Ipoteză controversată: Șahul – materie obligatorie la școală?
Potrivit unui proiect de lege, șahul ar putea deveni materie obligatorie la școală. Elevii ar putea astfel intra în tainele sportului minții, familiarizându-se cu tabla alb-neagră și strategiile jocului.
Șahul te dezvoltă
Președintele Clubului de Șah „Cavalerul” din Sfântu Gheorghe, László Zoltán este de părere că șahul ar fi trebuit introdus în programa școlară de mult, cel puțin ca și materie facultativă. Cu toate acestea el crede că a învăța copiii să joace șah nu poate fi făcut haotic, de pe o zi pe alta. „Nu avem specialiști care ar putea preda șahul. La nivel național nu cred că suntem pregătiți pentru o astfel de decizie. Deocamdată vorbim de planuri și zvonuri, întrucât nu am primit nici un comunicat de la Federația Română de Șah în ceea ce privește introducerea acestui sport ca și materie obligatorie la școală” – spune László Zoltán. În opinia lui, șahul ca materie școlară nu are ca scop principal „producerea” pe bandă rulantă a geniilor, ci dezvoltarea gândirii logice a elevilor. „Prin șah elevii învață autocontrol, asumarea consecințelor, își dezvoltă capacitatea de a lua decizii într-un timp scurt, de a respecta partenerii de joc, de a-și asuma eșecurile și de a urma reguli stricte. Copiii care învață șah își dezvoltă gândirea logică, atenția și dobândesc aptitudini de a învăța mai ușor” – este de părere specialistul.
Multe ore de muncă
Șahul este un sport complex, a cărui învățare necesită mii de ore de muncă. Pentru a ilustra acest lucru, vom face o comparație între timpul necesar învățării unei limbi străine și cel necesar pentru a ajunge la un nivel mediu în șah. Un jucător de șah pornește de la 1200 de puncte (această valoare se atribuie celor care încep să practice acest joc). Cei mai buni jucători din lume au în jur de 2800 de puncte. Pentru ca un începător să ajungă la un nivel mediu de 1700-2000 de puncte, are nevoie de 10.000 de ore de antrenament. Pentru a desăvârși cunoașterea limbii engleze de exemplu, un om are nevoie în medie de 1500-2000 de ore de studiu. Așadar, dacă jucătorii de șah care își iau treaba în serios ar învăța limbi străine în orele petrecute lângă tabla de șah, ar ieși adevărate dicționare poliglot.
Înotul și atletismul ar fi mai utile
Szerző Árpád este profesor de sport și se ocupă și de gimnastică de recuperare. L-am întrebat, ce părere are despre introducerea șahului ca și materie obligatorie la școală. „Sunt de acord cu importanța șahului și nu pun sub semnul întrebării beneficiile aduse de acest sport dezvoltării mentale a copiilor. Cu toate acestea cred că elevii de azi au un program supraîncărcat și nu le mai lipsește încă o oră care să îi solicite psihic. „Ar trebui să se pună un accent mai mare și pe antrenarea corpului. Bazele unei dezvoltări armonioase a corpului sunt înotul, gimnastica și atletismul. Prin practicarea acestor discipline am putea reduce semnificativ numărul acelor copii care au probleme cu spatele. Prin înot copilul folosește simultan membrele, acestea se dezvoltă la fel. În multe țări înotul este parte a programei școlare, aici încă nu. De asemenea ar fi util să avem o săptămână în vacanța de iarnă în care copiii să meargă la schi. Sunt antrenor de handbal, dar baza tuturor jocurilor cu mingea sunt aceste discipline fără de care degeaba trimiți un copil pe teren” – ne-a declarat Szerző.
Măcar trei ore de educație fizică
Antrenorul de gimnastică Botoș Liviu este de părere că o oră sau două de educație fizică pe săptămână este prea puțin. În opinia lui dacă programa școlară ar conține cel puțin trei astfel de ore, am avea mai puțini copii obezi. „Dacă toți copiii ar avea cel puțin trei ore de educație fizică la școală, am avea rezultate notabile în decurs de câțiva ani. Numărul copiilor supraponderali sau obezi ar scădea cu siguranță” – este de părere Botoș Liviu.
Părinții vor mai mult timp liber
Copiii fac ce li se cere, fără a avea un cuvânt de spus în toată povestea. Vocea părinților însă ar trebui, cel puțin teoretic, ascultată. Kádár Izabella este mama unei fetițe de clasa a doua. Ea crede că programul școlar al copiilor este și așa încărcat, nu mai este nevoie de încă o oră în plus. „Dacă una dintre orele de matematică s-ar înlocui cu șah, aș fi încântată. Astfel copiii ar pune oarecum în practică logica pe care o învață și la ora de matematică. Sunt împotriva unei programe școlare și mai încărcate pentru că cei mici abia mai au timp pentru ceea ce înseamnă de fapt copilăria: joacă” – ne-a spus tânăra.
Neagu Ion, un tată din Sfântu Gheorghe crede că generația de elevi de acum este folosită ca și cobai pentru experimentele unei societăți care nu mai știe ce să inventeze. „Și noi am învățat șah, dar nu la școală. Ne-a învățat tata acasă. La fel ar trebui și acum, părintele să învețe noțiunile de bază, iar în cazul în care copiilor le place și vor să continue această disciplină, să fie înscriși la un club” – ne-a declarat acesta.
Deocamdată nu se știe dacă șahul va deveni sau nu materie de școală. Cert este că întotdeauna vor fi opinii pro și contra. Până când vom ști dacă elevii vor spune șah- mat la școală sau nu, iubitorii acestui sport se pot delecta cu câte o partidă la Clubul de Șah „Cavalerul”.