ACTUALITATE 6 iunie 2013

Nevoi multe și bani puțini la Valea Mare

de Monica Vrânceanu | 59 vizualizări

Ca mai toate primăriile județului, şi cea din Valea Mare funcționează cu un buget de criză a cărui valoare este identică cu cea a bugetului din 2008. Primarul comunei, Gheorghe Avram, nu vrea să dea cifrele bugetului din cauză că acestea cuprind inclusiv salariile de la școală și alte instituții finanțate local, însă spune că planuri de dezvoltare poate avea oricine, diferența făcând-o banii, care dau posibilitatea de a le pune în aplicare. Mai mult de atât, autoritățile locale s-au ales inclusiv cu datorii de aproape 60.000 de lei provenite din neachitarea unor proiecte derulate și încheiate deja, pentru care sumele respective ar fi trebuit să vină de la autoritățile centrale.

Proiectele de la Valea Mare implică finalizarea unei săli multifuncționale, unde s-au investit deja 300.000 de lei, dar mai sunt necesari 100.000 de lei pentru finisaje; aici vor funcționa, la etaj, inclusiv două săli de clase, în vreme ce sala multifuncțională va servi atât ca spațiu pentru activități sportive cât și pentru alte evenimente. În comună urmează să înceapă și lucrări de modernizare a rețelei electrice – din cauza căderilor frecvente de tensiune, precum și o acțiune amplă de decolmatare a pârâului Valea Mare, deoarece există porțiuni cu risc ridicat de inundații. Autoritățile locale mai au depuse la Consiliul Județean proiecte legate de introducerea apei și canalizării, reabilitarea Căminului cultural, precum și solicitări de intervenție pentru reabilitarea DJ 121 A, Întorsura Buzăului – Valea Mare – Sfântu Gheorghe.

Drumul spre zona Întorsurii, o speranță îndepărtată

DJ 121 A este, de fapt, marea „durere” a primarului Gheorghe Avram, care crede că multe s-ar schimba în zonă dacă acest drum ar fi refăcut. Primarul spune că drumul oferă cea mai rapidă legătură între Sfântu Gheorghe și zona Întorsurii, datorită distanței sale de numai 39 de kilometri, și este de părere că dacă acesta ar fi modernizat sorta oamenilor din zonă ar fi cu totul alta.

Degeaba vrem să dezvoltăm turismul rural, dacă nu avem un drum pe care să vină turiștii. Locurile noastre, inclusiv cele dintre Valea Mare și zona Întorsurii, sunt inaccesibile din cauza drumului prost. Și turiști interesați să vină aici ar fi, mai ales că avem și Mănăstirea Valea Mare, o locație foarte căutată de oameni din toată țara. Cred că dacă acest drum s-ar moderniza, s-ar deschide multe oportunități pentru întreaga zonă”, a spus Gheorghe Avram, susținând că drumul în sine beneficiază de o fundație bună, astfel că lucrările ar necesita costuri mai puține.

CJ are doar 3 milioane de lei pentru drumuri

Aproape toate autoritățile locale din județ își pun așteptările referitoare la drumuri în Consiliul Județean (CJ), fiecare având măcar câte un drum care ar trebui reparat „de urgență”, deoarece de acesta depinde bunăstarea oamenilor. În urmă cu doar câteva zile, primarul din Turia, Daragus Attila, se plângea și el de gropile din DJ 113, drumul spre Balvanyos și Lacul Sfânta Ana, spunând că acesta afectează negativ turismul.

În context, administratorul public al județului, Kovács Ödön, ne-a declarat că deși înțelege dorința fiecărui primar de a lupta pentru comuna sa, DJ 113 este prioritatea județului înaintea oricărui alt drum. Kovács spune că, de fapt, DJ 121 A e într-o stare practicabilă, mai ales că s-au mai exacutat acolo lucrări de întreținere.

„Intervențiile sunt prioritizate nu doar de interesul pentru drum ci și din punct de vedere al izolării. Valea Mare și Întorsura nu sunt în pericol de a fi izolate, dar Baraoltul e în acest pericol dacă nu se va face drumul de legătură cu Micfalău, mai ales că avem de-a face cu două poduri blocate la Apața și Belin. Iar DJ 113 rămâne o prioritate, fiind drum de interes național. Cu ce bani l-am face însă, nu știe încă nimeni”, a spus Kovács.

Administratorul a amintit că DJ 113 fusese inclus în vechiul program „10.000 de km de drumuri județene”, care în cele din urmă a picat; atunci însă, reabilitarea și modernizarea DJ 113 fusese evaluată la 70 de milioane de lei.

În condițiile în care CJ are un buget de 6 milioane de lei pentru drumuri, din care 3 milioane de duc pe deszăpezirile de iarnă, e clar că nu avem cum să reparăm drumurile. Toată lumea ar vrea să se facă, CJ ar vrea să atragă bani, dar sistemul e greoi și foarte complicat oricum. Prin urmare, nu văd cum am putea face investiții în toate drumurile unde este necesar”, a mai spus Kovács Ödön.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.