Date oficiale: câți pietoni au fost răniți în accidentele din județ în primele șase luni din 2021
Care sunt cele mai periculoase treceri de pietoni din județul Covasna, după numărul de accidente
Aproape că nu trece zi în care să nu aflăm, fie din județ, fie de la nivel național, despre accidente rutiere unde oamenii sunt răniți sau chiar își pierd viețile. Numărul mare de mașini, graba, neatenția și nerespectarea legislației rutiere nu îi scutește nici pe pietoni din postura de victime ale unor astfel de evenimente. Totuși, în județul Covasna, numărul accidentelor rutiere în care au fost implicați pietoni pare să fie în ușoară scădere față de anul trecut. Cel puțin așa reiese din datele înregistrate de IPJ Covasna în prima jumătate a acestui an. Sunt și câteva treceri de pietoni din județ unde e nevoie de și mai multă atenție din partea tuturor participanților la trafic, pietoni și șoferi, pentru că numărul mare de accidente petrecute aici le încadrează în categoria celor cu risc ridicat.
Un raport întocmit de Inspectoratul de Poliție al Județului (IPJ) Covasna ca urmare a unei solicitări de informații publice din partea ziarului Observatorul de Covasna arată că față de primele șase luni din 2020, în aceeași perioadă din 2021 (1 ianuarie – 30 iunie) numărul accidentelor rutiere în care au fost implicați pietoni este ceva mai mic. Și numărul evenimentelor rutiere din care a rezultat rănirea gravă a pietonilor a scăzut, chiar la jumătate.
Datele furnizate de IPJ Covasna arată, așadar, că „în perioada 01.01 – 30.06.2021, la nivelul județului Covasna, s-au produs 15 accidente rutiere soldate cu victime omenești, în care au fost implicați pietoni”. Dintre acestea, 5 au fost încadrate ca fiind accidente grave. În plus, este de precizat și că 9 s-au produs pe trecerile pentru pietoni.
Situația din aceeași perioadă a anului trecut arată că „la nivelul județului Covasna, s-au produs 17 accidente rutiere soldate cu victime omenești, în care au fost implicați pietoni, 10 dintre acestea fiind grave”, arată datele IPJ Covasna. Pe trecerile de pietoni au avut loc 8 dintre aceste accidente.
Se constată, așadar, că anul acesta a crescut, cu un caz, numărul accidentelor petrecute pe semnalizarea marcată pentru pietoni.
Până la finele anului 2020, numărul accidentelor în care au fost implicați pietoni s-a dublat, mai arată informațiile poliției din județ, adică în „perioada 01.01 – 31.12.2020, la nivelul județului Covasna, s-au produs 34 accidente rutiere soldate cu victime omenești, în care au fost implicați pietoni. Din totalul celor 34 de accidente, 16 au fost încadrate ca fiind accidente grave, iar 18 s-au produs pe trecerile pentru pietoni”, arată datele furnizate de IPJ Covasna.
260 de acțiuni care vizează pietonii
În ceea ce privește măsurile pentru prevenirea producerii acestui tip de accidente, IPJ Covasna ne-a informat că în perioada analizată, adică între 1 ianuarie 2020 și 30 iunie 2021, polițiștii covăsneni au organizat 260 de acțiuni pe linia neacordării priorității pietonilor și abaterilor săvârșite de către pietoni.
În 2021, „la nivelul județului Covasna, au fost aplicate 220 de sancțiuni contravenționale pietonilor care au încălcat legislația rutieră, iar în cursul anului 2020, au fost aplicate 437 astfel de sancțiuni”, mai informează IPJ Covasna.
Care sunt cele mai periculoase treceri de pietoni din județ
Printre cele mai periculoase treceri de pietoni din județ se găsesc una din Sfântu Gheorghe, una din Târgu Secuiesc și una din localitatea Ozun.
„Cele mai multe accidente rutiere în care au fost implicați pietoni, s-au produs la trecerile pentru pietoni din municipiul Sfântu Gheorghe (strada Lt. Păiș David – toate trecerile), municipiul Târgu Secuiesc (strada Fabricii – toate trecerile) și localitatea Ozun (trecerea pentru pietoni de la km. 24+600m)”, se mai arată în răspunsul oferit de IPJ Covasna.
