Blocarea conturilor – un cerc vicios fără ieşire?
Firmele din judeţ cu datorii către bugetul de stat se trezesc cu conturile blocate, deşi statul, la rândul său, are datorii către societăţile comerciale. Mai nou, blocarea conturilor se face automat de la Râmnicu Vâlcea, în baza unui proces de modernizare, eficientizare şi transparenţă a ANAF.
Mai mulți administratori de firme din judeţ spun că Direcţia Finanțelor Publice nu îi înțelege, că trec prin momente dificile în care nu pot plăti dările către stat din cauza faptului că la rândul lor așteaptă să li se achite diferite facturi. Unii spun chiar că statul este cel care le datorează bani, și cu toate acestea tot statul este cel care nu iartă atunci când vine vorba de recuperarea creanțelor. Blocarea conturilor este spaima patronilor, motiv pentru care i-am cerut părerea unui expert în domeniu pentru a vedea ce e de făcut atunci când o societate este în impas.
Cerc vicios
Faptul că statul, prin diferitele instituții publice, datorează anumite sume societăților comerciale, care la rândul lor nu își pot achita dările către stat, este în opinia reprezentantului Direcției Generale a Finanțelor Publice Covasna, Felix Turturică, o realitate la nivel naţional, un cerc vicios. Este greu de determinat cum şi cine a generat această spirală deoarece, tot datorită lipsei de bani, statul nu-şi poate onora contractele către furnizori, neîncasând obligaţiile datorate bugetului de stat... şi invers. Cu toate acestea el spune că în ultima perioadă s-au făcut pași pentru a rezolva această situație. „Începând cu luna septembrie a.c., în baza unei ordonanţe de Guvern s-au alocat sume considerabile stingerii arieratelor instituţiilor locale (primăriilor) către furnizorii care la rândul lor aveau datorii restane la bugetul de stat. În aceste zile se derulează o a treia etapă de astfel de proceduri de compensare” – ne-a declarat Felix Turturică. Cu toate acestea, în cazul județului Covasna situația diferă față de ceea ce este în restul țării. Felix Turturică spune că, din păcate, din primele două etape judeţul Covasna nu a reuşit să consume tot fondul alocat acestor plăți – respectiv compensări. Motivul: o parte dintre firmele mari, potente, au reuşit să-şi achite obligaţiile către buget, chiar dacă au de încasat bani de la diferite instituţii locale. Această procedură este aplicabilă doar contractanţilor direcţi, nefiind posibile compensări şi pentru subcontractanţi. Iar această categorie de firme mai mici, subcontractanţii, este cea mai afectată de această problemă, a arieratelor instituţiilor publice către furnizori.
Peste media naţională
„Majoritatea indicatorilor realizaţi şi analizaţi din ultimii ani confirmă: contribuabilii din judeţul Covasna sunt peste media naţională în ceea ce priveşte conduita fiscală şi gradul de conformare voluntară la plata, dând dovadă de un civism bine însuşit. În acest an media lunară a gradului de conformare la plată, respectiv de achitare integrală şi la termen o obligaţiilor declarate a fost de 75-77%, un procent bun având în vedere perioada economică pe care o traversăm. Cu toate acestea, ţinta este mult mai mare, în anii trecuţi fiind şi luni în care acest procent a atins şi aproape 85%. Pentru obligaţiile de plată neachitate în termen, evident că trebuie să începem automat cu proceduri de executare silită. În prima fază sunt somate obligaţiile de plată cu termen depăşit şi întocmirea titlului executoriu. După 15 zile, în caz de neplată, conform prevederilor legale se trece la etapele următoare de executare: popriri bancare, popriri la terţi, sechestre, valorificări de active...” – a precizat Felix Turturică.
Scrisori de la Vâlcea pentru toată ţara
Anul acesta, scrisorile de la Fisc nu vin de la administrațiile locale ale Finanțelor, ci de la Râmnicu Vâlcea. În baza unui program de modernizare şi de reducere a costurilor de administrare, ANAF a dat în folosinţă o tipografie proprie cu ajutorul căreia sunt editate, iar apoi transmise în toată ţara, toate somaţiile şi titlurile executorii ale firmelor care au datorii la buget. Mecanismul este simplu: după expirarea termenului scadent de plată a obligațiilor, respectiv data de 25 a lunii, se transmite un fişier cu soldurile încă neachitate către această Unitate de imprimare rapidă, care, cu costuri mai reduse ca până acum şi într-un termen mai scurt, reuşeşte să tipărească, să împacheteze şi să expedieze somaţiile pentru restanţierii din toată ţara.
