Construirea primei parcări etajate din Sfântu Gheorghe a început în acte
Va avea peste 190 de locuri de parcare; costul investiției este estimat la 62,7 milioane de lei
Consiliul Local Sfântu Gheorghe a aprobat studiul de fezabilitate care stă la baza construirii unei parcări etajate în strada Nicolae Iorga. Acest lucru înseamnă că sunt stabilite primele detalii privind viitoarea investiție care se va situa în zona stației de microbuze, în locul cunoscut ca sediul MultiTrans, în zona pieței agroalimentare.
Referatul de aprobare alăturat proiectului de hotărâre adoptat joi, 5 mai, de consilierii locali întruniți în ședință extraordinară arată că viitoarea parcare va avea 194 locuri (din care 10 pentru persoane cu dizabilități, 24 locuri mai spațioase, 9 parcări pentru motociclete și 8 spații care se pot încuia, pentru motociclete sau depozitare).
Clădirea va dispune, totodată, de spațiu tehnic și pentru depozitări, grupuri sanitare, birou de pază și supraveghere, iar la parter vor fi amenajate spații comerciale. Interesant este și faptul că autoritățile își doresc ca ultimul nivel descoperit să fie amenajat ca spațiu pentru practicarea sportului.
Tot în ceea ce privește detaliile tehnice, documentele arată și că suprafața construită la sol a parcării va fi de 2.497,43 mp, iar suprafața construită desfășurată de 10.647,86 mp. Bugetul total al investiției este estimat la 62.726.015,88 de lei.
„Obiectivul principal al municipalității este asigurarea condițiilor optime pentru desfășurarea circulației pietonale și a autoturismelor.
Prin realizarea prezentului proiect se dorește fluidizarea traficului din zonă, cauzată de lipsa locurilor de parcare și de autoturismele parcate sau staționate neregulamentar în străzile adiacente. De asemenea, prin terenurile de sport de la ultimul etaj a clădirii se dorește stimularea interesului pentru activitățile cu caracter sportiv și ridicarea standardului de viață.
Funcțiunile prezente în zonă, definite prin Piața Centrală, funcțiunile comerciale individuale, de alimentație, locuințe colective și organizarea urbanistică nefavorabilă, toate contribuie la aglomerația accentuată în zona străzii Bánki Donát, creând un disconfort șoferilor de autoturisme, aceștia fiind expuși la riscul de accidente”, se mai arată în referatul de aprobare.
Potrivit viceprimarului Tóth-Birtan Csaba, următorul pas în derularea acestui proiect este întocmirea proiectului tehnic, iar apoi se va încerca găsirea unui constructor, prin procedura de licitație publică. În ceea ce privește sursa fondurilor pentru această investiție, acesta spune că deocamdată nu s-au identificat surse externe, așa că, cel mai probabil, dacă între timp nu se vor ivi alte oportunități, construcția va începe cu bani din bugetul local.
Înainte, însă, ca toate aceste detalii să fie stabilite, trebuie inițiate proceduri și pentru dărâmarea construcțiilor care se află în prezent în autogara de la capătul străzii Nicolae Iorga.
„Încă nu este gata proiectul de demolare, dar urmează să fie”, ne-a spus viceprimarul.
Termenele de realizare ale investiției nu sunt încă stabilite, dar actele aprobate joi arată că proiectul tehnic ar trebui să fie întocmit în trei luni, iar 24 de luni ar urma să dureze execuția lucrării, însă acest termen se scurge din momentul în care este semnat contractul cu un constructor.
Se fac planuri pentru încă trei parcări etajate în oraș
Pe lângă această parcare etajată, autoritățile mai au în plan să construiască încă alte trei astfel de spații: una în parcarea improvizată între străzile Crângului și Fabricii, una în zona străzilor Sporturilor – Nuferilor – Liliacului și alta în fosta piață Dolar din Simeria.
„Încă nu avem PUZ-urile pentru aceste zone. După ce le primim, urmează să facem și acolo studii de fezabilitate. (...) Pentru o parte am început amenajarea prin Sepsi Út-Építő (n.red. firma primăriei) și unde sunt garajele studiem dacă se poate face parcare etajată”, a mai declarat, pentru Observatorul de Covasna și CovasnaMedia.ro, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba.
Autoritățile din Sfântu Gheorghe au declarat în repetate rânduri că preferă să investească sume mai mari în construirea de parcări etajate, decât să sacrifice spațiile verzi din zonele de blocuri pentru acest scop. În plus, nu de puține ori s-a vorbit despre faptul că problema nu este atât numărul mic de locuri de parcare, cât mai degrabă numărul tot mai mare de autoturisme.
Sursa foto: captură foto din Studiu de fezabilitate/Primăria Sfântu Gheorghe