ACTUALITATE 6 martie 2012

Gara noastră mică – rușinea orașului [FOTO]

de Székely Emőke | 729 vizualizări

Încep lucrările de modernizare la Gara CFR din Sfântu Gheorghe.

Clădirea Gării din municipiu, precum și peroanele nu au mai fost atinse de lucrări de reabilitare de mai bine de zece ani. Așa se face că poarta feroviară de intrare în oraș se află acum într-o stare deplorabilă, fără nici cea mai mică urmă a faptului că cei care coboară din tren la Sfântu Gheorghe, se află de fapt într-un municipiu reședință de județ.

Clădire uitată de lume

Sala de așteptare din clădire este o încăpere rece și murdară. La parter, unde odată erau casele de bilete și un chioșc de ziare și reviste, este acum gol. Călătorii îndrăzneți sau obosiți se așează pe bucăți de plastic care amintesc de scaune cândva noi și frumoase. Am urcat la etaj pentru a vedea ce mai este din vechea sală de așteptare. Ne-a întâmpinat un gol imens, ferestre sparte, gunoi și pereți desenaţi, de pe care am aflat că Andrei este (sau cel puțin a fost) iubitul Corinei, dar și că cineva este împotriva comunismului. O pernă veche și ruptă ne duce cu gândul la faptul că această încăpere este de fapt casă pentru cineva. Nu vorbim de o ipoteză pentru că în luna ianuarie poliția a ridicat de aici persoane fără adăpost. De fapt, polițiștii doar au încercat să îi ducă pe acești oameni la adăpost, pentru că ei au opus rezistență, spunând că Gara este un domeniu greu de ocupat.

Peroane deplorabile

Ieri pe la prânz, la ora vizitei noastre, gara era pustie. Peroane goale, cu doar câteva coșuri de gunoi vechi de câteva decenii, ruginite și găurite. Șinele așteptau trenurile celor două companii: CFR și Regiotrans. Într-un final a sosit şi trenul, cel de la Brețcu. Au coborât câteva zeci de persoane pe care le-am întrebat ce părere au despre trenurile și gările de la noi. Maria Bădilă este o bătrână în vârstă de 67 de ani care a venit cu trenul de la Covasna. Ne-a spus că alege trenul de fiecare dată pentru că este mai comod decât microbuzul. „Trenurile acestea noi sunt comode, curate, nu am nimic de obiectat. Nu același lucru pot spune despre gară. La ce să te aștepți de la comunele mici, dacă gara din Sfântu Gheorghe este așa cum este?” – se întreabă retoric femeia.

Naveta de zi cu zi

Între timp a mai sosit un tren, din direcția Brașov. Au coborât mai multe persoane, majoritatea dintre ei fiind navetiști. Albert Gyula face naveta dintr-o localitate apropiată de Sfântu Gheorghe. El spune că este mai rentabil să folosească trenul, deși acesta nu circulă atât de des precum microbuzele, și că s-a obișnuit cu acest mijloc de transport, la fel cum s-a obișnuit și cu gările lăsate în paragină. Un alt navetist, Kovács György, ne-a declarat că ar trebui demolată clădirea actuală și reconstruită gara din temelii. „Această clădire este veche, murdară, infectă chiar, de aceea cred că ar fi bine dacă s-ar demola și oficialii ar construi una nouă. Mucegaiul din pereți va reapărea și după zugrăvire, așadar prin simpla reabilitare nu cred că se va face mare lucru, care să fie și de durată” – afirmă el.

Renovarea costă două milioane de euro

Prima veste despre renovarea Gării din Sfântu Gheorghe a venit anul trecut. „Nu sunt deloc mulțumit de actuala stare a clădirii Gării și perimentrului acesteia, iar cu reabilitarea și modernizarea sper că vom vedea în cele din urmă, și în acest caz, luminița de la capătul tunelului”, declara primarul Antal Árpád, care consideră că acest punct reprezintă inclusiv o carte de vizită a orașului, fiind primul obiectiv pe care îl văd cei care ajung la noi cu trenul. La ultima vizită a sa în județul Covasna, fostul ministru al transporturilor, Anca Boagiu, spunea că reabilitarea și modernizarea gării va costa două milioane de euro, iar lucrările vor începe din această primăvară.

Au apărut primii muncitori

În clădirea Gării toate ușile erau închise cu lacăt. Atât pe partea de CFR, cât și pe partea de Regiotrans, Sfântu Gheorghe aparține de Centrul Regional Brașov, așadar pentru informații cei din oraș sunt îndreptați către Brașov. Cert este că primii muncitori au apărut deja în jurul Gării, iar prima mișcare ce dă vestea schimbării este golirea incintei clădirii. Casa de bilete nu mai este în clădirea gării, angajatele care le dau bilete călătorilor fiind mutate în afara clădirii în câteva containere. Mutarea casei de bilete le dă bătăi de cap unora, dat fiind faptul că accesul către noile puncte de achiziție a biletelor este marcat cu săgeți desenate pe coli de hârtie, care însă nu sunt prea vizibile, mai ales în întuneric.

Planuri mari

Primarul Antal Árpád a declarat că planul de reabilitare a Gării cuprinde mai multe capitole, printre care se numără reabilitarea și modernizarea peronului și a clădirii, dar și construirea de locuri de parcare pentru mașini și biciclete. Potrivit spuselor primarului, se va pune accent și pe evitarea actelor de vandalism, de aceea noua gară va fi dotată cu camere de supraveghere video.

Situația în județ

Haltele și gările din județ sunt aproape toate la fel de vechi și dărăpănate ca cea din Sfântu Gheorghe. „Clădirile de multe ori sunt fără acoperiș, uși sau geamuri, excepție făcând doar acele încăperi care sunt închiriate de către angajații Regiotrans. Compania nu prea are ce să facă, din moment ce acestea sunt proprietatea statului. Nu ne prea convine faptul că pasagerii noștri așteaptă trenul în frig, dar nu avem ce face. Sperăm ca măcar Gara din Sfântu Gheorghe să fie una demnă de oraș” – ne-a declarat un mecanic de tren.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.