțită și auzită prezența. Proiect există, însă acesta trebuie actualizat, iar de la planuri până la realizare mai e drum lung. În acest an, municipalitatea a alocat câte 30.000 de lei pentru Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție pentru modernizarea mai multor străzi, printre care și Fermei. 

Lipsa de informare din partea autorităților ar fi unul dintre motivele pentru care locuitorii sunt indignați de situație, spune președintele Asociației de Proprietari Evergreen, Tiberiu Diaconu. 

„Sunt 50 de case în Evergreen, iar locuitorii ajung în cartier tot pe strada Fermei, plus alte 40 de case pe Fermei, adică 90 de familii aproximativ. Această stradă este punctul de acces către toți cei care locuim aici. De zece ani se cheltuiesc sume mari de bani publici pentru a se face doar proiecte, în schimb nu se realizează nimic. Anul acesta de ce se mai cheltuiesc bani să se facă un alt proiect? Au alocat 30.000 de lei, dar asta nu înseamnă că se apucă de strada Fermei. (...)Nu este nici un act în care să se dovedească că acei bani ori nu au fost alocați, ori nu s-a finanțat lucrarea. S-a semnat un contract cu Valdek și trebuia să fie întocmit un act în care să se dovedească că s-a renunțat la lucrări și prin care să fie înștiințat Ministerul Dezvoltării că nu se mai execută strada Fermei și din ce motive. Ținând cont că locuitorii trebuie să fie informați cum se cheltuie banii publici, trebuia să apară undeva informația asta”, ne-a spus Tiberiu Diaconu

Printre altele, acesta a amintit și de problemele legate de lipsa canalizării. 

„E o directivă europeană prin care statul român este somat ca până în 2018 toată lumea să fie legată la canalizare. Ce au făcut din 2014 până acum ca să aducă canalizarea de la strada Fermei până la strada Nucului? Funcționăm aici 50 de case pe fose septice în anul 2020”, a mai adăugat președintele Asociației de Proprietari din cartier. 

„Oamenilor le este foarte greu să înțeleagă că aceste documentații nu se fac una-două”

Viceprimarul Tóth-Birtan Csaba spune că motivul pentru care s-a renunțat la lucrări a fost cel mai probabil retragerea sursei de finanțare.  

„Probabil că a fost în acel celebru credit BERD (n.red. Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare). Știți că din cauza asta a fost interogat primarul de DNA. Primăria a reziliat contractul și atunci n-a mai fost finanțare. Acum va trebui să finanțăm din surse proprii. Trebuie reactualizată documentația, o dată pentru că s-au schimbat prețurile din cauza ordonanței prin care se ridică salariul minim în construcții, dar și la materiale. Este și lipsa de proiectanți și specialiști. Oamenilor le este foarte greu să înțeleagă că aceste documentații nu se fac una-două. Cauzele pentru care s-a renunțat la lucrări au fost făcute publice, că s-a reziliat acel contract de credit cu BERD-ul. Oricum, și strada Fermei figurează în lista de investiții, va fi actualizat proiectul și o să licităm”, ne-a spus viceprimarul Tóth-Birtan Csaba. 

Nu se știe deocamdată când va ajunge asfaltul pe strada Fermei, spune Antal Árpád. Și acesta a invocat, la rândul său, problema lipsei constructorilor care să se apuce de lucrare.

„Nu pot să spun când se finalizează o lucrare atâta timp cât nu am nici măcar contractul semnat și atâta timp cât nu știu dacă se prezintă vreo firmă la licitație. Problema cea mai mare a României în acest moment este faptul că în ultimii cinci ani nu au existat firme europene. Nu discutăm acum de ce, dar nu au fost firme europene. În schimb, în locul firmelor europene au fost foarte multe contracte care au omorât jumătate din firmele de construcții din țară. În acest moment suntem în situația în care în perioada 2020 - 2023 doar din fonduri europene pentru investiții ar trebui să cheltuim peste 20 de miliarde de euro, plus fonduri naționale și așa mai departe. Pur și simplu nu există capacitate fizică a constructorilor. Acești bani vor rămâne la Bruxelles din trei motive – unul pentru că suntem în 2020 și abia acum lansăm licitații, doi – pentru că procedurile sunt așa cum sunt în România și trei, pentru că firmele nu există ca să facă aceste lucrări”, ne-a explicat Antal Árpád. 

Reprezentanții primăriei Sfântu Gheorghe au anunțat la începutul anului că în 2020 ar urma semnarea contractelor pentru reabilitarea străzilor Dealului, Sporturilor, Rozelor și Vasile Goldiș. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.