Îmbulzeală de Bobotează pentru apa sfinţită
Sute de credincioşi au luat parte ieri la Slujba de la Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe
Mii de credincioși au participat ieri la slujbele de Bobotează ținute de preoți în bisericile întregului județ, iar la Catedrala Ortodoxă din Sfântu Gheorghe s-au adunat, încă de dimineață, sute de oameni dornici să asculte slujba și să ia apa sfințită (agheasmă) acasă.
Credincioșii au venit la Catedrală cu mic și mare, înfruntând gerul și vântul și foarte mulți dintre ei au trebuit să-și aștepte rândul la agheasmă afară, pentru că în Catedrală nu mai era loc iar ușile lăcașului au fost blocate minute în șir de puhoaiele de oameni care fie încercau să intre, fie încercau să iasă de la slujbă. Astfel, foarte mulți dintre cei care au vrut să ia agheasmă au ascultat slujba Bobotezei de afară, în vreme ce alții, mai curajoși, s-au aventurat în biserică, riscând să se înghesuie la un loc cu alți credincioși.
Două tone de apă sfinţită
În acest an, Boboteaza nu s-a organizat pe malul Oltului tocmai pentru ca oamenii să vină în număr cât mai mare în biserici, să asculte slujbele și să fie mai aproape unii de alții. Preotul Cristian Groza de la Catedrala Ortodoxă spune că deși nici în acest an nu au lipsit îmbulzelile, s-a observat totuși o schimbare a atitudinii credincioșilor, care sunt tot mai stăpâniți și cuviincioși. La Catedrală au fost pregătite 2.000 de sticle de câte 0,5 litri cu agheasmă, fiecare credincios putând lua cel mult două astfel de sticle; în plus, preoții au mai sfințit și o tonă de apă în butoaie. Chiar dacă credincioșii au venit în număr foarte mare, preoții de la Catedrală spun că a mai rămas agheasmă și pentru cei care nu au ajuns duminică, astfel că oamenii pot veni să își ia apa sfințită și în aceste zile.
Agheasma mare, la loc de cinste în casele credincioșilor
Agheasma de Bobotează (numită și „agheasma mare”) este socotită leac pentru sănătate, dar este folosită și la stropirea caselor și animalelor. Agheasma mare se ia dimineaţa, pe nemâncate, înaintea anafurei, timp de o săptămână – din ajunul Bobotezei, până la Odovania Praznicului Bobotezei, pe 14 ianuarie. Potrivit tradiţiei, agheasma mare este păstrată la loc de cinste în fiecare locuinţă, căci sfințirea apei înseamnă aducerea ei la starea inițială, așa cum o crease Dumnezeu la început, când era apă vie, sfântă și nealterabilă – înainte de căderea omului în păcat. În tot cursul anului, agheasma mare se păstrează într-o sticlă la loc curat și nu se consumă decât atunci când omul postește și nu manâncă nimic toată ziua, până la 4-5 după-amiaza și este spovedit. Cuvântul „agheasmă” vine din limba greacă – apă sfinţită. Ca element fundamental al Creaţiei, apa se foloseşte la spălarea şi curăţirea fizică, dar este asociată şi lucrării de curăţire spirituală, de îndepărtare a urmelor păcatului, fiind considerată elementul cel mai însemnat pentru toate creaturile.