Arhitectura prin ochii copiilor
Legozonia – orașul ideal construit de puștii de 10-11 ani de la CNMV
Macheta unui oraș imaginar a fost expusă la Casa Míves din Sfântu Gheorghe, iar creația le aparține copiilor din clasa a IV-a B din Colegiul Național „Mihai Viteazul”. Aceștia au învățat în acest an școlar o materie mai puțin obișnuită, și anume arhitectura printr-un proiect inedit denumit „De-a arhitectura în orașul meu”. După ce au aflat care sunt bazele acestui domeniu, au confecționat propriul oraș, care are de toate de la primărie la bibliotecă, terenuri de sport, ieșire la mare, case, blocuri, străzi, mașini și desigur, oameni.
Materie opțională
Arhitectul Raluca Zbârcea, cea care le-a predat copiilor în anul școlar, ne-a spus că arhitectura este o materie opțională pentru clasele a III-a și a IV-a, iar în Sfântu Gheorghe sunt 3 clase care au învățat această disciplină în anul școlar 2013-2014. „Eu și arhitectul Corina Dumitrescu suntem cei care au predat voluntar această materie la o clasă din CNMV și două clase din Școala Gimnazială „Nicolae Colan”. Ideea le aparține unor arhitecți bucureșteni, părinți, care și-au dat seama că materiile de la școală nu combină suficient de mult între ele și nu ajung să trateze partea arhitecturală sau de urbanism. Atunci s-au gândit să inventeze un curs pe care să-l implementeze în școli prin Ministerul Educației, au făcut un proiect pilot pentru 7 școli, care ulterior a primit aprobarea Ministerului, iar acum este opțional. Materialele didactice sunt complexe, pe teme foarte clare, plus de asta i-am scos pe copii în stradă, am mers să observăm clădirile, să vorbim despre ele” – ne-a declarat Raluca Zbârcea.
Legozonia
Toate cunoștințele dobândite de copii pe parcursul anului școlar au fost concentrate în ultimele 5 săptămâni şi au fost canalizate spre a construi macheta care a fost ulterior expusă. Practic orașul a fost construit în 5 ore, de la 3 panouri goale copiii au ajuns să aibă o machetă completă. „Copiii au gândit totul de la zona în care se află orașul la trafic sigur, la clădiri publice și private, și sport. Au construit un teren de fotbal, piste de biciclete, skate park, teren de tenis, lac pentru înot, și pentru că cei mici au ales să aibă un oraș cu ieșire la mare, plaja e și un loc de jogging. Ceea ce a fost interesant e că nu ne încăpeau toate căsuțele pe machetă, și atunci, după ce am învățat împreună că suprapunerea locuințelor este mult mai eficientă în ceea ce privește organizarea teritorială, am suprapus casele. Au adus chiar și anturaj, au realizat copaci, au adus mașini, dar și oameni. Eu nu am pus nici măcar pensula pe machetă, este doar munca lor” – spune arhitectul. Dimensiunile orașului sunt calculate în raport cu mărimea unui omuleț Lego, așadar nu e de mirare că orașul celor de la a IV-a B se numește Legozonia.
Materie deosebită
Învățătoarea copiilor, Mona Macovei, spune că a aflat întâmplător despre această materie, și a fost plăcut surprinsă de tot ceea ce au învățat copiii pe parcursul anului școlar. De asemenea ea le recomandă și altor cadre didactice să opteze pentru această materie opțională. „Am aflat total întâmplător de existența acestei materii opționale, deci nu este nimic din oferta școlii sau oferta Ministerului. E o materie extraordinar de deosebită. Eu consider că opționalul trebuie să satisfacă și alte nevoi ale copiilor decât ceea ce putem noi să le oferim. Le-a plăcut foarte mult copiilor, ca dovadă această machetă care este doar munca acestor elevi” – spune Mona Macovei.
Oraș imaginar și influențe locale
Copiii au fost tare încântați să ne facă o tură prin Legozonia. Ne-au spus că au vrut neapărat să aibă ieșire la mare, dar că nu au uitat nici să introducă câteva elemente din Sfântu Gheorghe. „Uitați, lacul și skate park-ul sunt exact ca aici la Sfântu Gheorghe” – spune unul dintre ei, iar un alt copil ne arată cum au delimitat ei prin spații verzi zonele pietonale de cele cu trafic. Sustenabilitatea este un element care se regăsește și în Legozonia, la malul mării copiii au amplasat eoliene, acoperișul caselor suprapuse este verde, iar orașul creat de copii este independent din punct de vedere energetic. Clasa a IV-a B este mândră de munca lor, de macheta pe care au construit-o împreună și de tot ceea ce le-a oferit această materie pe parcursul anului școlar.
Scrisoare către primar
În urma expedițiilor urbane, elevii au identificat și o serie de nereguli pe care i le vor semnala primarului Antal Árpád printr-o scrisoare. Copiii ne-au povestit ce va conține acea scrisoare. „O problemă pe care am văzut-o este aceea că în jurul parcurilor de joacă sunt parcări, și niciun astfel de loc de joacă nu este împrejmuit cu gard. Credem că ar trebui să fie garduri pentru că atunci când ne jucăm cu mingea, aceasta mai sare pe câte o mașină, și atunci părinții sau vecinii ne ceartă. Tot la parcurile de joacă am observat că acestea nu sunt sigure pentru copiii mici. Sunt locuri de joacă pentru copii și părinți, și nu doar pentru copii, cei mici, în cazul în care nu sunt supravegheați, se pot răni. Am mai observat că în fața mai multor blocuri sunt copaci înalți, deseori mai înalți decât blocul. Acești copaci pot pune în pericol structura de rezistență, în special subsolul blocurilor” – spun copiii.
Cursul, intitulat „De-a arhitectura în orașul meu”, a fost demarat în anul şcolar 2012/2013, ca proiect pilot, în şapte clase din Bucureşti. Iniţiativa educaţională începută în 2012 s-a transformat, un an mai târziu, într-o organizaţie neguvernamentală – „De-a arhitectura”, iar programul a trecut de la stadiul de proiect pilot, la un curs care se desfăşoară acum în 60 de clase din mai multe şcoli din ţară. Programul este susținut de Ordinul Arhitecților din România și Uniunea Arhitecților din România, precum și de mai mulți sponsori.