ACTUALITATE 19 iunie 2018

CNMV și momentul de glorie din Parlamentul European de la Strasbourg

de Iulia Drăghici - Taraș | 2583 vizualizări

Colegiul covăsnean a reprezentat România și a promovat clădirea școlii la cel mai înalt nivel

Echipa „Euroscola” de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe, formată din 24 de elevi și profesoarele Maria Băilă și Constanța Balog, s-a întors de la Strasbourg cu o mulțime de impresii în urma vizitei de lucru de la Parlamentul European, de la începutul lui iunie. Luni, 18 iunie, elevii s-au întors la școală și în ciuda vacanței proaspăt instaurate, au diseminat activitatea și au tras concluziile.

O „călătorie inițiatică”. Așa descriu cei 24 de elevi ai Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe și profesoarele lor experiența din perioada 30 mai  - 7 iunie a.c. de la Parlamentul European de la Strasbourg, șansă câștigată în cadrul concursului național „Euroscola”.

Alături de alte sute de elevi din state europene, veniți la aceeași întâlnire, sau la altele din jurul instituției Parlamentului, elevii au putut să participe la dezbateri adevărate, să voteze moțiuni, să-și spună punctele de vedere, adică în definitiv să-și exercite calitatea de cetățeni europeni, vorbind despre teme ca revoluția tehnologică, reducerea singurătății, îmbunătățirea sănătății bătrânilor, problema imigranților, biodiversitate, braconaj și altele.

Concluziile elevilor

Tinerii covăsneni nu au avut răgaz să se plictisească pentru că experiența Euroscola, de dinainte și după Strasbourg, le-a adus multe învățăminte, după cum ei înșiși o spun. Proiectul i-a învățat pe unii participanți ce înseamnă cu adevărat munca în echipă. Pe alții i-a învățat că trebuie să cunoască oamenii înainte să îi judece. Câțiva dintre elevii covăsneni și-au dat seama că e important să fie informați și să aibă păreri. Sunt tineri care s-au întors de la Strasbourg cu o nouă imagine a ceea ce înseamnă profesionalismul într-o meserie sau mai sunt cei care și-au dat seama de importanța lucrurilor mărunte în activitățile de zi cu zi. Responsabilitatea asumată, respectul și munca pentru a obține ceea ce îți dorești au fost alte lecții de viață pe care tinerii covăsneni le-au primit din vizita în țările Europene și în special la Parlamentul European de la Strasbourg. Sunt elevi ai CNMV care au plecat de la Strasbourg cu o dorință de a „instiga” la cultură, de a-i determina pe cei din jur să se informeze și să se implice conștient în deciziile ce privesc viața comunității în care trăiesc. Valorile europene în comparație cu cele ultra-naționaliste a fost o altă temă care, în urma activităților de la Parlamentul European a rămas în memoria tinerilor.

„Principalul obiectiv al acestui proiect a fost să atragem puțin atenția asupra școlii noastre, asupra acestei clădiri istorice, lucru cu care ne mândrim, pentru că am reușit. Chiar am reușit. Am avut videoclipuri la care am reușit să strângem peste 10.000 de vizualizări. Ceea ce nu e puțin. Acest lucru reflectă efortul comun pe care l-am depus cu toții, munca în echipă și interesul și dedicația cu care am muncit  pentru acest proiect”, a spus,  în cadrul diseminării de luni, elevul Tudor Goicea.

„Parcă deschizi ochii și vezi lucrurile din mai multe puncte de vedere. E altceva când tu ești pus în fața faptului împlinit și conștientizezi mult mai bine lumea în care trăiești și poți să iei propriile decizii, să te gândești tu din punctul tău de vedere, nu din punctul profesorilor, al părinților sau familiei”, este și concluzia Denisei Ungureanu.

„Prin intermediul proiectului am putut să ne dăm seama de anumite lucruri cu care ne vom întâlni în viață. Cel mai important ar fi că noi ca tineri avem nevoie la vârsta noastră să vedem cât mai multe lucruri, să ne formăm o opinie și cred să vedem cât mai multe culturi diferite. (...) Asta avem nevoie acum: să experimentăm cât mai multe lucruri noi, să ieșim din zona noastră de confort și să ne dăm seama ce e bine pentru noi și ce e bine pentru ceilalți din jur”,  a punctat și Armin Hess, în vreme ce Alex Gabor a subliniat: „Este foarte important că ne-ați putut oferi această oportunitate așa de mare pentru că școala nu e doar învățătură, învățătură și atât. (...) Proiectele m-au dezvoltat personal și asta cred că e mult mai important decât notele. Important a fost și cum am lucrat împreună, fapt care ne pregătește și pentru ce va urma și după școală. (...) Chiar dacă a fost o muncă foarte, foarte grea, s-a meritat pe deplin”.

Momentul de glorie în Parlamentul European

Punctul culminant al activităților de la Strasbourg a fost, pentru majoritatea participanților, momentul în care eleva Otilia Milik a vorbit, timp de peste un minut despre Colegiul Național „Mihai Viteazul” chiar în plenul Parlamentului, în renumitul Hemiciclu, în fața a sute de participanți din toată Europa, în timp ce pe ecranele din sală erau publicate imagini cu clădirea CNMV.

„Pe mine și pe Maria ne-a impresionat foarte mult acel moment din Parlament în care imaginea școlii a fost proiectată pe ecran”, a spus profesoara Constanța Balog, iar Maria Băilă a confirmat: „Acel minunat moment a fost foarte emoționant și eu cred că o să îmi aduc aminte de el ani de zile. Cred că a fost un moment al împlinirii și al satisfacției profesionale, că am câștigat proiectul, că am fost acolo, că am reprezentat școala. (...) Eu mi-am dorit foarte mult și eram convinsă că ajungem. De la început am spus că noi nu vrem să pierdem timpul prețios, iar o condiție esențială a fost faptul că noi am crezut în voi”, s-a adresat profesoara elevilor din proiectul Euroscola.