Poprire pe toate conturile datornicilor
Deşi nu au apărut modificări legislative, în ultima lună s-a înmulţit numărul de popriri ale conturilor bancare aparţinând contribuabililor cu obligaţii restante faţă de buget. Această situaţie ne-a fost explicată de reprezentantul Fiscului astfel: „Începând cu sfârşitul lunii octombrie a intrat în vigoare o procedură internă a ANAF prin care toate popririle bancare ale firmelor cu datorii vor fi editate, tipărite, transmise şi expediate, tot cu ajutorul Unităţii de imprimare rapidă de la Vâlcea, procedeul fiind acelaşi ca şi în cazul somaţiior. De la fiecare structură judeţeană sunt transmise către Râmnicu Vâlcea fişiere cu firmele care înregistrează obligaţii restante, urmând ca cei de la Vâlcea să transmită băncilor şi contribuabilor informații despre măsura dispusă. Pe lângă reducerea costurilor cu acest proces, la nivel naţional, noutatea şi eficienţa acestei proceduri este că poprirea este transmisă automat tuturor băncilor şi conturilor aparţinând unui contribuabil cu datorii, nu numai asupra conturilor declarate de acesta la Fisc aşa cum se întâmpla până acum” - a completat Turturică.
Blocarea conturilor nu era la modă în Covasna
„Politica ANAF şi a reprezentanţilor săi din teritoriu nu este de a „sugruma” contribuabilii. Fiecare structură în parte, prin executorii fiscali, poartă discuţii cu contribuabilii şi sunt căutate soluţii pentru încasarea obligaţiilor la buget. Până acum, Covasna se situa printre ultimele locuri în clasament în ceea ce priveşte numărul de conturi blocate, măsura aceasta fiind folosită doar dacă nu exista colaborare şi disponibilitate şi din partea contribuabililor, precum şi a acelor contribuabili care nu deţineau patrimoniu sau bunuri libere de sarcini. Zilnic, prin activităţi specifice, sunt analizate soldurile contribuabililor cu datorii, în funcţie de cuantumul acestora, în funcţie de zilele de întârziere de la data scadenţei şi în funcţie de specificul activităţii desfăşurate. Sunt înţelese şi acceptate întârzieri conjuncturale, atunci când o societate realizează o investiţie şi pentru o perioadă scurtă de timp utilizează încasările sau lichidităţile catre această destinaţie, sau un contribuabil care în funcţie de sezon facturează într- o perioadă fiscală un volum mare către supermarketuri care plătesc după 90 de zile. Sunt situaţii în care restanţele către buget sunt înţelese şi acceptate... repet , dacă sunt ocazionale, conjuncturale şi dacă până în acel moment contribuabilul a avut un comportament fiscal corect” – ne-a explicat Felix Turturică.
O posibilă soluție – reeșalonarea
„Le explicăm şi le repetăm contribuabililor că există o ordonanță, OG 29, pentru eşalonarea datoriilor de plată către buget, potrivit căreia au dreptul la reeșalonarea datoriilor pe o perioadă de până la 5 ani, dacă dețin bunuri libere de sarcini cu care pot constitui garanţii la nivelul sumelor datorate. Cei care reușesc să obțină o astfel de reeșalonare şi reuşesc să achite conform graficului datoria restantă scapă de plata penalităților şi implicit de executare silită. Chiar dacă patronii nu sunt foarte bine informați, din vagi motive, noi, Fiscul, păstrăm o legătură foarte bună cu CECCAR-ul din Covasna, așadar informațiile, noutățile sunt trimise în permanență şi către ei, pe lângă comunicatele de presă care apar în mass-media” – spune Felix Turturică.
Popriri bancare în creștere
Cu toate că soluții încă există, numărul popririlor bancare a crescut. Dacă în luna octombrie au avut loc 1100 de astfel de proceduri pentru 370 de firme, în primele 12 zile ale lunii noiembrie s-au efectuat 2.773 de popriri pentru 971 de firme. Şi această tendinţă probabil va continua şi în perioada următoare, pentru că fişierul transmis către Vâlcea cu firmele restante trebuie transmis obligatoriu şi periodic, în baza unui proces de modernizare, eficientizare şi transparenţă a ANAF.