Doar trei proiecte din 18 au fost realizate de TAM în 2014
Raportul de audit intern realizat la Teatrul „Andrei Mureșanu” arată că numai 16,67% din totalul proiectelor cuprinse în planul managerial pe 2014 au fost realizate
Teatrul „Andrei Mureșanu” a fost supus anul acesta, în perioada 15 iunie – 16 iulie, verificărilor de audit de regularitate. Misiunea i-a revenit Compartimentului de Audit Intern al Primăriei Sfântu Gheorghe și a presupus analiza activității financiar-contabile a instituției. Prin această acțiune, Compartimentul de Audit a urmărit să îi asigure conducerii o independență în ceea ce privește activitatea financiar-contabilă, să formuleze o opinie fundamentată asupra gradului de funcționalitate și să facă o serie de recomandări de îmbunătățire cu privire la atingerea obiectivelor, conformitatea cu legile, fiabilitatea, acuratețea și utilitatea informațiilor, regularitatea tranzacțiilor, economicitatea utilizării resurselor, eficiența și eficacitatea operațiilor, protejarea activelor și a intereselor împotriva deteriorării.
Bilanțul anului 2014 este unul trist
Conform datelor cuprinse în Raportul de Audit emis de Primăria Sfântu Gheorghe, bilanțul proiectelor TAM pentru anul 2014 este unul foarte trist. Managerul Dan Țopa își asumase prin contractul de management și prin lista programului minimal al TAM un număr de 18 proiecte, cu un buget total estimat la 495.000 lei. Banii ar fi trebuit folosiți pentru cheltuieli cu materiale și prestări servicii cu caracter funcțional, necesare realizării proiectelor cuprinse în respectivul contract managerial. În scopul realizării celor 18 proiecte, a fost aprobat un buget inițial de 126.500 lei, care, prin rectificări bugetare, până la finele anului 2014 a ajuns la suma de 262.000 lei, din care s-au cheltuit 220.346 lei.
Dintre cele 18 proiecte numai trei au fost realizate pe parcursul anului 2014, reprezentând 16,67% din totalul proiectelor asumate de manager. Primul dintre proiectele realizate este cel intitulat „Despre români numai de bine – Sfântul din Sfântu Gheorghe”, un spectacol dedicat, scris de către Peca Ștefan, al cărui buget estimat a fost de 70.000 de lei, dar care a costat în cele din urmă 103.428 lei. Celelalte două proiecte, „Să ne cunoaștem prin teatru” și Proiecții de filme, care au avut bugete estimate de 16 și respectiv 10 mii de lei, figurează ca realizate, dar la rubrica de cost realizat suma pentru fiecare eveniment este zero.
Prin urmare, din cei 262.000 lei, cât s-a acordat de către Primărie pentru cele 18 proiecte, un singur proiect „Despre români numai de bine”, a avut o valoare finală de 103.428 lei, respectiv 46,93% din tot bugetul. Diferența de 116.918 lei a fost utilizată pentru punerea în operă a altor proiecte culturale din dispoziția managerului. Conform informațiilor cuprinse în Raportul de audit intern al TAM, nota explicativă dată de fostul manager Dan Țopa cu privire la această situație justifică nerealizarea celor 18 proiecte propuse pentru anul 2014 printr-un buget insuficient pentru obiectivele asumate. Astfel, în cursul anului 2014, Teatrul „Andrei Mureșanu” a realizat un număr total de 71 de reprezentații proprii, din care 57 la sediu și 14 în deplasări și turnee.
În ceea ce privește veniturile proprii asumate de manager pentru 2014, acestea se ridicau la suma de 130.000 lei, din care nu s-a realizat decât 53,84%, respectiv 69.991 lei, sumă provenită din bilete la spectacol în valoare totală de 37.491 lei, sponsorizări (2.500 lei) și de la Ministerul Culturii (30.000 lei).
Alte nereguli constatate
Printre altele, s-a constatat că registrul-inventar nu este completat corespunzător și nu este utilizat în concordanță cu destinația pe care o are, neoferind posibilitatea de a identifica și controla în orice moment obiectele patrimoniale inventariate, ceea ce face instituția să fie pasibilă de amendă.
Totodată, s-a constatat că nu există o evidență integrală a elementelor de decor, a păpușilor, a marionetelor și a instrumentelor, motiv pentru care TAM a primit recomandarea de a achiziționa un Registru pentru evidența analitică a acestora, precum și pe cea de desemnare a unei persoane care să se ocupe de acest registru în conformitate cu prevederile unei fișe a postului corect întocmite în acest scop.
Printre celelalte abateri constatate se mai numără transferarea fără documente justificative de bunuri între gestiunile din incinta Teatrului, efectuarea de înregistrări contabile fără respectarea planului de conturi pentru instituții publice, neutilizarea mijloacelor electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire și pentru realizarea achizițiilor directe pentru 40% din valoarea totală a achizițiilor publice efectuate în perioada ianuarie 2014 – mai 2015 și neimplementarea sistemului de control managerial, la nivelul entităţii publice.
Concluzie
În urma auditului rămân de îmbunătățit: organizarea registrelor contabile, conducerea contabilității și a activității financiare, organizarea activității de achiziții publice și evaluarea stadiului de implementare a sistemului de control intern-managerial.
În următoarea perioadă, TAM are obligația de a întocmi programul de acțiune în vederea implementării recomandărilor primite de la echipa de audit, precum și obligația de a-i raporta constant auditorului stadiul de implementare a acestora.