Călătorie, nu excursie

Chiar dacă punctul central al călătoriei a fost Parlamentul European de la Strasbourg, grupul covăsnean a putut să viziteze și alte orașe mari din Europa, ca de exemplu Budapesta, Viena, Paris și Praga. Însă, până la urmă, concluzia desprinsă a fost că totul a reprezentat mai mult decât o simplă excursie, în fapt o adevărată călătorie inițiatică.

„Ați folosit foarte des cuvântul excursie. Eu i-aș spune călătorie. Pentru că orice călătorie înseamnă, în afară de a te deplasa de la un punct la altul și a avea o anumită țintă, o cunoaștere către sine însuși. A fost o călătorie interioară, în care ne-am descoperit pe noi înșine, în care ne-am descoperit sentimentele, limitele, abilitățile și gusturile”, a punctat profesoara Constanța Balog.

„Pentru noi este o mândrie că am putut să câștigăm competiția în primul rând la nivel național. Este o mândrie că am reprezentat cu succes școala și comunitatea locală în Parlamentul European de la Strasbourg. Este o mândrie și faptul că în minutul care s-a alocat țării noastre pentru discurs, pe ecranele Parlamentului European a figurat clădirea Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe pentru că tema proiectului nostru a fost promovarea unui obiect de patrimoniu din localitatea sau județul în care noi trăim, iar prin acest lucru noi considerăm că această clădire este una cu mare însemnătate istorică, ce merită a fi promovată și chiar și-a meritat locul în acel minut în Parlamentul European. Datorită acestui lucru și al actului de cultură care se derulează în această școală merităm atenția comunității și a celor din jur pentru a face în continuare lucruri frumoase și pentru a păstra și îmbunătăți această clădire și implicit misiunea acesteia”, a subliniat și profesoara Maria Băilă într-o declarație pentru Observatorul de Covasna.

Cele două coordonatoare au vrut să mulțumească din nou partenerilor care s-au alăturat proiectului, printre care și instituții publice sau private, ca de exemplu Direcția Județeană de Patrimoniu, Direcția Județeană a Arhivelor Statului, dar și colaboratorilor – foști elevi, profesori sau directori ai școlii, care au crezut în proiectul „Euroscola”. De asemenea, mulțumirile coordonatorilor s-au îndreptat și către profesorii actuali din CNMV, care le-au permis elevilor implicați în proiect să se dedice complet acestuia.

În noiembrie 2017  reprezentanta Colegiului Național „Mihai Viteazul” afla rezultatele concursului european „Euroscola” și primea vestea că din peste 100 de școli participante la nivel național, CNMV va reprezenta România la activitățile care se vor derula la Strasbourg în iunie 2018. Proiectul în sine s-a derulat în perioada mai – octombrie 2017, iar scopul principal a fost acela de a promova clădirea Colegiului ca obiect de patrimoniu.

În cadrul proiectului, elevii, coordonați de cele două profesoare, au pregătit o mulțime de acțiuni, printre care  vizite la Arhivele Naționale din Sfântu Gheorghe, realizarea unui film în format 3D care să reprezinte clădirea școlii, un concurs de desene pe asfalt, un flashmob care a implicat aproape 400 de elevi din ciclul primar, conceperea unui joc video unde acțiunea se petrece în cadrul CNMV, realizarea machetei școlii, „botezul” laboratorului de istorie al CNMV cu numele „Regina Maria”, realizarea unui sondaj de opinie și multe alte.

„Mi s-a părut extrem de important că nu numai la nivelul autorităților locale, dar și la nivelul oamenilor simpli a fost tras un semnal de alarmă și dacă fiecare din cei care reprezintă comunitatea locală își pune efectiv un semn de întrebare referitor la importanța, promovarea, necesitatea îmbunătățirii acestei clădiri care are o vârstă, este deja un punct câștigat. Această muncă asiduă de câteva luni și contra cronometru a fost recompensată cu această experiență în Parlament, care cred că este de neuitat pentru fiecare dintre noi”, a mai precizat luni profesoara Constanța Balog.

Din echipa Euroscola au făcut parte: Alex Gabor (XIC), Otilia Milik (XIA); Elena Irina Dochioiu (XIA), Kimberly Elena Niță (XD), Nandor Vlad (XC), Denisa Ioana Ungureanu (XC), Costel Gîndac (XC), Adrian Gheorghe Papuc (XIA), Alexandru Francisc Lucanu (XA), Silvia Puiac (XIA), Monica Maria Magdalena Panait (XID), Alexandra Iuliana Macovei (XC), Andreea Alexia Groșu (XA), Alexandru Bîgiu (XA), Roxana Ioana Damian (XD), Răzvan Marius Măsar (XA), Corneliu Alexandru Corodeanu (XA), Armin Teodor Hess (XA), Maria Larisa Frunză (XD), Gabriel Adrian Ciobanu (XID), Denisa Ioana Benedic (XA), Mariana Arianna Szederyesi (XB), Andra Floroian (XD) și Tudor Andrei Goicea (XIA).

În final, în urma diseminării de luni, elevii au primit „temă de vacanță” să se gândească pe viitor cum vor dori să continue colaborarea în formula câștigătoare Euroscola.  

„Trebuie să ne gândim și la alte direcții, să nu ne oprim aici. Trebuie să îl continuăm într-o formă sau alta”, a încheiat Maria Băilă.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.