Când se vor monta semafoarele pe strada Lt. Păiș David
Pentru reducerea riscului de producere a accidentelor rutiere la trecerile de pietoni de la intrarea din Sfântu Gheorghe, autoritățile locale au demarat un proiect pentru semaforizarea acestora. Este vorba despre „Instalare sistem de semaforizare cu buton la trecere de pietoni”, care vizează străzile Păiș David și Lunca Oltului, respectiv DN12.
„Am dori să realizăm opt treceri de pietoni cu sistem de semaforizate cu buton. Scopul acestei investiții este fluidizarea și o mai mare siguranță a traficului rutier și pietonal, evitarea accidentelor”, spunea, la finele lunii martie, în cadrul ședinței ordinare a CL Sfântu Gheorghe, moment în care s-a adoptat actualizarea devizului, primarul Antal Árpád.
În prezent, demersul a trecut de etapa de proiectare, ne-a spus luni viceprimarul Toth-Birtan Csaba și planurile sunt ca până la finele anului, proiectul să fie implementat. „Avem proiect tehnic, e inclusiv verificat. Se lucrează la autorizația de construire, în sensul că se solicită avizele și între timp se demarează și achiziția publică. Eu cred că în cursul lunii august o să avem un partener contractual. Între timp eliberăm și avizele și autorizația, deci în septembrie s-ar putea apuca de lucrare executantul”, ne-a declarat acesta.
Tot edilul ne-a spus și că, dacă achiziția publică și celelalte demersuri birocratice vor înainta fără probleme, până la sfârșitul anului, cele opt noi semafoare vor putea fi, cel mai probabil, puse în funcțiune.
Lucrările de semaforizare a trecerilor de pietoni presupun, conform proiectului, montarea de stâlpi noi pentru semafoare, câte doi la fiecare trecere de pietoni, de o parte și de cealaltă a străzii și semafoare dotate cu buton pentru pietoni, astfel încât traversarea se va face la cerere.
Totodată, în proiect se arată că semafoarele vor fi dotate cu sistem de supraveghere video și cu un sistem acustic pentru nevăzători. Acestea vor fi supraluminate pe timpul fazei de traversare.
Valoarea totală a acestei investiții ar urma să fie de peste 1,3 milioane de lei.
Ministrul de Interne: indisciplina pietonilor, principala cauză de producere a accidentelor rutiere în România
Subiectul accidentelor rutiere a fost luni și pe agenda publică națională, după ce la final de săptămână nu mai puțin de 24 de persoane au murit din această cauză.
Ministrul de Interne Lucian Bode a declarat că „principalele cauze pentru producerea accidentelor rutiere în România sunt: 1. indisciplina pietonilor, 2. viteza, 3. neacordarea de prioritate pentru pietoni, 4. neacordarea de prioritate pentru celelalte vehicule, 5. indisciplina bicicliștilor”.
Bode a reamintit, potrivit HotNews.ro, că România a avut cea mai mare rată a deceselor în accidente rutiere din Uniunea Europeană, în 2019. El a spus că, raportându-ne însă la 2019, numărul accidentelor grave a scăzut în primele 6 luni ale acestui an.
Ministrul Afacerilor Interne a făcut un apel către conducătorii auto să circule cu prudenţă şi să nu se grăbească: „Grăbiți-vă încet!".
Trei recomandări
Reamintim încă o dată trei recomandări utile, pe care le-am mai scris în articolele noastre pe același subiect, care ar putea duce la evitarea producerii accidentelor cu pietoni.
- Pietonii să se asigure cu atenție la traversarea străzii și să nu se angajeze în traversare decât după momentul în care au certitudinea că au fost observați de către conducătorii auto.
- Traversarea să se facă numai prin locurile marcate și semnalizate corespunzător și în conformitate cu prevederile Codului rutier.
- Conducătorii auto să circule cu viteză redusă în zona trecerilor de pietoni, să acorde prioritate persoanelor angajate în traversare conform prevederilor legale, să dea dovadă de atenție sporită în preajma unităților de învățământ în perioadele de trafic intens pietonal.