Anul 2012 va aduce publicitate bilingvă obligatorie la Sfântu-Gheorghe
Consiliul Local (CL) Sfântu-Gheorghe a aprobat o hotărâre cu privire la organizarea, autorizarea şi amplasarea mijloacelor de publicitate pe raza municipiului, ca urmare a unui proiect inițiat de primarul Antal Árpád. Mai concret, hotărârea se referă la publicitatea în spații publice, fiecare comerciant fiind obligat practic ca de la 1 ianuarie 2012 să folosească atât limba română cât și limba maghiară în materialele sale publicitare. Prin urmare, reglementarea se referă la panouri publicitare, mashuri, firme luminoase sau nu, ecrane publicitare și orice alte forme publicitare pretabile spațiului public.
Potrivit deciziei CL, ”înaintea fiecărei schimbări a continuţului reclamei de pe un panou publicitar, operatorul de publicitate are obligaţia să obţină acordul Compartimentului de specialitate, acord care va fi emis în termen de două zile lucrătoare de la depunerea solicitării”, în vreme ce ”operatorul de publicitate are obligaţia de a asigura ca minim 50% din reclamele afişate să fie realizate şi în limba maghiară”. Majoritatea consilierilor locali a decis ca de anul viitor, orice conținut al vreunei reclame să fie întotdeauna bilingv – se referă la reclama din spațiul public aparținând fie societăților comerciale, fie instituțiilor.
15 martie în română, 1 Decembrie în maghiară
Consilierul local Mădălin Guruianu a criticat aspru decizia CL, atrăgânt totodată atenția că, în noile condiții, aceasta înseamnă ca și reclama făcută de către diversele organizații Zilei de 15 martie sau celei de 1 Decembrie, pe panouri sau alte spații publicitare, să fie realizată atât în română cât și în maghiară. În plus, Guruianu a atras atenția asupra faptului că este absurdă impunerea către o societate privată a modului în care aceasta să-și facă reclamă.
”Este o tâmpenie de zile mari să intervii în marketingul unei firme, apare aproape ca și cum acești oameni de afaceri ar fi considerați a fi chiar tembeli”, a declarat Guruianu, care este de părere că această hotărâre este una politicianistă și va duce la rezultate dezastruoase.
Primarul Antal Árpád a explicat însă că publicitatea bilingvă este absolut normală în această regiune specială, încadrându-se la „costurile” pe care le impune multiculturalitatea. Primarul a subliniat că prin această hotărâre nu se reglementează societățile care fac publicitate, ci publicitatea în spațiile publice, tocmai în vederea menținerii echilibrului linvgvistic.